Results 1 to 13 of 13

Thread: Versiehistorie

  1. #1
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133

    Versiehistorie

    Omschrijving:
    NLDDigiLabel is een grafisch component (afgeleide van TGraphicControl) welke ongeveer hetzelfde werkt als een normale TLabel, waarbij er in plaats van een string een Integer-waarde wordt weergegeven in een zogenaamd digitaal formaat. Zie onderstaand plaatje voor een voorbeeld.

    Oorsprong:
    Eeeuuhmm, die ligt bij dit onderwerp. Dat onderwerp sprak me aan en ik zag er een uitdaging in om er een netjes component van te maken. Een aantal ideeën die bij dat onderwerp zijn besproken of gepost heb ik gebruikt bij het maken van dit component. Gebruiken doe ik dit component overigens zelf niet, het was slechts voor de hobby.

    Gebruik:
    Plaats een TNLDDigiLabel component op je Form, Frame of ander WinControl en stel daarvan de volgende property's in:
    • DigitCount: geeft 1 tot 11 cijfers weer,
    • DigitFont: kies uit een vijftal voorgedefinieerde "fonts", of maak een eigen DigitFont aan volgens de bijgeleverde handleiding. Afwijkend van een normaal font is dat het formaat van het DigitFont in het fonttype is opgeslagen. Zie ook de property DigitScale,
    • DigitScale: verschaal het font,
    • Color: de achtergrondkleur van het label,
    • DigitColor: de kleur van de oplichtende segmenten van een cijfer,
    • DigitGrayColor: de kleur van de niet-oplichtende segmenten van een cijfer,
    • Alignment, Layout, Transparent, OnMouseEnter/Leave: zoals we die kennen van TLabel,
    • Value: de Integer-waarde waarmee je de "tekst" die het label weergeeft bepaald.
    Met de methods IncValue en DecValue kun je de property Value op een eenvoudige manier manipuleren.

    Voordelen:
    Tja, zoals voor elk component geldt: sleep het op je form en je hebt er geen omkijken meer naar...

    Nadelen:
    Bij een hoge refreshrate (bijvoorbeeld met een Timer de Value property elke 50 milliseconden bijwerken) dan gaat het component flikkeren. Omdat het component een TGraphicControl is en daarom geen WindowHandle heeft, vond ik het niet gepast om dit nadeel binnen het component zelf op te lossen. De juiste oplossing is de DoubleBuffered property van de Parent op True zetten.

    Bugs:
    Voor zover ik weet zijn er geen bugs. Meldt ze alsjeblieft wel!

    Openstaande ideeën:
    • Eventueel decimale getallen kunnen weergeven,
    • Eventueel tekst kunnen weergeven (uitgebreider font nodig, hoewel dergelijke fonts ongetwijfeld gewoon in conventionele types bestaan),
    • Value truncen naar aantal digits. Hier is bewust niet voor gekozen,
    • Ingebouwde timer. Ook hier is bewust niet voor gekozen.
    • ...

    Disclaimer:
    Het component is ongetwijfeld in vele gedaantes via andere componentensets verkrijgbaar, maar zou de wereld er niet stukken beter uitzien met de standaard componentenset van Borland, slechts aangevuld met die van NLDelphi?

    Waar te vinden?

    Wensen, opmerkingen, bugreports, bugsolutions, en alle andere vragen verneem ik graag in een aparte thread.

    Veel plezier...
    Attached Images Attached Images  
    Last edited by NGLN; 17-Apr-08 at 03:34. Reason: link naar SVN omgezet
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  2. #2
    Ziet er leuk uit.

    Misschien een leuke aanvulling: A tem F kunnen weergeven, want dat gebruik ik zelf regelmatig.
    De verbazing begint waar de kennis ophoudt

  3. #3
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133

    Nieuwe versie...

    Wijzigingen:
    • Property DisplayNumeralSystem toegevoegd (nsBinary, nsOctal, nsDecimal, nsHexadecimal),
    • Property Value Int64 van gemaakt (was Integer),
    • Maximum aantal digits van 11 naar 32 verhoogd.
    Veel plezier er mee...
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  4. #4
    I'd like to download this component as I had it once but lost it. Your subversion link no longer works.

  5. #5
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    The server is moved. The new location is: https://svn.apada.nl/svn/NLDelphi-op.../nlddigilabel/
    But there seems to be a (temporarily?) glitch which requires you to login. I have send a message to the administrator.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  6. #6
    Sorry , the SVN server is back online...
    Marcel

  7. #7
    Hallo, ik zou dit component graag downloaden maar de SVN server vraagt om authenticatie. Is er een alternatieve locatie waarvan ik kan downloaden of kan iemand mij helpen met de SVN login? Thx!

  8. #8
    Als je interesse hebt, ik heb ook een 7segment label gemaakt, je kan die hier vinden:
    https://github.com/erdesigns-eu/Various-Delphi

  9. #9
    Ziet er knap uit! Dank je wel voor de link. Ik ga er einde van de week mee aan de slag!

  10. #10
    Ik heb je buttons en progressbar voor de gein eens toegepast in mijn radio-automatiseringssysteem:
    Click image for larger version. 

Name:	Knipsel.jpg 
Views:	227 
Size:	95.4 KB 
ID:	8125

    Wel heb ik er nog een bug uitgehaald:
    Hier stond:
    Code:
    If (Position <> I) and (I>=0) and (I <=100) then
    Dit gaat niet meer werken als de positie gelijk en/of boven de 100 uit gaat komen(wat bij audio toch wel heel snel het geval is ).

    Click image for larger version. 

Name:	Knipsel2.PNG 
Views:	149 
Size:	6.4 KB 
ID:	8126

    Buiten dat ga ik nog wat aanpassingen aan de source code doen, maar buiten dit: goed begin en werk!!
    Last edited by Patjuh; 30-Sep-20 at 22:47.
    Alvast bedankt, Patrick

  11. #11
    Thx - vind nog geen slecht zicht
    Last edited by Reidinga; 02-Oct-20 at 00:16.

  12. #12
    Hallo Reidinga,

    Inmiddels heb ik je componenten (vooral 7-segment label) kunnen testen en ik ben bijzonder aangenaam verrast!
    Ze zien er goed uit en werken prima. Nogmaals dank om te delen!

  13. #13
    Dankjewel ik ga deze nog uitbreiden en wat verbeteren - er zitten nog wat kleine dingen in die wat beter kunnen, maar ik update deze op de GitHub. Je kan er ook mijn andere code vinden die ik publiek gemaakt heb, ik ga dit met nog meer doen zodra het ook echt bruikbaar is.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •