Results 1 to 9 of 9

Thread: Hoe beginnen aan een flow chart prog ?

  1. #1

    Hoe beginnen aan een flow chart prog ?

    Hallo,

    Ik ben van plan een programma te maken waarmee de PST techniek gemakkelijk en overzichtelijk zou kunnen weergegeven worden. (PST is een flowchart achtige methode om inzicht te verkrijgen in een te programmeren opdracht).

    Met de flow chart van windows (Microsoft organigram) in gedachten, wou ik wel eens weten hoe men hieraan begint.

    Enkele problemen:

    *Werkt men hiervoor met componenten of gebruikt men de canvas?

    *Hoe creeer ik in run time het, door de gebruik geselecteerde veld (rechthoek, ruit, ...), hoe verbind ik deze aan de vorige en hoe wordt de grootte automatisch aangepast aan de tekst die erin geschreven wordt door de gebruiker?

    * Wat met met undo en saven?

    Iemand op- aan- bemerkingen ?

    Alle hulp is welkom.

    Groeten,

    Geert

  2. #2
    Mijn eerste gedacht is dat je dat met TGraphicControl componenten zou kunnen doen, TShape erft hier ook van. Je zou een aantal componenten kunnen maken die erven van TGraphicControl, bijvoorbeeld een TDecision, een TUserInteraction, TPrinterOutput enz... In het component ligt bijvoorbeeld vast wat de vorm is en welke kleur het heeft.

    In een toolbar zet je deze componenten neer, als je gebruiker op een TDecision klikt en vervolgens op het formulier dan maak je een TDecision aan op die plaats, vergelijk het met de IDE van Delphi en het plaatsen van een component.

    Wat betreft de opslag zou je alles als een object kunnen streamen, dus op dezelfde manier als Delphi zelf de formulieren opslaat, maar je zou ook gewoon een lijst kunnen opslaan met de betreffende properties (positie). Dus bijvoorbeeld:

    TDecision, 10, 20
    TUserOutput, 20, 30

    Zo maar wat ideeën...
    Marcel

  3. #3
    Senior Member McTinus's Avatar
    Join Date
    May 2001
    Location
    Hoek van Holland
    Posts
    389
    Wat jij wilt heeft iemand al geprogrammeerd kijk maar eens op:
    http://www.devexpress.com/

    zoek naar:
    ExpressOrgChart

    Ik weet het, het is niet het antwoord waar je naar zoekt, maar...
    Als je zoiets koopt (met source) dan kan je een hoop tijd en geld besparen.

    Groeten

    Tinus.

  4. #4
    Senior Member erathus's Avatar
    Join Date
    Jul 2001
    Location
    Gent - Belgium
    Posts
    127

    Exclamation

    Hi,

    Als je je componenten inherit van TGraphicControl moet je er dan wel rekening met houden dat je er geen TWinControl componenten kunt inplaatsen(zoals een TScrolBar of zo. Deze laatste kunnen best interessant zijn als je de morglijkheid wilt hebben om een risize van het 'blokje' te hebben.

    Anders moet je es kijken bij de Jedi Component Creator. Daar zijn ze met een soortgelijk project bezig.

    Anyway,
    Good luck and take care!!

  5. #5
    Hallo,

    Alvast bedankt,

    Ik ben eraan begonnen door gebruik te maken van images die ik in runtime creeer,
    Op deze images plaats ik een memo (style bsnone).

    Op mijn form heb ik ook twee scrollbar geplaatst waardoor men grote schema's kan maken. Ook drag en drop is enabled. Ik denk dat het grootste probleem op deze manier het printen zal zijn. Maar ik zal nog wel zien.

    Ik weet het, het is niet het antwoord waar je naar zoekt, maar...
    Als je zoiets koopt (met source) dan kan je een hoop tijd en geld besparen.
    Mainfraim programmeren is mijn beroep, delphi mijn hobby dus maak ik die dingen liever zelf, alhoewel het geen kwaad kan om naar de "concurrentie te kijken !

    Tot de volgende keer,

    Geert

  6. #6
    Ik denk dat het grootste probleem op deze manier het printen zal zijn
    Je kunt altijd een afdruk van je formulier maken, daar hebben we het al eens eerder over gehad op dit forum. Daar komen we vast ook wel uit.
    Marcel

  7. #7
    Senior Member erathus's Avatar
    Join Date
    Jul 2001
    Location
    Gent - Belgium
    Posts
    127
    Hi,

    Als je dan een afdruk maakt moet je wel zorgen dat je volledige flow visible is.
    Heb eens een soortgelijk project gedaan waar ik een grafische modelleer omgeving voor simulaties gemaakt heb. Het probleem bij het printen van de Objecten(inherited van TGraphicControl) die niet in het visuele bereik van de canvas stonden waren gewoon zwarte blokjes. Een oplossing hadden ze niet. De export naar een wmf file ging ok dus zou het eigenlijk voor de TCanvas van de Printer ook moeten gelukt zijn.
    Naja, indien iemand een idee heeft

    Voor de opslag van de gegevens hebben we XML gebruikt, dezelfde die gebruikt worden als in de artikels van xml hier..

    Btw, heb je al es bij delphi.about.com gekeken, daar staat er een groot deel over component ontwikkeling (VCL writing) die ook wel interessant info kan bieden.
    Hoop dat dit niet te veel 'off topic' was

    Take care,

  8. #8
    Als je dan een afdruk maakt moet je wel zorgen dat je volledige flow visible is.
    Moet alles ook fysiek visible zijn, of kun je ook gewoon een form maken dat groter is dan je beeldscherm en die afdrukken?
    Marcel

  9. #9
    Senior Member erathus's Avatar
    Join Date
    Jul 2001
    Location
    Gent - Belgium
    Posts
    127
    Hi,

    Ik denk fysiek. Maar er moet zeker een andere manieer zijn om te forceren dat hij het niet zichtbare deel repaint. Alleen weet ik niet hoe.

    take care

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •