Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 26

Thread: INI of registry?

  1. #1

    INI of registry?

    Regelmatig zie ik op het forum mensen zeggen dat ze liever geen instellingen in de registry opslaan en daarom INI-files gebruiken. De argumenten komen meestal neer op 'ik wil de registry niet vervuilen'. Ik vraag me dan meteen af waarom je wel de harddisk wilt vervuilen.

    Dus: wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van de registry en wanneer gebruik jij de registry en wanneer een INI-file?
    Marcel

  2. #2
    C# En niks anders.
    Join Date
    May 2002
    Location
    Achter mijn PC.
    Posts
    272
    ik gebruik ini om dat je snel data in/uit kan halen.

  3. #3
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik zie de registry nog steeds als de plek waar systeeminstellingen staan, niet waar elke applicatie z'n rotzooi neergooit. Feit is dat naar mate de registry groeit de opstarttijd van Windows meegroeit en de snelheid afneemt, terwijl bij het schrijven naar harde schijf (INI bijvoorbeeld) dit dramatisch minder is, zeg maar verwaarloosbaar tenzij je nog 20 MB over hebt...


    Kortom: INI of welke vorm van lokale opslag dan ook geniet altijd mijn voorkeur.
    Qui custodiet ipsos custodes

  4. #4
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Al ben ik geen programmeur van beroep.
    En al het hobby werk wat ik vericht mag ik ook niet echt inschaalen onder de
    categorie programmeren, desalniet te min wil ik me toch volledig bij
    PsychoMark's beredenatie aansluiten.
    Ik zelf ben ook van mening dat het register te snel en te vaak gebruikt wordt voor
    allerlei diversen progjes die gemakkelijk buiten het register om zouden kunnen
    werken.

    Tevens ben ik van mening dat je wel eens flink in de problemen kunt komen, indien
    je dergelijke programma's installeerd onder W2K, NT, XP?? ivm rechten en dergelijke.
    Ik heb zelf al eens in de praktijk meegemaakt dat "ons" pakket geinstalled moest
    worden op een W2K machine, maar het systeem was dusdanig afgeschermt cq.
    (lage inlog rechten) dat schrijven naar het register niet toegestaan was.
    Dit gaf dus om een gegeven moment dusdanige probelemen, omdat het pakket
    ook in runtime diversen wijzigingen in het register wou schrijven.

    Dus vandaar dat ik me zoiezo bij Psycho's beredenatie aansluit.

    Richard @ LagaVullin.
    RLD

  5. #5

    Talking

    Inderdaad, is het een feit dat je beter een Inifile kan gebruiken als het register, aleen soms komt je er niet onder uit.

    Neem nou bevoorbeeld een programma, wat automatisch opgestart moet worden. Dan kan je wel een Setup schrijven en een Shortcut in het opstarten plaatsten, maar vind dan dat mijn voorkeur uit gaan naar "" 1 "" RegistryString om het betreffende programma op te laten starten. Dat is inderdaad bevuilen van het register, maar vind dat dit best moet kunnen. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je programma de mogelijkheid bied om de Entry ongedaan te maken


    Wat jullie ??
    My Life is like Delphi, Always Fun........................... a "Quote"

  6. #6
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    In dat geval vind ik het geen vervuiling, want zoals ik al zei, dat valt onder 'systeeminstellingen' (het systeem wil immers weten wat er opgestart moet worden). Maar ongedaan maken moet altijd een optie zijn...
    Qui custodiet ipsos custodes

  7. #7
    Om verder te gaan waar PsychoMark is gebleven...wanneer ik een programma verwijderen moet je ook de registerinstellingen verwijderen. Wat in mijn opzicht nog te weining gebeurt. In het geval van een ini volstaat het verwijderen van de directory...

    Voor systeeminstellingen vind ik het prima, maar voor programma afhankelijke dingen volstaat in 9 van de 10 gevallen een ini file (misschien zelf 10 van de 10, want eigenlijk niet zo snel een voorbeeld verzinnen waar ik echt het regsiter nodig heb).

  8. #8
    Bij mij hangt het van het programma af. Groot voordeel van het register vind ik dat het beter op multi-user is ingericht. Met ini files is dat vrijwel altijd meer gedoe. De meeste ini file applicaties plaatsen de ini file in de directory van de applicatie (zoals Delphino zegt: dan hoef je alleen de directory weg te gooien), dat is alleen handig voor programma's die echt alleen door een enkele gebruiker worden uitgevoerd, of je moet de gebruiker allerlei ingewikkelde dingen laten doen met snelkoppelingen aanpassen enzo.

    Het argument dat het register zo groot wordt vind ik niet houdbaar bij de meeste programma's, nu mijn register standaard al groter dan 30MB is. Die 1Kb die mijn applicatie toevoegt lijkt me verwaarloosbaar. Psychomark zegt: "Ik zie de registry als de plek waar de systeeminstellingen staan." maar dat is het niet. De registry is (ook) bedoeld (en ontworpen) voor applicatie configuratiedata (niet als vervanging voor een database, het is mijns inziens echt voor de instellingen, niet om userdata op te slaan).

    En natuurlijk moet je ook de registerinstellingen verwijderen als de gebruiker je programma deinstalleert, maar dat andere programmeurs dat zo slecht doen, is geen reden dat ik het register niet zou mogen gebruiken. Ik vind het vanzelfsprekend om alle registersleutels die je aanmaakt ook weer te verwijderen, maar ik zie niet in dat het makkelijker is om ini files te verwijderen, zeker niet voor een programma dat door meerdere gebruikers gebruikt wordt. De hele applicatiedirectory weggooien vind ik niet altijd een goed idee, mijns inziens zou je alleen de bestanden moeten weggooien die je er zelf ingezet hebt, en anders de gebruiker in ieder geval de optie bieden om de rest van de bestanden te laten staan (dit hangt ook af van het soort applicatie natuurlijk. Ik moet er niet aan denken dat Borland als ik Delphi deinstalleer gewoon meteen de hele Delphi map weg zou gooien).

    Een ander klein voordeel aan het register vind ik dat je dan juist kleine programmaatjes ook echt standalone kunt gebruiken. Die programma's staan gewoon op mijn desktop, maar als ze dan ineens een inifile gaan aanmaken komt die ook op mijn desktop. Dat vind ik lelijk, dus moet ik het programma weer in een aparte directory zetten en een snelkoppeling maken op mijn bureaublad. Persoonlijk vind ik dat veel irritanter dan die paar bytes extra in het register.

  9. #9
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Originally posted by helena
    Een ander klein voordeel aan het register vind ik dat je dan juist kleine programmaatjes ook echt standalone kunt gebruiken. Die programma's staan gewoon op mijn desktop, maar als ze dan ineens een inifile gaan aanmaken komt die ook op mijn desktop. Dat vind ik lelijk, dus moet ik het programma weer in een aparte directory zetten en een snelkoppeling maken op mijn bureaublad. Persoonlijk vind ik dat veel irritanter dan die paar bytes extra in het register.
    Nou weet ik wel dat met de huidige schijfruimte een en ander niet zoveel meer uitmaakt, maar wat je op je desktop zet heb je dus twee keer op je HDtje staan. Bovendien duurt het opstarten van je PC langer als er meer op je desktop staat.
    Ik ben wel een bij peeps geweest die hadden hele directories naar hun desktop gesleept en maar klagen dat de PC zo traaa a a a a a a a a g was!
    Kortom dit laatste is niet echt een argument om het registry te gebruiken!

    Zelf heb ik niet echt een mening over het gebruik van de registry of een ini-file. De ene keer werkt het een beter en de andere keer het ander. Je hebt inderdaad alleen een probleem als de gebruiker geen rechten heeft om in de registry te schrijven. (Dit laatste vind ik echter meer een probleem van de sys.beheerders, die dan waarschijnlijk niet weten hoe ze de juiste rechten moeten instellen )
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  10. #10
    Nou weet ik wel dat met de huidige schijfruimte een en ander niet zoveel meer uitmaakt, maar wat je op je desktop zet heb je dus twee keer op je HDtje staan.
    Is dat zo? Volgens mij is de desktop gewoon een map, "C:\Documents and Settings\Administrator\Bureaublad", in mijn geval.

    Ik merk niets van een slechtere performance, maar ik had het ook specifiek over kleine programmaatjes, kleiner dan 500Kb. De enige keren dat ik mijn desktop helemaal leeg houd, is wanneer ik met een roaming profile te maken heb. Windows NT server kopieert dan steeds de volledige desktop naar de server en weer terug, dat is inderdaad niet handig

    En inderdaad, als mensen niet eens rechten hebben om naar HKEY_CURRENT_USER te schrijven, maar wel geacht worden specifieke programma's te draaien, dan kun je beter een andere systeembeheerder zoeken.

  11. #11
    Ik gebruik nog steeds meestal INI files. De reden is dat ik alle gegevens zoals paden naar de database en instellingen van formulieren e.d. in die ini file gooi. Die paden maak ik altijd relatief. De gebruiker heeft dus alleen mijn exe en de ini nodig om het programma uit te kunnen voeren.

    Als je een klant aan de lijn hebt, kun je hem meestal nog wel met de verkenner naar je programma dir praten. Openen van de ini file is dan meestal een kwestie van dubbelklikken. Ik zie me dat nog niet doen met regedit eerlijk gezegd (bovendien is dan de kans op een ramp veel groter).


    Benno

  12. #12
    De gebruiker heeft dus alleen mijn exe en de ini nodig om het programma uit te kunnen voeren.
    Wat doe je dan als de ini file (om wat voor reden dan ook) weggegooid of verknoeid wordt?
    Als je een klant aan de lijn hebt, kun je hem meestal nog wel met de verkenner naar je programma dir praten. Openen van de ini file is dan meestal een kwestie van dubbelklikken. Ik zie me dat nog niet doen met regedit eerlijk gezegd.
    Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Als er ooit de kans is dat je de huidige waarden van de instellingen wilt weten, moet je daarvoor de mogelijkheid in je programma inbouwen (Bijvoorbeeld bij Help->About->Technische informatie of iets dergelijks), NMBM, en niet de gebruiker opzadelen met de interne structuur van jouw programma. Als ze eenmaal weten van het bestaan van de ini file is het gevaar dat ze er mee gaan prutsen alleen nog maar groter geworden.

    [edit]au! lelijke spelvaut verbeterd[/edit]

  13. #13
    Klopt; als de user weet waar het inibestand staat, zal deze zeker erin gaan kijken. en eventueel aanpassen, daarom dat ikzelf steed vaker het register gebruik. Maar dan nog minimaal en met beleid

    John
    My Life is like Delphi, Always Fun........................... a "Quote"

  14. #14
    Wat doe je dan als de ini file (om wat voor reden dan ook) weggegooid of verknoeid wordt?
    Een nieuwe aanmaken met defaultinstellingen.

    Wat betreft aanpassen van instellingen, dat kan ook vanuit mijn programma.

    De manier waarop ik het gebruik is vooral voor mij makkelijk. Het ondersteunen gaat makkelijk, en eventueel hoef ik alleen een ini file toe te sturen.

    Meestal is er 1 persoon verantwoordelijke voor het beheer van het programma. De gewone gebruikers weten dat ze er vanaf moeten blijven.

    Mijn opzet is ook heel handig om even een testomgeving op te zetten. Copieer de map met de exe en de ini en zet de ini naar een andere database en je kunt aan de gang.

    Dit zal waarschijnlijk niet werken voor programma's die main stream worden verkocht en waar je rekening moet houden met het "buurman syndroom", maar voor mijn soort programma's die in vrij specifieke omgevingen worden gebruikt werkt het goed. Dat is ook de algemene opmerking die ik krijg van partners die mijn programma's moeten installeren en supporten. EXE en INI op het systeem zetten, paden aanpassen en het werkt.

    Benno

  15. #15
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik hernoem m'n INI bestanden, over 't algemeen naar '.xsf'. De redenatie is simpel: als een gebruiker ver genoeg is om dit bestand geopend te krijgen en er in gaat rotzooien kan deze ook regedit opstarten en daar gaan zoeken. Zeker als het bestand ook nog eens in C:\Documents and Settings\user\Application Data\CompanyName\AppName staat, vind dat maar eens als newbie . Dat lost overigens gelijk het probleem op wat helena hier aangaf, het bestand staat dan altijd op dezelfde, gebruikers-specifieke, lokatie...
    Qui custodiet ipsos custodes

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Meerdere Strings opslaan en laden in INI
    By Anton Sr. in forum Algemeen
    Replies: 11
    Last Post: 12-Oct-04, 18:56
  2. isapi IIS remote registry
    By BalkanGladiator in forum WebDelphi
    Replies: 4
    Last Post: 30-Jul-04, 11:41
  3. Lezen uit Ini
    By Spine in forum Algemeen
    Replies: 58
    Last Post: 20-Feb-04, 11:29
  4. Ini file locatie
    By Bouncer in forum Algemeen
    Replies: 2
    Last Post: 16-Dec-03, 18:26
  5. TMemIniFile schrijft een lege ini file
    By Delphino in forum Algemeen
    Replies: 4
    Last Post: 10-Aug-02, 20:47

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •