Results 1 to 5 of 5

Thread: mysql functies

  1. #1

    mysql functies

    Zitten er bij dat ZEOS ook speciale functies zoals bv. num_rows of num_fields..

    stel dat je bv zegt:

    select * from tabel1;

    en er zitten 10 rijen met data in zou je zelf zoiets kunnen maken als:

    i:=0;
    mysql.first
    while not mysql.eof do
    begin
    i:=i+1;
    end

    numrows:=i;

    maar meestal bestaat er wel zo'n soort functie... of niet?
    Everybody lies, but it doesn't matter since nobody listens.

  2. #2
    Die ondersteuning zit niet alleen in Zeos, maar ook in MySQL door de * te vervangen door count(*). Je voorkomt hiermee dat je een hele set van regels over je kabel gaat halen alleen om ze te tellen. Heb je de dataset eenmaal binnen en wil je het aantal regels weten dat kun je RecordCount gebruiken, één van de properties van TDataSet die door de TZMySQLQuery wordt ondersteund.
    Marcel

  3. #3
    Eeeh, ik zie opeens dat ik van MySQL uit ben gegaan (ik gebruik Zeos zelf voor MySQL), maar hetzelfde antwoord geldt natuurlijk ook voor andere databases.
    Marcel

  4. #4
    Voor de mensen die uit de tijd zijn en delphi 3 hebben zoals ik :=, je kan een TTable gebruiken om een tabel in te lezen, vervolgens moet je een datasource plaatsen en het component SQLQuery, met behul van een DBGrid kan je een database programma maken en met table1 en datasource1 erbij kan je een database programma'tje maken, vervolgens kan je er SQLQuery1 eraan koppelen, daar moet je bij SQL de sql query's invoeren, bij datasource datasource1 invoeren en active op true zetten, de sql query's en active kunnen natuurlijk ook in runtime-mode verandert worden, dan heb je er wat meer aan... Mischien dat deze componenten ook nog bestaan in nieuwere versies van Delphi maar dat zou ik zelf niet weten...

    Lynx

  5. #5
    Ik kan je even niet volgen. Waarom zou je een TTable en een query door elkaar gebruiken? TTables gebruik je in principe nooit als je gebruik maakt van een database server.
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. dBExpress met mySQL performance
    By S@NL - Pascal in forum Databases
    Replies: 5
    Last Post: 19-Nov-04, 22:49
  2. Replies: 26
    Last Post: 05-Oct-04, 23:13
  3. Internet mysql verbinding met delphi programma
    By casper in forum Databases
    Replies: 5
    Last Post: 07-Nov-03, 01:30
  4. MySQL login only
    By El Jeffroz in forum Databases
    Replies: 4
    Last Post: 23-Dec-02, 00:14

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •