Results 1 to 6 of 6

Thread: AlanisOS :)

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    May 2002
    Location
    Almere-Stad
    Posts
    150

    AlanisOS :)

    Na aanleiding van deze en deze thread ben ik ook iets gaan maken in de richting van een 'operating system'. Een echt OS is het niet, want het draai gewoon onder Windows.

    AlanisOS Build 15

    Opmerking1: het enige wat werk zijn de menu opties 'Afsluiten' en 'Configuratie' in het systeem menu.
    Opmerking2: let niet op het wazige icoon in het scherm 'Configuratie'. De echte icoons moeten nog getekent worden

    Dit zogenaamde OS zal een andere look hebben dan Windows. Daarom ben ik ook bezig om van vele visueele objecten een eigen versie te maken. Momenteel zijn dat alleen nog de buttons.


    Ik ben benieuwt naar jullie opmerkingen over AlanisOS.

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Even wat dingen die me opvielen:


    • Bij het 'start menu' wordt het main form inactive. Niet ernstig, maar naar mijn idee best storend.
    • Het is niet resize-baar.




    Daarnaast: draait het eigen programma's? Nee. Dit geldt overigens ook voor dat andere 'OS' voor zover ik weet, het probleem is dan dat je erg afhankelijk bent van updates van de maker, zeker als je ook nog eens eigen getekende vensters erin gooit. Alles wat je dus draait zal buiten dit programma om draaien, waardoor het dus weinig nut heeft op zich...


    Afgezien van het nut snap ik wel dat het best humor is om te maken, maar een beter idee zou dan zijn om een shell te maken, gewoon de hele startbalk/desktop vervangen maar wel de rest van windows houden zonder dat als een apart programma te starten.

    Ik ben zelf ook eens begonnen aan zo'n shell, compleet opgebouwd uit API zodat de EXE maar 50 kb groot is op dit moment, een skin-bare 'taakbalk' waar plugins op kunnen draaien (op dit moment alleen nog een werkende klok en het begin aan een startmenu) en zelfs een 'API' met wat algemene functies die plugins aan kunnen spreken. Helaas niet mee verder gegaan omdat Windows me op zich best bevalt en ik m'n tijd liever aan andere projecten besteed...


    Maar goed, tot zover mijn mening...
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    beginneling
    Join Date
    Jul 2002
    Location
    Ternaard!, Frysl?ón!
    Posts
    183
    ach ja, windows clone zullen we maar zeggen.
    en wat heb je aan zo'n os, je draait toch op windows kern, dus vreselijk instabiel, en alle programmas die jij 'aanbiedt' bied windows ook aan, en dan misschien ook nog wel met VEEL meer functies
    dus ik vind het eigenlijk overbodig, maar als jij zoveel tijd over hebt dat je een programma maken wilt wat jij een OS noemt is het mij goed.

    oh ja, het is nu nog wel wat kaal om mijn mening over de layout en werking te zeggen, dus laat het resultaat nog maar eens zien

    ps. neem de bovenste alinea niet TE persoonlijk op, dat geld nm voor iedereen die een OS probeert te maken in een OS, ik vind het onnutig, maar ieder zijn/haar eigen mening.

    suc6 in iedergeval, ik wou wel dat ik al zover met delphi was, of maak jij dit met een andere taal?
    Ja, wat doe ik hier eigenlijk, kan niet met Delphi programeren, ook al probeer ik het wel

  4. #4
    Senior Member
    Join Date
    May 2002
    Location
    Almere-Stad
    Posts
    150
    Originally posted by PsychoMark
    • Bij het 'start menu' wordt het main form inactive. Niet ernstig, maar naar mijn idee best storend.
    • Het is niet resize-baar.
    1) Dat het storent is vindt ik zelf ook. Hiervoor moet ik alleen nog iets verzinne...
    2) Het resizen zal gaan via het Beeldscherm venster. De zogenaamde 'resolutie'.
    Daarnaast: draait het eigen programma's? Nee. Dit geldt overigens ook voor dat andere 'OS' voor zover ik weet, het probleem is dan dat je erg afhankelijk bent van updates van de maker, zeker als je ook nog eens eigen getekende vensters erin gooit. Alles wat je dus draait zal buiten dit programma om draaien, waardoor het dus weinig nut heeft op zich...
    In de toekomst moet het mogelijk worden om plugins te schrijven voor het 'os'. Deze kunnen dus op de Desktop van AlanisOS te draaien en kunnen beschiken over vensters. Vensters worden geregelt vanuit 1 centrale code en alleen het client gebied is aanpasbaar voor plugins/programma's (zie bv de delphi form editor).

    Afgezien van het nut snap ik wel dat het best humor is om te maken, maar een beter idee zou dan zijn om een shell te maken, gewoon de hele startbalk/desktop vervangen maar wel de rest van windows houden zonder dat als een apart programma te starten.
    Vroeger ben ik al eens begonnen aan een Windows shell. Alleen op ten duur viel de intresse weg en ben ik daar ook niet meer mee verder gegaan.

    Originally posted by gerben1986
    ach ja, windows clone zullen we maar zeggen.
    en wat heb je aan zo'n os, je draait toch op windows kern, dus vreselijk instabiel, en alle programmas die jij 'aanbiedt' bied windows ook aan, en dan misschien ook nog wel met VEEL meer functies
    dus ik vind het eigenlijk overbodig, maar als jij zoveel tijd over hebt dat je een programma maken wilt wat jij een OS noemt is het mij goed.
    Het is inderdaad een overbodig iets. Maar het gaat om de gein om het te maken.
    suc6 in iedergeval, ik wou wel dat ik al zover met delphi was, of maak jij dit met een andere taal?
    thx, en het is 100% Delphi

  5. #5
    Mark, zou je het erg vinden om dat kleine projectje van je te posten? Ik ben best wel geinteresseerd hoe je zoiets nou aanpakt. SHELL=mijnprog.exe is nl. iets heel anders dan zorgen dat taakbalk icoontjes ook in jou prog komen op de plek waar jij ze wilt...

    Bvd
    Nieuw, speciaal voor Borland, de perfecte programmeur.

    Alleen dat ben ik niet

  6. #6
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik zoek van de week de source wel even bij elkaar. En dat het iets anders is weet ik ook wel, het is gigantisch veel werk. Ik heb de klok alleen eerst gebouwd om te kijken of de plugins goed werktte, het startmenu wou ik meeskinnen maar op dat moment ben ik zo'n beetje ermee gekapt. Ik had al code om de taken op de taakbalk inclusief icoontjes op te sommen, het probleem kwam echter bij de system tray: ik had VB code die werktte, maar bij nabouwen deed het helemaal niks. Ik wou nog zoeken in de andere (opensource) shells maar zover is het nooit gekomen...


    Kortom: ik wist waar ik aan begon, maar of het de meest praktische aanpak was weet ik niet, ik heb zo ongelooflijk veel geleerd in de tussentijd dat ik het misschien anders had aangepakt, maar goed...



    ...zoals ik al zei, ik ga op zoek
    Qui custodiet ipsos custodes

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •