Results 1 to 12 of 12

Thread: beginnerscursus

  1. #1
    beginneling
    Join Date
    Jul 2002
    Location
    Ternaard!, Frysl?ón!
    Posts
    183

    Exclamation beginnerscursus

    zou het niet toepasselijk zijn om een soort van Delphi-leer programma te maken, en dat op de voor pag. van deze pagina posten.
    Met een stuk of wat hoofdstukken, over hoe je in delphi moet programeren.
    Ik denk dat dat ook meer bezoekers trekt, omdat heel veel delphi wel willen leren, maar er niet voor willen betalen, op een andere pagina heb ik al een soort van cursus gevonden: http://www.festra.com/introfr.htm
    misschien kunnen jullie van dit forum eens de koppen bijelkaar steken, en een aantal lessen maken, waarin de basisbegrippen, en de belangrijkste dingen geleerd worden.

    Ik verwacht dat veel bezoekers dit zeer op prijs stellen, omdat ze wel willen programeren, maar niet weten hoe ze kunnen beginnen

    Ik zou graag mijn medewerking verlenen, maar helaas ben ik nog niet echt ver gevorderd in Delphi om jullie te kunnen helpen, natuurlijk wil ik de lessen wel op eventuele fouten testen. (leer ik tegelijk ook)

  2. #2
    Dat lijkt me een goed idee. Er zitten best wat knappe koppen hier op het forum

    Nadeel is dat het veel tijd kost om zoiets te realiseren. Vaak wordt er in het begin enthousiast aan gewerkt, maar zakt dat enthousiastme in.

    Wat ik me dan afvraag 'hoe basic moet je beginnen?'

    Hoe schrijf je eerste programma a la hello world

  3. #3
    beginneling
    Join Date
    Jul 2002
    Location
    Ternaard!, Frysl?ón!
    Posts
    183
    ik ben hello world over geslagen, heb vandaag wel de code ervoor gezien

    maar over dat enthousiasme heb je natuurlijk wel gelijk, maar toch vind ik dat het een van de basis dingen van een goede site over zo'n onderwerp is.
    anders weten beginnende lezers/programeurs toch niet waar deze site overgaat?

    misschien kunnen jullie natuurlijk ook wel een dealtje sluiten met zo'n iemand die al een tutorial heeft gemaakt, zijn link word geplaatst als jullie zijn verhaaltje mogen gebruiken.
    zoiets ongeveer misschien?
    Ja, wat doe ik hier eigenlijk, kan niet met Delphi programeren, ook al probeer ik het wel

  4. #4
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    Wat dachten jullie van een "want"-list, dus, wanneer je iets niet snapt over een bepaald onderwerp, dat je dat onderwerp toevoegt aan de lijst.

    Op deze manier weet NLdelphi dat er iemand iets over dat onderwerp wilt weten en zou er iemand een voorbeeld/uitleg kunnen maken.

    [niet serieus maar je weet nooit]

    En als we zo'n grote verzameling hebben, kun je er ook nog eens een boek van maken:P

    [/niet serieus maar je weet nooit]


    ow ja.. Niet te veel vooruitdenken... Eerst weten wat Marcel er van vindt. En ik geloof dat het al een keer eerder is besproken, maar kon het niet vinden. Dus ik weet niet zo goed hoe Marcel er toen over dacht.
    !

  5. #5
    Zoals de vaste bezoekers inmiddels wel weten: ik sta altijd open voor nieuwe ideeën. Dus als iemand de tijd en mogelijkheid heeft zoiets te schrijven: ik geef je bij deze de ruimte om het te publiceren op NLDelphi. Sterker nog: de uitnodiging om artikelen te schrijven staat hier al een tijdje.

    De meeste van de artikelen zijn ook onstaan vanuit vragen op het forum. Als er over een bepaald onderwerp veel vragen waren werd daar een artikel over gemaakt. In eerste instantie alleen door mijzelf, maar inmiddels staan ook de eerste artikelen van andere leden online.

    Een aantal dingen om bij stil te staan als je aan zoiets begint:
    • Zorg ervoor dat je één of meerdere schrijvers hebt met veel Delphi ervaring
    • Zorg ervoor dat je iemand hebt die goed is in de Nederlandse taal en de artikelen kan controleren
    • Zorg ervoor dat je je HTML structureel en flexibel opzet zodat het makkelijk is aan te passen


    Vervolgens zijn er hier op het form altijd mensen voldoende die eens mee willen lezen en je artikelen van opbouwende kritieken willen voorzien. Kortom: wie biedt zich aan?
    Marcel

  6. #6
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik biedt mij wel aan, ik denk dat ik voor alle drie de punten wel aardig in aanmerking kom , als er nou nog meer schrijvers zijn kunnen we onderwerpen bespreken en ieder z'n deel laten maken...


    De artikelen op deze site zijn trouwens leuk, maar echt praktisch nog niet. Als je een wat grotere verzameling wilt hebben, en met name dan het lessen-principe, dan zal je dat denk ik op een andere manier moeten inrichten waardoor het makkelijker wordt iets op te zoeken. Niet zoals de artikelen nu staan, maar gewoon een indexje met daarin alle topics, netjes onderverdeeld. Daarnaast mag het lettertype wat mij betreft ook nog een tikje kleiner, die lettertypen in de artikelen lezen naar mijn mening niet bijzonder lekker, maar goed, da's mening en valt met CSS zo aan te passen, dus eigenlijk niet van toepassing op deze thread, maar het was iets wat me ineens te binnen schoot en ik even kwijt wou


    De vraag is inderdaad, hoe ver ga je? Een beetje basiscursus is natuurlijk wel vereist, syntax, declaraties. Daarnaast wat uitleg over de tools in Delphi zijn wel leuk, en met tools bedoel ik ook de uitgebreide set componenten en classes die erbij zitten, TINIFile of TList bijvoorbeeld (pas nog TQueue ontdekt trouwens, zo zie je maar weer dat er nog best veel bij Delphi zit wat je niet weet ). Een gedeelte how-to met specifiekere Q/A is ook wel handig misschien, alhoewel dat meer neigt naar wat nu de artikelen zijn...



    Maar goed, even praktisch gezien: enthousiasme en tijd zijn denk ik twee factoren waar we even rekening mee moeten houden willen we zoiets opzetten. Daarnaast de vraag: is het nodig of heeft iemand al zoiets gedaan? Het Beginners gedeelte op delphi.about.com is vrij goed, en alhoewel het engels is moet je je toch afvragen of we geen dubbel werk doen. Misschien zou het handiger zijn die tijd te steken in de artikelen zodat er meer gerichte uitleg komt, waar heel veel bezoekers toch ook vaak voor (terug)komen...

    Enfin, zet mij in ieder geval maar op de lijst voor potentiele deelnemers, dan kijken we wel hoe het loopt
    Qui custodiet ipsos custodes

  7. #7
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Mijn mening:

    TOP gewoon doen (uiteraard als 'jullie' de tijd er voor hebben), zoals jullie allen
    weten zit ik ook nog maar op de eerste treedjes van het learning stage traject,
    dus ik denk zelf dat ik er vreselijk veel baat bij zou hebben.

    Wat delphi.about.com betreft:
    Opzich een goede recource site alleen vanwege de 'onoverzichtelijkheid' en (lees:
    tussen haakjes) de engelse taal valt deze site hellaas al snel bij mij af.
    (mits het niet anders kan uiteraard).

    De nederlandse taal is denk ik ook de kracht van NLDelphi dus daarom
    zou ik denken dat het een TMegatoevoeging op de site is.

    Dit waren mijn 3 euro centjes.

    Richard
    RLD

  8. #8
    Voor mensen die de tijd en enthousiastme hebben moeten het zeker doen. Zolang we maar allemaal naar Marcel luisteren

    Ik heb zelf een enkele kleine artikelen geschreven. Niks hoogstaand ofzo, gewoon voor de fun. Kan ik meteen ff reclame maken http://www.pcproblemen.net

    En als de tijd daar is zal erg wel eens een artikel verschijnen met Delphi gerelateerde zaken. Als ik een interessant onderwerp hebt uitgewerkt...

  9. #9
    beginneling
    Join Date
    Jul 2002
    Location
    Ternaard!, Frysl?ón!
    Posts
    183
    bij deze meld ik mij aan om te testen op eventuele fouten (ga ik niet vanuit)
    en op de Nederlandse spelling.
    (stukje frysk kan ik ook nog wel verbeteren, maar dat zal er wel niet in voor komen)
    Ja, wat doe ik hier eigenlijk, kan niet met Delphi programeren, ook al probeer ik het wel

  10. #10
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    Zorg ervoor dat je iemand hebt die goed is in de Nederlandse taal en de artikelen kan controleren
    Als jullie mijn vorige Artiekel hebben gelezen, dan kan dat nog een probleem worden:P. Als jullie er geen problemen mee hebben dat die typefouten er inzitten en natuurlijk dat mn structuur een beetje anders is... dan wil ik echt wel meehelpen hoor

    --

    Zoniet... , dan wil ik nog wel voorbeeld-programma's schrijven die het artikel ( zo moet ie goed zijn, he Richard ) wat duidelijker kan maken.

    grtz

    SVG
    Last edited by SvG; 18-Jul-02 at 18:29.
    !

  11. #11
    Misschien is het handig om eens te kijken naar Essential Pascal. Dat komt in opzet denk ik het dichtst in de buurt van wat je zoekt. Dus inderdaad geen verzameling artikelen, maar meer een boekvorm. Maar lay-out is je minste zorg denk ik in zo'n project, als je maar een goede HTML/CSS structuur aanhoudt.
    Marcel

  12. #12
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Je hebt toch essential delphi?
    Maar als er schrijvers gezocht worden... ik wil wel helpen.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •