Results 1 to 14 of 14

Thread: source formatter

  1. #1
    Member
    Join Date
    Jul 2004
    Location
    Groningen
    Posts
    42

    source formatter

    Ik werk(te) met Delphi 5 en had daar een hele mooie (freeware) tool genaamd DELFOR waarmee ik source code kon formatteren (dat wil zeggen de code mooi uitlijnen, juist gebruik van hoofd- en kleine letters, etc.) en dat alles met 1 druk op de knop.

    Nu ben ik overgestapt naar Delphi 2006....en kom erachter dat DELFOR niet gebruikt kan worden met D2006....

    DELFOR wordt ook niet verder ontwikkeld door de maker....

    Weet iemand een goede source format tool vergelijkbaar met DELFOR?

  2. #2
    Delphi 2006 heeft daar toch zelf al een hoop functionaliteiten voor?
    En als je jezelf aanwend om variabelen, methodes ed middels de Ctrl+Spatie aan te vullen dan hoef je ook geen Hoofd / Kleine letters om te gaan zetten.
    De beste manier om te leren is door fouten te maken.
    80 procent van alle leugens die jij en ik vertellen blijft onopgemerkt

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik geloof dat Jedi er een heeft. FPC heeft er overigens ook een, die laatste gebruik ik meestal. Maar dat zijn vziw aparte programma's die niet integreren met de IDE. Die van FPC zal sowieso enkele nieuwere constructies niet kennen.

    Overigens zijn er complete oorlogen gevoerd over wat het "juiste" gebruik van hoofd en kleine letters is, en wat "mooi" uitgelijnd is:-)

  4. #4
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Geen alternatief zoeken, gewoon DelForExp blijven gebruiken,
    deze link naar DelForExp zal je een werkende versie geven.
    Ik ben ook een blije gebruiker van dit fijne tooltje.

    De tekst meld: DelForExp (D2,3,4,5,6,7,9,2007)Version 2.5

    Gr. Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  5. #5
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Overigens zijn er complete oorlogen gevoerd over wat het "juiste" gebruik van hoofd en kleine letters is, en wat "mooi" uitgelijnd is:-)
    Dan moet je eens proberen om 2 afdelingen samen te laten werken die beiden hun eigen (totaal afwijkende) coding guidelines hebben

    Heeft iemand de Jedi Formatter als eens vergeleken met DelForExp? Ik ben wel happy met de Jedi Formatter, maar sta natuurlijk altijd open voor nieuws.
    Last edited by Marcel; 22-Feb-08 at 00:43.
    Marcel

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Jedi Formatter heeft overigens nog een lijstje. En ik geloof dat Coco/R (de parser generator) er ook een heeft die daar niet opstaat.

    En nee, ik gebruik deze dingen doorgaans niet, aangezien ik redelijk meegaand ben, zolang het functioneel blijft. Je moet alleen wel ff altijd "begin" op een aparte regel zetten anders heb je kans dat je regelmatig het schuim van mijn lippen moet vegen.

    Ik gebruik ze alleen af en toe om code te fatsoeneren die echt totaal door de gehaktmolen is gehaald.

    Een goed kriterium zou moeten zijn waar de commentaren blijven (veranderen ze van regel of in de token stream) en hoe ze uitgelijnd zijn. Vrijwel alle source processing tools hebben daar moeite mee, of ze nu source-beautifiers of b.v. header converters zijn. De delforexp site lijkt dat wat te echoen.

    Misschien komt dat doordat de meeste compiler/parser boeken commentaren al zo snel mogelijk proberen te elimineren in de lexer, en Pascal (en C in zekere mate) geen betekenis hechten aan regel overgangen en whitespace.

  7. #7
    Je moet alleen wel ff altijd "begin" op een aparte regel zetten anders heb je kans dat je regelmatig het schuim van mijn lippen moet vegen.
    Jeetje, dat ik het nog eens 100% met MarcoV eens zou zijn

    Dat gefreubel met if bla then begin hadden ze nooit moeten bedenken, het is onleesbaar. Maar goed het zal wel ingevoerd zijn toen het slecht ging bij Borland en ze de programmeurs afrekenden op regels code.

    Dan moet je eens proberen om 2 afdelingen samen te laten werken die beiden hun eigen (totaal afwijkende) coding guidelines hebben
    Volgens mij hou je het probleem altijd als je met meerdere mensen aan projecten werkt. Dat is helemaal zo als het een ouder project is waar iets tegenaan gebouwd moet worden. Ik ben nog maar weinig code tegengekomen in een grote codebase die er netjes uitziet.

    Belangrijkste voor mij is dat de variabelennamen en functienamen logisch gekozen zijn. Of ze dat nu met hoofdletters of kleine letters schrijven maakt me niet zoveel uit. Als ik me daar druk over zou maken was ik wel C programmeur geworden . Ook maak ik me niet zo druk of ze engelse namen of nederlandse namen of een mix gebruiken.

    De structuur moet ook meteen duidelijk zijn in een routine, daarom heb ik zo'n hekel aan die if bla then begin.

  8. #8
    En daar heb je nou een code formatter voor.

    Met één toetsencombinatie ben je van alle if bla then begin's af.
    Marcel

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Marcel View Post
    Dan moet je eens proberen om 2 afdelingen samen te laten werken die beiden hun eigen (totaal afwijkende) coding guidelines hebben

    Heeft iemand de Jedi Formatter als eens vergeleken met DelForExp? Ik ben wel happy met de Jedi Formatter, maar sta natuurlijk altijd open voor nieuws.
    Sociale problemen met techniek oplossen werkt niet. (uitzonderingen kunnen soms gemaakt worden indien de techniek electroshock is)

  10. #10
    Sociale problemen met techniek oplossen werkt niet
    Dat klopt. Maar het bespaart jou als programmeur een stuk irritatie. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat er toch programmeurs blijven die het noodzakelijk vinden de guidelines binnen een bedrijf te negeren omdat ze anders "niet opvallen met hun code". (Dat waren de letterlijke woorden).

  11. #11
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Dees View Post
    Dat klopt. Maar het bespaart jou als programmeur een stuk irritatie. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat er toch programmeurs blijven die het noodzakelijk vinden de guidelines binnen een bedrijf te negeren omdat ze anders "niet opvallen met hun code". (Dat waren de letterlijke woorden).
    Je kan er over discussieren welke irritatie erger is, maar programmeurs die SVN vervuilen zijn IMNO een groot probleem/irritatie.

    En als er grote problemen zijn moet je niet bang zijn de confrontatie aan te gaan, ipv ze met lapmiddelen uit het zicht proberen op te lossen.

  12. #12
    Ik ben het ook met je eens marcov maar

    moet je niet bang zijn de confrontatie aan te gaan
    Sommige mensen verd#mmen het gewoon om zich aan regels te houden, het ergste is dan nog dat er soms leidinggevend ook niets aan gedaan wordt. Ik hou me dus ook liever bezig met projecten waar de regeltjes wel nageleefd worden .

  13. #13
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Gelijk heb je. Enige wat je dan kan doen is of wat extra tijd schrijven voor "code archeologie", en niet (meer) verantwoordelijk willen zijn voor RCS kwaliteit. En die hondebaan willen de meesten anderen niet.

  14. #14
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Of bij ons komen werken ;-) Wij hebben daar een (persoon) Librarian voor. En we raken bijna allemaal behoorlijk pissed off als iemand hier zich niet aan onze coding en code formatting standards houdt.

    Sinds de goede refactoring features v.a. d2005 is het gelukkig heel makkelijk te corrigeren gedrag. En we hebben veel golfers (wapens!!!)

    Niet correct geformatteerde code komt bij ons nooit meer op produktie.

    Raar he.....

    Overigens, we gebruiken de JEDI formatter.
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •