Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 20

Thread: De 2 tegenstrijdigheden van de maand :)

  1. #1
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    De 2 tegenstrijdigheden van de maand :)

    Hierbij 2 quote's,

    Ik benoem ze maar als tegenstrijdigheden van de maand
    Uiteraard noemen we geen namen

    dat vind ik juist heel erg goed. ik ben me ook aan het opleggen om alles legaal aan te schaffen.
    maar aangezien ik geen mp3 speler gebruik en alle 25 igg mp3's netjes heb gesorteerd op genre artiest album en songtitel heb ik er geen last van..
    Ik zeg hier niets mee, alleen zodra ik mp3 hoor in deze aantallen dan denk ik
    meestal niet aan legale muziek


    [LolMode]
    Met vriendelijke groet van Richard
    [/LolMode]
    RLD

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Het kan natuurlijk ook zijn dat je de CD's legaal koopt en een MP3 kopie maakt op je harde schijf zodat je niet constant hoeft te wisselen


    ...maar dat is natuurlijk onzin, zo gaat het niet altijd in de werkelijkheid. De grap is dat ik 100% zeker weet dat als ik de MP3's niet zou krijgen dat ik de originele CD ook niet had gekocht... . MP3 is een makkelijke manier om te kijken of een bepaald nummer je wel of niet bevalt, zoja dan kan je er altijd nog kiezen om de originele cd aan te schaffen, de kwaliteit daarvan is natuurlijk altijd beter dan een 128 kbps MP3tje... (alhoewel je na aankoop van de cd natuurlijk weer MP3's kan rippen van zodanige kwaliteit )
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    De discussie blijft terug komen (en dat is maar goed ook) over het copyright en auteursrecht. Het is ook erg interessant maar ook een moeilijke discussie.
    Dat de technologische ontwikkelingen de wetgeving al lang is voorbij gegaan is duidelijk en dat de grote multinationals krampachtig proberen te vasthouden aan hun monopolie. Aan de andere kant willen wij ook onze werk betaald hebben. En vinden wij het niet leuk als men onze programmaÔÇÖs illegaal kopieren.
    Ik weet hier geen oplossing voor! Maar kan wel een paar vragen roepen om de discussie aan te zwengelen.
    [list=1][*]Moeten wij met alle "geweld" de oude normen en warden in stand houden m.b.t. auteursrecht?[*]Is de Open Source een oplossing?[*]Wat betekend het voor onze samenleving en cultuur als de artiesten/auteurs niet een inkomen kan scheppen met hun werkzaamheden?[/list=1]

    Zie ook mijn opmerkingen op mijn Weblog
    En
    Deze artikel
    Anders

    May your code compile!

  4. #4
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    ik zal geen namen noemen maar ik zie de persoon van wie die quotes waren elke dag in de spiegel

    ik zal het ff uitleggen:
    op DDD heb ik een discussie gehad met mijn collega over dit soort dingen. ik was al een tijdje niet echt blij met mezelf, maar heb die avond besloten om me toch echt te beteren en geen illegale shit meer binnen te halen. op mijn laptop stond zowieso al geen illegale shit meer behalve winzip, maar dat heb ik vervangen door ultimatezip, dat een exacte kloon van winzip is, maar dan freeware. thuis is mijn pc ook aan een reinstall toe, dus vanaf dat moment geen kazaa meer en ik wil eerst een legale versie van winxp gekocht hebben (slechts 200 EUR met pluspack en muis erbij).

    van die 25 gig aan mp3's is ongeveer 10gb backup* van mijn eigen cd's en de rest is gekopieerd of van internet. ik heb zitten denken of ik die nu moest gaan weggooien of niet, maar vond niet dat ik tot aan het begin van mijn leven moest teruggaan om alle foute dingen weg te pleuren. ik heb me gewoon voorgenomen om geen nieuwe illegale dingen meer te downloaden en ook niet meer te installeren, maar betekent dat dat ik dan 15 gig aan mp3's moet gaan shift-deleten? en 100 cd's met films en progsels moet gaan wegpleuren? nee, dat vind ik dus niet. maar het lukt voorlopig behoorlijk goed om mijn leven te beteren en ik zal er alles aan doen om dat zo te houden...

    ik hoop dat dat een beetje mijn tegenstrijdige uitspraken uitlegt.

    *: met backup bedoel ik niet dat het daar alleen maar staat, maar ook dat ik dat gebruik om mee naar mijn werk te nemen omdat ik daar muziek afspeel vanaf mijn laptop, is veel gemakkelijker dan dat gehannes met cd's. ik koop meestal een cd, rip hem naar mp3 en vervolgens verdwijnt die cd in een map om slechts heel zelden het daglicht nog te zien...

    ennuh richard, ik besef me dat ik in het verleden wel andere dingen heb gezegd, maar ik ben dus sinds en paar weken een beetje meer de principes van oa. Marcel aan gaan nemen...
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  5. #5
    Nou om de discussie maar weer eens aan te zwengelen mijn mening

    Moeten wij met alle "geweld" de oude normen en warden in stand houden m.b.t. auteursrecht?
    Ik denk het wel. Je ziet wel steeds meer varianten komen van licenties, waarbij de auteur je de mogelijkheid geeft het document te gebuiken, te verspreiden en zelfs te verwerken in eigen werk, zolang je het originele auteursrecht maar erkent.

    Is overigens ook al eem hele oude discussie, freeware, shareware en public domain.

    Is de Open Source een oplossing?
    Soms. Je ziet dat daar groepjes enthousiastelingen omheen komen die vaak iets heel moois maken. Overigens gelden er op opensource software meestal ook gewoon auteursrechten (is ook een van de argumenten van M$ tegen open source).

    In diverse open source projecten zitten mensen die overdag met hetzelfde bezig zijn voor een baas. In hun vrije tijd doen ze dan open source projecten. Zo zijn in project Jedi een aantal auteurs actief die voor hun beroep werken voor Turbo Power aan bepaalde lib's.

    Het omgekeerde komt ook voor. Zo is Async Pro (de dos versie) gebaseerd op een freeware componenten pakket. TP heeft op een zeker moment de rechten gekocht van de auteur en er vanaf dat punt een commercieel pakket van gemaakt.

    FIB plus (een Interbase client lib) is ook zo'n voorbeeld. De originele auteur van FIB had het als open source freeware uitgebracht. Devrace heeft de rechten gekocht, het product uitgebreid en verbeterd en er een commercieel product van gemaakt. De oude FIB is nog steeds op internet te vinden en onder de oude condities te gebruiken.

    Open Source is ook niet altijd freeware overigens.

    Wat betekend het voor onze samenleving en cultuur als de artiesten/auteurs niet een inkomen kan scheppen met hun werkzaamheden?
    Ik denk dat we dan een probleem krijgen. Je ziet wel een verschuiving naar mijn mening. Er komen steeds meer studio's. Daar nemen bands dan een eigen CD op, in eigen beheer. Vervolgens verkopen die bands en artiesten die CD's via het particuliere circuit (tijdens optredens, via de fanclub, via kennissen e.d.). 2000 CD's die in no-time zijn verkocht zijn geen uitzondering.

    Ik denk dus dat de traditionele oude meuk eens na moet gaan denken over hun business model. Zo willen grote uitgevers de vaste boekenprijs vast houden, om te investeren in beginnende schrijvers. De uitgevers van best sellers investeren pas in een schrijver als die al een flinke oplage heeft, de rest is in handen van kleine uitgevers. De vruchten van het succes worden dus geplukt door de uitgevers die het minste risico lopen. Datzelfde zie je bij de muziek industrie.

    Ik denk dus dat de auteur in de meeste gevallen geld kan blijven verdienen, maar dat de regelgeving en de manier waarop die afgeschermde branches werken moeten veranderen, zodat we echte concurrentie krijgen.


    Benno

  6. #6
    Skateboarden Rules
    Join Date
    Jun 2002
    Location
    Houten :P
    Posts
    157
    ff over mp3s en cd's

    als al die bands enz hun cd's nou eens met 50 % ofzo in prijs gaan verlagen
    dan koop ik meer cd's en download ik er minder
    Ok, dan krijg je weer dat gezeik dat die mensen geen inkomen meer hebben maar dat is echt onzin want die gasten zijn al rijk zat
    Moest er ff uit

    SnoK

  7. #7
    Moeten wij met alle "geweld" de oude normen en warden in stand houden m.b.t. auteursrecht?
    Dat lijkt me wel, ik zie niet echt betere mogelijkheden. De normen en waarden niet meer in stand houden omdat een aantal mensen vind dat de tijd dat alles eerlijk moest voorbij is zou voor mij nooit een optie zijn.

    Is de Open Source een oplossing?
    Alleen als de bakker gratis brood verstrekt en de bank een hypotheek die niet hoeft te worden terugbetaald. Wat ik bedoel: we zullen toch ergens ons geld mee moeten verdienen.

    Wat betekend het voor onze samenleving en cultuur als de artiesten/auteurs niet een inkomen kan scheppen met hun werkzaamheden?
    Dat er blijkbaar harder moet worden opgetreden tegen misbruik, of de mogelijkheid tot fraude moet worden beperkt. Blijkbaar is illegaal gebruik te makkelijk. Vergelijk het met het inbreken in een huis: waarom wordt er in het ene huis wel ingebroken en in het andere niet? Omdat dat eerste huis beter beveiligd is. Blijkbaar is de redenatie voor het gebruik van illegale software als volgt: het slot van de deur was niet echt heel erg stevig, dus we hebben alles maar meegenomen. Bovendien was het best een duur huis dus ik denk dat ze het toch niet zullen missen.

    Ok, dan krijg je weer dat gezeik dat die mensen geen inkomen meer hebben maar dat is echt onzin want die gasten zijn al rijk zat
    Moest er ff uit
    Gaan we die limiet dan ook voor programmeurs instellen (of wat voor werk je ook doet)? Zodra je meer dan x hebt verdiend is het nog wel de bedoeling dat je gewoon doorwerkt, alleen krijg je er geen salaris meer voor. En wie bepaalt dan wanneer iemand rijk genoeg is om geen inkomen meer te krijgen?
    Marcel

  8. #8
    Skateboarden Rules
    Join Date
    Jun 2002
    Location
    Houten :P
    Posts
    157
    Daar heb je wel gelijk in maar als scholier heb ik niet zo veel geld om veel cd's aan te schaffen, dus download ik ze

  9. #9
    Ik heb als programmeur niet zoveel geld om een Ferrari aan te schaffen, hoe moet ik dat oplossen dan? Ergens geen geld voor hebben is natuurlijk nooit een excuus om het dan illegaal te doen. Er zullen altijd dingen zijn waar je niet genoeg geld voor hebt.
    Marcel

  10. #10
    Skateboarden Rules
    Join Date
    Jun 2002
    Location
    Houten :P
    Posts
    157
    Daar heb je helemaal gelijk in en weet ik niks op terug te zeggen...

  11. #11
    Marcel,

    Ik heb als programmeur niet zoveel geld om een Ferrari aan te schaffen
    Is in dit geval niet zo erg, jij bent toch te lang om comfortabel in een Ferrari te zitten


    En Snok, als je geen geld hebt om de CD aan te schaffen, kun je toch gewoon de radio aanzetten, kost je niets.

    Benno

  12. #12
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Dat lijkt me wel, ik zie niet echt betere mogelijkheden. De normen en waarden niet meer in stand houden omdat een aantal mensen vindt dat de tijd dat alles eerlijk moest voorbij is zou voor mij nooit een optie zijn.
    Op zicht ben ik helemaal met je eens dat wij niet de normen en waarden moeten laten varen omdat enkelingen( veel te veel ) niet zich er aan wil houden. Aan de andere kant moeten wij ook stil bij staan dat de technologische ontwikkeling niet stilstaat. Dat vind ik ons de verplichting geven om wel naar andere business modellen, die wel met deze ontwikkelingen kunnen omgaan.
    IK heb er ook geen kant en klare oplossingen voor, maar vind dat wij alleen door er open discussie te voeren naar een oplossing kan komen!

    Trouwens was mijn vraag 1 misschien niet helemaal helder, met auteursrecht bedoelde ik eigenlijk wat bredere - copyright, gebruiksrecht, etc.
    Anders

    May your code compile!

  13. #13
    Ach, ik denk dat de meeste bedrijven die hun business modellen gingen omzetten naar internet inmiddels falliet zijn. Het is nou eenmaal een illusie om te denken dat een bakker meer brood verkoopt als ie dat ook via een website aanbiedt. Bedrijven die gewend zijn producten over de balie te verkopen kunnen ook niet altijd zomaar switchen naar verkopen en bij de deur afleveren. Juist bedrijven die dat altijd al deden (www.bikini.nl) konden erg makkelijk naar internet overstappen.

    Wat dat betreft zijn we meestal erg conservatief ingesteld. Zelfs in mijn werkomgeving (ICT) vinden mensen het nog steeds opvallend dat je boeken of software bestelt bij een bedrijf waarvan je 'geen benul hebt of het in Nederland of de US zit'.

    Nu wordt het vaak als smoes gebruikt: "als ik de muziek handig online zou kunnen kopen zou ik dat wel doen". Toch worden de illegale MP3 sites nog steeds een stuk beter bezocht dan de legale sites waar tegen betaling dezelfde muziek kan worden gehaald.
    Marcel

  14. #14
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    blijft toch altijd een hot topic, die auteursrechten en copyright situatie :-)

    eenuh, marcel: wat gebruik jij een interessante link om daar te komen. je wist neem ik aan dat ze ook nog een andere url hanteren die iets logischer is?
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  15. #15
    Oh, hebben ze ook nog een ander adres dan? Op deze manier wist ik zeker dat er geklikt zou worden! De domeinnaam bestaat al een paar jaar, waarschijnlijk hadden ze toen al door waar internet erg voor gebruikt zou gaan worden.
    Marcel

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Gem. van alle listbox items?
    By ruudk in forum Algemeen
    Replies: 2
    Last Post: 25-Nov-02, 17:02

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •