Results 1 to 12 of 12

Thread: Beginners documentatie, wat is jullie advies?

  1. #1

    Smile Beginners documentatie, wat is jullie advies?

    Hallo,

    Ik heb intresse om met Delphi progammatjes te maken. In het verleden heb ik met excel het e.e.a. gemaakt.

    Ik ben op zoek naar een boek of oefeningen waar mee je de grondbeginselen zoals knoppen, tabbladen toevoegen, layout maken e.d. kan leren.

    Wie kan/wil mij op weg helpen???

    Groetjes

    Caja

  2. #2
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Zelf wil ik ook een lans breken voor gewoon, de handleiding. Die is goed van kwaliteit (De object Pascal guide, maar ook de gewone reference guide), maar misschien wat abstract.

    Free Pascal heeft ook een dergelijke handleiding op FreePascal.org. Die kan soms handig zijn om extra voorbeelden op te duikelen als je ff niet uit de handleiding komt.

    Het grote voordeel van dit soort reference manuals is dat je vrijwel alle aspecten van de taal langs ziet komen, en een formele, volledige beschrijving, niet alleen wat grazen aan de top. Heel goed voor het algemeen overzicht. Wel even doorbijten.

    Overigens zou ik wel gewoon met Essential Pascal en/of een Mastering beginnen. Maar wel echt die handleiding lezen op den duur, anders heb je kans dat je in trial en error blijft hangen.

  4. #4
    Bedankt voor de reactie, ik ga ermee aan de slag.

  5. #5
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    Quote Originally Posted by marcov
    ..., maar ook de gewone reference guide ...
    Voor een, in andere programmeertalen, beslagen programmeur is dit m.i. trouwens één van de betere startpunten.
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ja. Ik lees altijd reference documentatie als ik een nieuwe taal leer. Meestal een keer in het begin, bij stukjes en beetjes, en als ik het gevoel heb dat ik het in de vingers begin te krijgen dan nog een keer helemaal. Je ziet dan toch weer nieuwe dingen (je hebt meer context).

    En evt nog een keer opnieuw als je de taal moet implementeren, en dan beslis je dat ie vol fouten zit :-)

    Overigens heeft Delphi hierin een voor en een nadeel. De ref manual is veel leesbaarder, maar minder formeel (geen onderscheid tussen defined/undefined/implementation). Dus als iets "werkt" weet je niet of het toeval of bedoeling is. Vergeleken bij een K&R, Strousstrup, Java spec e.d.

    Een berucht voorbeeld is het totaal waardeloze grammar in de OP manual. Dat komt niet eens in de buurt van de werkelijk situatie (sterker nog, volgens mij is er zelfs geen goed vrij te verkrijgen Delphi grammar)

  7. #7
    • Verplaatst van Algemeen naar Boekhoek.
    • Titel aangepast, was "Beginner", zie 3 seconden

  8. #8
    ik zou ook een boek van de "mastering DelphiÔäó " reeks aanraden.Deze boeken zijn in het engels(andere talen verkrijgbaar maar aan nederlands twijfel ik)Deze boeken zijn geschreven door gekende DelphiÔäó expert Marcu Cant??

    hij heeft ook de "spirit of DelphiÔäó award gewonen in 1999 samen mee dokter bob.Als nieuweling tot DelphiÔäó zal zo een boek je zeker helpen

  9. #9
    Mastering Delphi is ook verkrijgbaar in het Nederlands maar ik zou het niet aanraden, tenzij je letterlijke vertalingen als sleutelwoorden ed niet erg vind
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  10. #10
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik zou overigens beginnen met Essential Pascal _voor_ Mastering. Daar is het voor bedoeld.

  11. #11

  12. #12
    Registered User
    Join Date
    Feb 2006
    Location
    Assebroek
    Posts
    7
    Quote Originally Posted by Caja View Post
    Hallo,

    Ik heb intresse om met Delphi progammatjes te maken. In het verleden heb ik met excel het e.e.a. gemaakt.

    Ik ben op zoek naar een boek of oefeningen waar mee je de grondbeginselen zoals knoppen, tabbladen toevoegen, layout maken e.d. kan leren.

    Wie kan/wil mij op weg helpen???

    Groetjes

    Caja
    http://www.hcw.be/hcwcs/qswM.asp?mscssid=&sw=snt

    Hier kan je namelijk cd's kopen met een cursus delphi erop, deel 2 zal het meest interessant zijn voor je en je krijgt bij deze cursus ook afstandsbegeleiding via e-mail(want het is in samenwerking met een avondschool http://www.snt.be).
    En als je geslaagd bent krijg je zelf nog een certificaat ook

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •