Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 19

Thread: Modern en up to date Delphi component's

  1. #1
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415

    Modern en up to date Delphi component's

    Welke componenten kan jullie aanbevelen als julle vandaag een nieuwe desktop applicatie zouden beginnen?

    Ik vind het belangrijk dat ze de huidige trends volgen Ze moeten gelikt uitzien en liefts iets wat op de Office menu's en toolbar's. Maar ook dat ze het mogelijk maakt een gebruikers vriendelijke GUI te bouwen, die de huidige stadaarden voor GUI's volgen.

    Het zal voornamelijk gaan over de gewone menu's, toolbar's, dialogs componenten en ook een tree component. Waarschijnlijk zullen wij ook iets in de richting van een Flowchart en/of Diagram component nodig hebben.

    Wat er ook van belang is natuurlijk de kwaliteit van de componenten en hun support en helpfiles.

    Graag jullie ervaringen - bvd.
    Last edited by Anders; 24-Jan-08 at 18:18.
    Anders

    May your code compile!

  2. #2
    Hoewel ik de laatste versie(s) niet geprobeerd heb, heb ik wel aardig wat met de DevExpress componenten gewerkt.

    Deze zijn niet goedkoop, maar wel erg uitgebreid. Je kunt verschillende onderdelen aanschaffen of een complete suite met Heel Veel erin. Daarin zit dan alles van 'gewone' edits tot uitgebreide grids en zelfs toolbars in de Office 2007 ribbons-stijl.

    Het voordeel is dat er zo'n beetje alles mee kan wat je wilt, maar dat is ook meteen het nadeel. Je kan soms aardig verdwaald raken in de mogelijkheden, en zelfs de voorbeeldapplicaties zijn dan lastig te ontleden, omdat bijna alles designtime al is in te stellen met uitgebreide component editors.

    Gelukkig is er wel goede support op en zijn er (volgens mij) aardig wat gebruikers. Nieuwe standaarden worden snel opgepikt en geïmplementeerd en er wordt veel onderhoud gepleegd aan deze componenten. Er zijn varianten voor de VCL, maar ook Visual Studio en ActiveX componenten.

    Je moet er wel diep voor in de buidel tasten, maar wellicht is het het waard. En anders kun je gebruik maken van de 60 dagen niet goed geld terug garantie.
    1+1=b

  3. #3
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Hier ook een extreem tevreden DevEx user... en dat "niet goedkoop" vindt ik persoonlijk erg relatief, hoelang kun jezelf coden voor het geld wat je moet betalen voor hun gehele suite? naar m.i. niet heel erg lang

    Zoals GT al aangaf, de instap is zeker wat lastiger. De componenten zijn (als je ze voor het eerst ziet) vrij complex (properties voor properties) maar je kunt er dan ook wel de 1/2 wereld mee.
    Het is even wennen aan de manier zoals devex met bepaalde zaken omgaat, maar als je dat eenmaal doorhebt of d'r aan gewent ben dan gaat het in de regel allemaal vrij gemakkelijk.

    De support bij Devex vindt ik fenominaal, en de knowledgebase staat ram vol met examples, evenals de helpfiles en meegeleverde demo's zijn heerlijk compleet. Mocht je toch iets specifieks willen en je kunt er niets over vinden dan heb je doorgaans binnen een dag een example of antwoord van een support medewerker.

    Ik zou overigens wel gaan voor de gehele suite dit is als ik me niet vergis iets goedkoper dan in losse delen (en deze wil je uiteindelijk evengoed wel gebruiken )


    My 2 (plug) Cents. (en nee ik heb geen aandelen devex)
    RLD

  4. #4
    *+E13818MU01F0F* Norrit's Avatar
    Join Date
    Aug 2001
    Location
    Landgraaf
    Posts
    967
    DevExpress is niet zaligmakend. Zo had de versie voor Delphi 7 nogal wat problemen. Zolang je alles @designtime erop zette werkte het aardig goed, maar @runtime wou er nogal eens wat fout gaan. Het meest storende vond ik destijds eigenlijk dat als je afgeleide componenten maakte het nogal eens voorkwam dat bepaalde messages niet doorkwamen. Toegegeven dat als je er naar vroeg op hun forum dat ze altijd wel met een acceptabele workaround kwamen, maar toch...
    Nu weet ik niet of dit in de latere versies verbeterd is, want ondertussen ben ik er in ieder geval vanaf gestapt en ben weer de standaard componenten (en eigen spul gebaseerd op de standaard) gaan gebruiken. Mochten gebruikers een andere UI willen, bied ik de moegelijkheid om te skinnen.
    Objective reality is a delirium caused by lack of alcohol in blood

  5. #5
    Hier zijn ook een aantal leuke zaken te vinden:
    http://www.alphaskins.com/
    (zelfs een beperkte freeware versie, en de commerciele is niet zo prijzig).

    btw.
    Norrit, doet de email het nu?

  6. #6
    TCustomBuild Rob Bos's Avatar
    Join Date
    Jan 2003
    Location
    Eindhoven
    Posts
    4,213
    Ik gebruik zelf nogal veel van TMS: www.tmssoftware.com ook over de support ben ik tevreden en de prijzen zijn goed.

  7. #7
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    Ook Woll2Woll heeft de zg 1stClass componenten.
    De smaak is wel wat Amerikaans (rustiek).
    Ik gebruik ze zelf niet, alleen hun andere componenten,
    maar daar ben ik heel tevreden over de support.
    Altijd binnen een dag antwoord.

    linkje 1stClass

  8. #8
    TCustomBuild Rob Bos's Avatar
    Join Date
    Jan 2003
    Location
    Eindhoven
    Posts
    4,213
    Overigens zat Woll2Woll in mijn main applicatie (best groot) en ben ik die met en met gaan uit faseren omdat ik er niet tevreden over was. Dat is welliswaar enkele versies terug, maar ik wilde het toch mee geven ...

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik leuk niet veel op, ik investeer, afhankelijk van de app wel in bruikbaarheid.

    - Touchscreen vriendelijkheid (belangrijk in onze tak van de industrie) ,
    - fontgrootte onafhankelijkheid,
    - tooltips voor alles wat iconisch is (deels vanwege mijn eigen onvermogen om icoontjs uit elkaar tehouden, icoontjes vermijd ik sowieso indien mogelijk)
    - tabvolgorde
    - keyboard navigeerbaarheid.
    - feedback op events. (direct reactie op een knop. Machine operators zijn nogal ongeduldig)

    Deels komt het gebrek aan opleuken ook uit risico vermijden. Er stroomt nogal wat data door de app, en validatie van nieuwe componenten is erg tijdrovend en risicovol. De grotere projeten beginnen echter naar client - server te gaan, en dan komen er waarschijnlijk ook wat meer behoefte aan dit soort dingen. Devexpress ziet er goed uit

  10. #10
    Hoe is het tegenwoordig gesteld met good old jvcl, volgen die de trends niet ook?

  11. #11
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Benno - Net hun Demo bekeken - Nee ze volgen niet de trends!
    Anders

    May your code compile!

  12. #12
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Voor wat betreft uiterlijk en modern blijven naar mijn eerste onderzoek alleen DevExpress en TmsSoftware over. Wel moet ik zeggen dat Alphaskins ook niet verkeerd uit ziet, maar is wat beperkter.

    Nu is de vraag hoe zit het met de ondersteuning en support bij problemen, hoe zijn hun help en evt forums? Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
    Anders

    May your code compile!

  13. #13
    Ik gebruik beiden, beiden zijn normaal gezien goed, alhoewel de componenten van DevExpress zijn uitgebreider.

    Bij DevExpress kun je een mail sturen met je probleem en in principe krijg je het antwoord de volgende dag. Indien je installatie verkeerd loopt, wordt automatich een diagnosemail verstuurd en krijg je er een antwoord op, eventueel met een aantal patches.

    Op dit forum moet je in principe ook je antwoord kunnen vinden.
    De verbazing begint waar de kennis ophoudt

  14. #14
    Het moet misschien up-to-date zijn, maar ik vind dat als ontwikkelaar dat het er op bijvoorbeeld Windows XP (classic style) en de voorgangers van Windows XP het er ook schappelijk moet uitzien. Ook die look moet je goed kunnen ondersteunen.

    Ik heb het eens bij DevEx geprobeerd maar het is vrij moeilijk om je applicatie zowel de moderne look al de oude look tegelijk te laten ondersteunen iets wat bijvoorbeeld met de XPManifest en JVCL wel goed gaan.

    Sommige van de applicaties zien er bij mij dus nu zo uit omdat 't niet zo eenvoudig gaat.. Dus mocht je ook de goede oude look willen ondersteunen dan zou ik daar ook zeker naar kijken of je dat goed gefixt krijgt.

    Zie een voorbeeld van een applicatie met devex op good-old-look .
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	GoodOldLook.JPG 
Views:	130 
Size:	7.6 KB 
ID:	3919  

  15. #15
    De DevExpress componenten zijn erg uitgebreid, soms zelfs te uitgebreid. Ze hebben een eigen manier van logica die niet altijd aansluit bij de logica van Delphi. Je zult merken dat je soms aardig wat tijd kwijt bent aan het zoeken naar een oplossing, om dan te merken dat ze het net even anders hebben gelost dan wat je had verwacht.

    Zorg dat je je zoveel mogelijk aanpast aan de methode van DevExpress. Als ze in hun voorbeelden iets op een bepaalde manier doen, probeer het dan ook op die manier te doen. De kans is namelijk aanwezig dat het op een andere manier niet werkt. De UI componenten zijn zeker prachtig, maar de programmeurs denken ook duidelijk vanuit de UI. Dus zaken scheiden van de UI kan soms wat lastiger zijn dan je gewend bent. Het antwoord van support is dan ook "dat moet je niet op die manier willen doen".

    Zoals ik al zei: de looks zijn zeker prachtig en sluiten aan bij wat we op dit moment van een UI verwachten. Maar een mooie UI kost tijd, dus reserveer wel even wat meer tijd dan gewoonlijk.
    Marcel

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •