Results 1 to 3 of 3

Thread: Ship It!

  1. #1

    Ship It!

    Ship It!
    A Practical Guide to Succesful Software Projects
    ISBN 0-9745140-4-7

    Ship It!, geschreven door de pragmatic programmers, William Gwaltney Jr. en Jared Richardson, is een boek dat volgens mij iedereen moet lezen die zich serieus met software ontwikkeling bezig wil gaan houden. Je moet het ook lezen als je al serieus software maakt en het gevoel hebt dat het beter, gestructureerder, kan. Ik denk zelfs dat je het moet lezen als je je serieus met software maken bezighoudt en het gevoel hebt dat het al helemaal op rolletjes loopt. Het boek is geschreven voor de beginnende tot gevorderde programmeur.

    Het is wat mij betreft een soort Celestijnse Belofte voor programmeurs. Er staat in hoe het moet, en zelfs al komt er in de praktijk nog niet al te veel van terecht, het is zeer verlichtend om te lezen, en je voelt je er goed bij als je alleen al weet wat er in staat.

    Het boek beschrijft overigens niet zozeer hoe je nou je programma in elkaar moet zetten, het beschrijft geen zaken als code guidelines, database structuren of design patterns. Het boek bevat geen code-voorbeelden.

    Het beschrijft vooral hoe je een project opzet en draaiend houdt en het doet dat vanuit het gezichtspunt van de programmeur, de team-leider en een beetje vanuit de IT-manager.

    Werkmethoden, zoals planning, roadmapping, communicatie, code reviews; procedures, zoals automated builds, issue tracking, sandbox development komen allemaal aan bod. Het boek beschrijft tools voor versiebeheer, issue tracking, nightly builds, unit testing etc. En tot slot geeft het een verzameling tips in de vorm van een soort FAQ of Trouble shooter.

    Is het een diepgaand boek? Ja en nee. Veel van wat er in staat zul je diep in je hart wel weten, maar het is wel een verademing om het allemaal op een rijtje te zien, en op een prettige manier te lezen dat je niet alleen staat in je mening over structurele verbeteringen, en dat die gedeelde mening ook nog eens is gestoeld op ervaringen van professionals in veel uiteenlopende werksituaties.

    Ben je klaar als je dit boek hebt gelezen? Nee, het boek wijst een richting aan, maar geeft geen harde regels en strakke lijnen. Je krijgt als lezer de suggestie om een bepaalde tool of procedure te proberen, ondersteund met een motivatie en een praktijkvoorbeeld en eventuele alternatieven, maar het is zeker geen (installatie) handleiding voor allerhande tools. Voor dat soort details moet je maar op de betreffende websites kijken. Het is ook geen enorm dik boek, dus dat zou allemaal nieteens passen.

    Volgens mij klinkt het nu al heel saai, maar neem het van me aan: het is een leerzaam maar ook zeker een leuk boek om te lezen en het zorgt voor de ene 'aha-erlebnis' na de andere. Kortom, koop het, lees het, lees het nog eens, leen het uit aan een vriend en vergeet niet het terug te vragen om het nog een keer te lezen. En daarna... shippen!

    Voor wie ik nog niet heb overtuigd: De introductie en Tech tips.
    Attached Images Attached Images  
    Last edited by GolezTrol; 20-Feb-07 at 00:21.
    1+1=b

  2. #2
    Niet van dat benauwde! Jeroen Wernsen's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Breda
    Posts
    246
    GolezTrol, ik heb naar aanleiding van je recentie het boek aangeschaft en ik ben er zeer tevreden over: Leerzaam, verhelderend en af en toe ook confrontered. Als je openstaat voor veranderingen / verbeteringen in je dagelijkse werkwijze een aanrader.

    Jeroen.
    Wansmaak is ook smaak

  3. #3
    Inderdaad een aanrader. Ik heb naar aanleiding van bovenstaand bericht dit boek ook gekocht, en heb er geen spijt van.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •