View Poll Results: Welke type Versie-systeem gebruiken jullie?

Voters
30. You may not vote on this poll
  • Geen

    5 16.67%
  • Via het OS

    5 16.67%
  • Een VBS extern Delphi

    14 46.67%
  • Een VBS als plug-in in Delphi

    4 13.33%
  • Meegecompileerd in de code

    2 6.67%
Page 1 of 4 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 15 of 59

Thread: Welk Versiesysteem gebruiken jullie?

  1. #1
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608

    Welk Versiesysteem gebruiken jullie?

    Ik had eerst de bedoeling om enkele populaire versiebeheersystemen op een poll te plaatsen, maar er zijn er dermate veel, dat dit niet echt haalbaar is, daarom moet ik mijn vraag wat algemener stellen.

    In de threads die hierop volgen kan iedereen wat dieper ingaan op het systeem die hij gebruikt en of hij er tevreden over is.

    De verschillende mogelijkheden ( of types ) zie ik als volgt:

    1. Geen versie-beheersysteem ( of de backup als versie-beheer )

    2. Een OS-systeem oplossing: Hierbij bedoel ik elk systeem die gebruik maakt van OS-commando's om backup's te maken. Heel populair in deze groep zijn de ZIP-programma's die periodiek opstarten en een kopie nemen van de ( nieuwste ) bronbestanden en deze ergens op een andere schijf parkeren.

    3. Extern Delphi VBS: een VBS , meestal met de klassieke Check-in en check-out, maar die geen plug-in is in Delphi.

    4. Plug-in Delphi VBS: een VBS , meestal met de klassieke Check-in en check-out als plug-in in Delphi

    5. Een versie-systeem die wordt meegecompileerd in de code van Delphi. Lijkt misschien bizar, maar zo heb ik er ook een aantal gezien.
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  2. #2
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Het hangt een beetje af van de opdracht en het project zelf. Voor mijn eigen interne toepassingen - waar ik als enige aan bouw - gebruik ik het OS. En dan geen zip, maar gewoon een aantal externe harddisks (eentje via het netwerk en twee via de USB2), plus een maandelijkse dump op DVD. Was vroeger een CD, maar dat haal ik al een tijdje niet meer ;-)

    Voor opdrachten die ik voor anderen uitvoer laat ik het meestal over aan het initiatief van de klant zelf. Als die een versiebeheersysteem gebruikt waar ik (remote) bij kan, dan doe ik dat. Dat kan dan zowel IDE integratie zijn (ik heb wel eens StarTeam in combinatie met Delphi 8 for .NET gebruikt in samenwerking met Borland zelf), als daarbuiten.
    Intern maak ik dan nog voor iedere versie (en aan het eind van iedere dag) m'n eigen backup via de allereerstgenoemde "OS" manier.
    Groetjes,
    Bob Swart

  3. #3
    Ik programeer in mijn eentje en doe niet aan versie beheer. Als ik een versie uitgeef bewaar ik wel een gecompileerde versie, maar geen kopie van de code.

    Ik heb ook geen iodee hoe dit soort tools werken. Kan iemand daar eens wat over posten of kan ik dergelijke software ergens downloaden ? (Zijn die pakketten gratis of is dat betaalde software ?)
    Brouwvisie is helemaal mijn ding
    http://www.bier-brouwer.nl

  4. #4
    Quote Originally Posted by Oscar View Post
    Ik programeer in mijn eentje en doe niet aan versie beheer. Als ik een versie uitgeef bewaar ik wel een gecompileerde versie, maar geen kopie van de code.
    Ik programmeer ook in mijn eentje maar gebruik wel versiebeheer en daar ben ik blij om want ik kan soms iets goed stuk maken
    Er zijn voor alles betalende en gratis alternatieven te vinden, ik gebruik Tortoise
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    Jun 2005
    Location
    Tilburg
    Posts
    973
    Bij ons op het werk gebruiken we Visual Sourcesafe. Hier maken we met 4 personen gebruik van.

    Thuis (mijn eigen programma's) maak ik meestal rar-filetjes, en backup ik regelmatig op een DVDtje.
    Elke 'gereleasde' versie sla ik compleet incl sources op in een backup directory.

  6. #6
    Quote Originally Posted by dennisvh View Post
    Bij ons op het werk gebruiken we Visual Sourcesafe. Hier maken we met 4 personen gebruik van.
    Zou je mij eens kunnen vertellen hoe een dergelijk pakket werkt met meerdere personen ?
    Brouwvisie is helemaal mijn ding
    http://www.bier-brouwer.nl

  7. #7
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Ik werk programmeer ook alleen.
    De project opties met het versie nummer voldoet prima.
    En ik maak tijdens de ontwikkelfase dagelijks een backup met datum als backupmap. (en synchroon op de laptop)
    En 2-wekelijks een diskdump naar een externe hardeschijf.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  8. #8
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Tortoisesvn thuis (FPC) en op het werk, en onder Unix/Mac thuis ook puur SVN.

    Borland Starteam voor Indy. (niet dol op). In het verleden ook Jedi VCS (ugh), CVS (niet slecht, maar opvolger SVN is veel beter) en sourcesafe(server)/sourceoffsite(client) gebruikt.

    Ik gebruik (nog) geen systemen om een SVN versie nr in mijn applicaties te bouwen. (als een soort build nr).

    Verder vind ik het ook erg belangrijk (met wat voor vss dan ook) alleen te committen wat echt veranderd is. Dus niet zo maar commit all op een directory, en alle forms die ik de designer alleen verplaatst heb committen. Dus file voor file diffen. Als je dat niet doet, kan je in feite net zo goed voor ZIP gaan.

    Oscar: SVN is open source. Zie http://tortoisesvn.tigris.org
    Last edited by marcov; 01-Sep-07 at 12:12.

  9. #9
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Zowel op het werk als prive thuis gebruiken we (lees: we@thuis = ik we@werk = collega en ik) twee systemen te weten:
    - JVCS (wordt hier langzamerhand gemigreerd naar SVN) & RAR voor thuis gebruik.
    - JVCS (word langzamerhand gemigreerd naar Starteam) & Borland StarTeam 2006 op het werk.

    Edit:
    Iemand vondt mijn post te onduidelijk (bij nader inzien heeft de persoon gelijk. Ik noem geen namen hoor B#9 )
    Last edited by Richard; 01-Sep-07 at 23:45.
    RLD

  10. #10
    Ik gebruik een versiesysteem in de code, het werkt ongeveer zo:

    Een van de properties van het “versie-object” is de versienummer. Als dit gewijzigd wordt (releasen), gebeurt bij het opstarten van het programma ruwweg het volgende:
    1. De EXE wordt gekopieerd naar een bepaalde publieke directory
    2. De source-code wordt gekopieerd naar een afzonderlijke subdirecty
    3. De versienummer wordt geregistreerd in de databank, samen met nog een aantal gegevens, zoals de programmeur, datum, …
    4. De release-notes worden aangemaakt advh informatie uit de TODO-lijst

    Als een Exe wordt opgestart op een client-PC gebeurt ongeveer het volgende:
    1. De versieinformatie wordt vergeleken. Als een oudere versie opgestart wordt, wordt hiervan een melding gegeven, gaat het programma zijn laatste versie gaan ophalen en wordt deze laatste versie opgestart. ( AutoUpdate)
    2. DLL’s, … die nodig zijn om het programma te laten functioneren worden door het programma opgehaald indien deze niet aanwezig zijn en geïnstalleerd.
    3. De versienummer wordt geregistreerd in de databank, samen met nog een aantal gegevens, zoals de gebruiker, datum, PC-naam, …
    4. De release-notes worden aangemaakt advh informatie uit de TODO-lijst

    Zo is er altijd een volledig overzicht in de databank over welke programma’s met welke versies op welke PC met welke gebruiker draaien het laatst gedraaid hebben én ben ik er zeker van dat altijd iedereen met de laatste versie van het programma zonder ik er veel zelf moet aan doen.

    Check-in en check-out is wel mogelijk maar niet geactiveerd.
    De verbazing begint waar de kennis ophoudt

  11. #11
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608
    Blijkbaar zie ik die RAR her en der opduiken. Is dit een soort ZIP-Programma ?
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  12. #12
    Quote Originally Posted by PeterVercruysse View Post
    Blijkbaar zie ik die RAR her en der opduiken. Is dit een soort ZIP-Programma ?
    hmm..raar dat je dat niet weet. Dit is, net als zip en arj, een compressie formaat. Google maar eens op winrar
    Brouwvisie is helemaal mijn ding
    http://www.bier-brouwer.nl

  13. #13
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Rar is Frans dacht ik, en bestaat al sinds dos tijden, al is het iets nieuwer dan zip en arj.

    Rik: dat is nogal release georienteerd. Maar met wat voor granulariteit bewaar je dan veranderingen als je b.v. een ietwat grotere feature toevoegd ? Dat is een van de redenen dat ik een RCS gebruik.

  14. #14
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608
    Bedankt voor het antwoord, Pkzip en Arj wordt hier nog altijd enorm veel gebruikt, RAR heb ik hier nog niet zien opduiken, niettegenstaande het blijkbaar Frans is.
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  15. #15
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik zie rar tegenwoordig meer dan Arj. Veel arj heb ik niet veel meer gezien sinds dos tijden

Page 1 of 4 1 2 3 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •