Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 21

Thread: Algehele kennis

  1. #1

    Algehele kennis

    Naar mijn mening kom ik wel eens met vragen waarvan ik denk dat die door
    anderen in een 'no time' zijn opgelost terwijl ik er eerst wel een paar uur mee druk ben geweest om tot een oplossing te komen.

    Ligt het dan aan mijn inzicht, kennis of vaardigheid of heben jullie dan zoveel ervaring dat jullie gewoon alles weten.

    Ik zou wel eens willen weten hoe je dus een probleem aanpakt.
    Grijp je dan meteen naar een handleiding, gebruik je de F1 toets of toch maar via internet naar de oplossing zoeken.

  2. #2
    Dat ligt natuurlijk aan de aard van het probleem. Vaak is het een stuk ervaring. Ervaring krijg je door het te doen. Uiteraard zijn er dingen waar wij ook uren over hebben gedaan. Overigens helpt google ook goed bij het vinden van oplossingen.

  3. #3
    dat jullie gewoon alles weten.
    Ja, wij zijn immers geniaal

    Ik zou wel eens willen weten hoe je dus een probleem aanpakt.
    Zoals Dees al aangeeft, Google is je vriend. Uiteraard is het handig dat je tegen een hoop zaken al eens bent aangelopen en dus weet hoe je ze oplost of waar je een oplossing kunt vinden.

    Ook gewoon je intuitie volgen doet wonderen. Vaak is je eerste gedachte voor een oplossing een goede richting om verder te zoeken.

    Pauzes nemen doet ook wonderen. Soms als ik vast loop op een probleem helpt het door even iets anders te gaan doen, of een eindje te gaan wandelen bv. Als je terugkomt is je hoofd leeg en valt het kwartje veel makkelijker.

    Hoeveel kennis of ervaring je ook hebt, met nieuwe dingen blijft het gewoon een kwestie van uitzoeken en doorzetten. Soms kost dat inderdaad uren of dagen, maar je leert ook gericht zoeken. En wat is er nu leuker dan nieuwe dingen uitzoeken en dus leren?

    Overigens is gewoon dagelijks even NLDelphi lezen leerzaam.

  4. #4
    Je probleem opdelen in kleinere onderdelen en dan zal je via google vinden dat jouw probleem helemaal niet zo uniek is en er genoeg voorbeelden te vinden zijn van oplossing gemaakt door mensen die hetzelfde probleem hadden.
    We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

  5. #5
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Mijn hulpmiddelen beperken zich tot F1 en NLDelphi. Wel gebruik ik regelmatig een papiertje of Excel om iets uit te zetten of te visualiseren. Maar toch start ik meestal meteen met coderen.
    Ik verdeel in mijn gedachten het probleem in meerdere deelproblemen, en elk deel krijgt dan al gauw zijn eigen klasse. Ik probeer ook altijd zo veel mogelijk eerst het interface gedeelte van een klasse zo volledig mogelijk aan te maken, de implementatie volgt later.
    Ik volg geen wet over of ik nu eerst met de GUI of met de data begin. Vaak begin ik met dat wat het moeilijkste lijkt, maar vaak kom je er later achter dat hetgeen simpel leek veel moeilijker blijkt te zijn.

    Even algemeen:
    - Zie ook Eerst denken, dan bouwen?,
    - Als je vast zit (of niet, maar sowieso) met iets: bedenk wie of wat daarvoor verantwoordelijk zou moeten zijn. Vaak sluit het antwoord daarop al meteen het een en ander uit,
    - Voorspel wat je code gaat doen, en ben behalve verbaasd zeker nieuwsgierig als het plots iets anders doet ,
    - Bij paniek, loop een rustig rondje met Benno mee,
    - En dan een persoonlijke tik: soms betrap ik mezelf erop dat ik hardop het een en ander aan het uitleggen/vertellen ben wat de code zou moeten doen. Ja zeker, met vinger op het beeldscherm erbij... Werkt ook verhelderend.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Zoals met alle talen doe ik altijd eerst doen dan denken. Een fout instelling natuurljik, omdat een uitbedacht iets veel sneller gaat werken dan als je meteen begint.
    Ook ik haal veel uit het internet, soms in boeken die ik heb gekocht. Sinds een aantal maanden dit forum gevonden en ben blij dat er toch nog dingen in zitten die ik eigenlijk niet wist.
    Ja ik heb wel wat vragen gesteld, maar waren vooral in een sectie die voor mij toen (af af en toe nog steeds) onbekend terein was.

  7. #7
    Ook belangrijk: vaststellen wat het in ieder geval niet kan zijn. Dat helpt je vaak in je denk proces, mij wel tenminste.

    Je hoort (en ziet ook hier op NLDelphi) soms de opmerking "er is niks veranderd en toch gaat het opeens mis". Het is soms best logisch dat we zo denken, maar het kan niet. Dus dat kun je alvast uitsluiten, er is dus wel iets veranderd. Zo kun je vaak meer dingen uitsluiten die het gewoon niet kunnen zijn, dat helpt je om meer gericht naar het probleem te zoeken.

    En geloof me, als er iemand hier snel met een antwoord komt kan dat best zijn omdat hij of zij er zelf ooit erg lang naar heeft gezocht.
    Marcel

  8. #8
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Naast de reeds genoemde dingen, probeer probleem plekken te identificeren, en daar vroeg in een project onderzoek (naar b.v. haalbaarheid) op te starten. Dit deels ook omdat dat soort subprojectjes vaak uitdijen

  9. #9
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Quote Originally Posted by NGLN View Post
    - En dan een persoonlijke tik: soms betrap ik mezelf erop dat ik hardop het een en ander aan het uitleggen/vertellen ben wat de code zou moeten doen. Ja zeker, met vinger op het beeldscherm erbij... Werkt ook verhelderend.
    Herkenbaar, zeer herkenbaar zelfs. Mijn collega's vragen zich wel eens af...
    "Tegen wie is hij nu weer aan het ouwehoeren?, ik zie alleen hem en zijn schermen. rare gozer is die [ondergetekende] toch"

    Tevens is dit het uitgesproken moment om een beetje "computer-haar" te creëren (zoals mijn partner het noemt), handen wild door het haar, en het lijkt nergens meer op.
    (Ik krijg altijd het gevoel alsof ik daar "beter" van kan gaan denken )

    Zelf heb ik gelukkig veel baat bij het feit dat ik altijd hele verhalen afsteek tegen mijn lieftallige computertje (al zegt die vaak niets terug ), omstaanders kijken wel eens vreemd maar daar moet je *piep* aan hebben.

    Verder sluit ik me zeker aan bij de posts van hierboven, al houd ik wel in het achterhoofd dat het internet je mogelijkerwijs wel de oplossing voor je probleem geeft, maar niemand verteld je of het nu daadwerkelijk een goede of foute oplossing is. Internet zorgt in de regel wel dat één van de belangrijkere doelstellingen behaald wordt of behaald kan worden, n.l. het zorgen dat je probleem opeens geen probleem meer is.
    Moraal van het hierbovenstaande, wees 'voorzichtig' met de gevonden oplossingen, bekijk ze eens goed en neem ze niet altijd voor lief (op die manier leer je er m.i. in de regel het meeste van).

    Mijn vaak gehanteerde volgorde voor diverse uiteenlopende zaken:
    1) Probleemstellng bekijken, en zo nodig opdelen in kleine problemen (hierbij veelvuldig tegen de computer praten, en je vingers bijna door het scherm drukken )
    2) De F1 toets t.b.v. help gebruiken (in delphi/3th party comps. help)
    3) Collega raadplegen (indien aanwezig)
    4) NLDelphi en/of Google raadplegen, mits het 3th party specifieke problemen zijn dan direct naar de newsgroepen/fora's van de 3th party vendors.
    5) Zoals Benno al aangaf, even afstand nemen (een peukje roken ofzo) en er later nogmaals over nadenken.
    6) Probleem stelling proberen uit te leggen aan een vriend over het internet, veelal als ik klaar ben met uitleggen heb ik de oplossing ook (al) bedacht.
    (sommige OW's weten daar over mee te praten)
    RLD

  10. #10
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik kreeg altijd commentaar over als ik bij de koffiepot mijn probleem begon uit te leggen, en dan halverwege de uitleg terug naar mijn computer rende om wat te proberen. Uitdrukken in woorden levert af en toe inzichten op :-)

  11. #11
    Wat ook helpt: maak een testprogramma. Een nieuw project waarin je alleen datgene maakt wat mis gaat. Het helpt je om het probleem te isoleren zodat je je er beter op kunt focussen.

    En vervolgens zie je dan vaak dat de fout in het test project niet optreedt. Dan zit de fout dus ergens anders dan je denkt. En treedt de fout ook in je test project op? Nog beter want dan kun je dat project meteen als bijlage bij je vraag zetten.
    Marcel

  12. #12
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608
    Het is zeker geen slecht idee om je test-projekten als naslagwerk te bewaren, maar best geef je ze een passende naam.
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  13. #13
    maar best geef je ze een passende naam.
    Dat doet Delphi toch al voor je, Project1.dpr

    Ik ben het overigens wel met Peter eens. Zet je testprojecten ook apart en zorg dat ze niet stiekem steeds groter worden.

    Het zal niet voor het eerst zijn dat een testproject groeit en door tijdgebrek eindigt als versie 1 van een product, dus inclusief alle daar niet thuishorende testbagger.

    Zorg ook dat je geen testcode gaat toevoegen in een echte applicatie (tenzij het een specifiek doel heeft), want uiteindelijk zijn dat de dingen die ellende gaan veroorzaken omdat je ze vergeet weg te halen (of omdat je teveel weghaald).

  14. #14
    Game-Programmer nschagen's Avatar
    Join Date
    Jun 2003
    Location
    Alkmaar
    Posts
    685
    Ik maak ook vaak gebruik van test projecten. Maar dan meestal om een ingewikkelde bonk code te schrijven, en deze los van mijn applicatie, alvast te testen. Pas als het 100% werkt, kopieer ik deze naar mijn project.

    Ook is het bij grote problemen essentieel om "out of the box" te kunnen denken. Als er iets fout gaat, ga ik meestal een aantal dingen controleren, en de oorzaak zit hier soms niet meteen tussen. Dit levert vaak een paar uurtjes frustratie op, waarna je erachter komt, dat je één regeltje code vergeten bent. Het is bij mij ook een enkele keer voorgekomen, dat het aan de hardware van mijn PC lag, die bepaalde dingen niet ondersteunde (videokaart). Dit gevaar heb je natuurlijk als gamedeveloper. Het is in dit soort gevallen ook aan te raden, om even achter de PC vandaan te komen, en wat anders te gaan doen. Na een tijdje kom je soms ineens op geniale ideeen.

    Ook is het handig om het gewoon op NLDelphi of op een ander forum naar een oplossing te vragen. Het is al VAAK gebeurd, dat ik tijdens het typen van mijn post (en dus ook het analyseren van het probleem), ineens de oplossing zag.

    Het is natuurlijk aan te raden, om problemen te voorkomen, zodat je ze niet hoeft op te lossen. Dit kan, door goede gewoontes aan te leren, zoals je project plannen, modulair werken, zo min mogelijk value's hardcoden, etc...
    When things don't go right, Turn left

  15. #15
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    Goed, ook ik heb een vraag, voordat jullie gaan beginnen, zetten jullie dan eerst het idee op papier, en zo ja wat wordt daar dan in vermeld.
    Ik mag aan nemen de werking van het project.

    En hoe doen jullie dat met problemen, worden deze ook gedocumenteerd, inclusief de oplossing.

    Dit is namelijk heel erg vaak mijn grote probleem.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •