Results 1 to 9 of 9

Thread: Afronden in een Database

  1. #1

    Afronden in een Database

    Hallo Allemaal,

    Ik hoop dat een van jullie een antwoord heeft op mijn vraag.

    Ik heb een programma gemaakt waar een databse als form in a grid is geopend. Stel, ik heb 3 velden. De ene heet 'Getal1', de tweede 'Getal2', en de derde 'Totaal'. Ik heb van het veld 'Totaal' een Calculated Field gemaakt. Dit veld is de uitkomst van de volgende som:

    'Getal1' x 'Getal2'.

    Hij berekend alles goed, maar zodra je een commagetal gaat gebruiken, rond hij niet goed af. Alle velden staan op 2 decimalen. Als ik de som 2 x 3 doe, doet hij het nog wel, maar als ik bijv. 2 x 3,1 doe, geeft hij ook gewoon 6,00 aan. Weet iemand hoe ik dit afronden in goede banen kan leiden ?

    Alvast bedankt.

    Danny

  2. #2
    Kan het zijn dat je het verkeerde type hebt gebruikt, bijvoorbeeld een integer i.p.v. een float? Verder zou het nog kunnen zijn dat je een display- of editmask hebt gezet.
    Marcel

  3. #3

    Angry

    Hoi Marcel,

    Wat jij zegt over het veldtype, is waarschijnlijk de oorzaak. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ik dat niet kan veranderen. Normaal verander je dat in de Object Inspector. Dit is alleen niet mogelijk. Ik kan niet vinden waar ik dat kan veranderen. Misschien dom, maar kan jij me vertellen waar ik dit dan wel kan veranderen ???

    Groeten Danny

  4. #4
    Senior Member McTinus's Avatar
    Join Date
    May 2001
    Location
    Hoek van Holland
    Posts
    389
    De snelste (of enige!?) manier is je 'Totaal' Calculated Field verwijderen en even opnieuw aanmaken, dan kan je gelijk het geschikte type opgeven

  5. #5
    Bedankt dat jullie reageren op mijn vraag. Welk type moet ik dat veld volgens jullie dan geven ?? Ik maak die Fields in de Database Desktop.

    Groeten Danny

  6. #6
    De velden in Database desktop kun je laten staan, het gaat alleen om het calculated field dat je in Delphi hebt toegevoegd. Deze kun je verwijderen in de fields editor en vervolgens weer opnieuw aanmaken, maar dan van het type float.
    Marcel

  7. #7

    Angry

    Sorry, jullie zullen mij misschien heel erg dom vinden, maar ik kan toch nergens iets vinden waar ik dat het type kan veranderen. Ik werk overigens met Delphi 5.

    Als ik op het calculated field klik in de colums editor, krijg ik in mijn object expector de volgende opties:

    Alignment
    ButtonStyle
    Color
    DropDownRows
    Expended
    FieldName
    Font
    Charset
    Color
    Height
    Name
    Pitch
    Size
    Style
    fsBold
    fsItalic
    fsUnderline
    fsStrikeOut
    ImeMode
    ImeName
    PickList
    PopupMenu
    ReadOnly
    Title
    Alignment
    Caption
    Color
    Font
    Enz
    Visible
    Width

    Waar zou ik het nou moeten veranderen ? Jullie zullen wel gek van me worden, maar ik ben jullie heel dankbaar dat jullie mij willen helpen.

    Groeten
    Danny

  8. #8
    We worden niet zo snel gek hoor. Iedereen is ooit begonen met Delphi en was toen alle helpers van die tijd heel dankbaar.

    Je probleem zit in het feit dat het type geen property is. Je hebt een TIntegerField aangemaakt terwijl dat een TFloatField had moeten zijn. De enige manier om dat te wijzigen is om rehtstreeks de DFM in te duiken, maar dat doen we nog maar even niet. De handigste oplossing voor nu is je fields editor te openen, het veld uit de lijst te verwijderen (DEL) en een nieuw calculated field te maken (CTRL+N) en die maak je van het type float. Moet voldoende zijn om het te laten werken.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	field.gif 
Views:	310 
Size:	7.8 KB 
ID:	21  
    Marcel

  9. #9

    Smile

    BEDANKT MARCEL !!

    Het is me eindelijk gelukt. Ik had nog wel een foutje in mijn berekening. Met de oplossing van jou, en dat foutje herstellen, is het allemaal gelukt. Ik had in mijn berekening Table1Field.AsInteger i.p.v. Table1Field.Float ...

    Maar dankzij jou is het me gelukt !!
    Bedankt !!

    Danny

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. CTTM 2003
    By Marcel in forum Koffiehoek
    Replies: 26
    Last Post: 02-Jun-03, 13:02

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •