Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 26 of 26

Thread: Delphi 7 van Instruct een goed boek?

  1. #16
    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    Dan krijg je opeens sleutelwoord te lezen
    En dat moet zijn keywoord

    Ja, dat is erg frustrerend lijkt mij, want dan kan je zulke woorden weer gaan vertalen, en dan heb je denk ik een dubbele vertaling

  2. #17
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Voor object pascal is er ook nog de taal.

    Overigens heb ik het meest geleerd uit de D4 handleidingen, icm Mastering 4.

    keyWOORD ? Mixen is nog erger, dan vindt je het in geen enkele woordenboek meer terug

    Oudere, nederlandstalige versies Mastering Delphi's (en die heten geloof ik simpelweg Delphi <x>) van Sybex zijn vaak erg goedkoop. Zoek er eens op marktplaats.

  3. #18
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Voor object pascal is er ook nog de taal.

    Overigens heb ik het meest geleerd uit de D4 handleidingen, icm Mastering 4.

    keyWOORD ? Mixen is nog erger, dan vindt je het in geen enkele woordenboek meer terug

    Oudere, nederlandstalige versies Mastering Delphi's (en die heten geloof ik simpelweg Delphi <x>) van Sybex zijn vaak erg goedkoop. Zoek er eens op marktplaats.
    Bedoelde ook eigelijk een 'o' minder

    Maargoed, heb Essential Delphi uitgeprint en ingebonden in een map, ik hoop daarmee het een goede start te maken.

    Ik heb om marktplaats al gezocht, kwam deze tegen, Delphi 5: http://link.marktplaats.nl/167189040

    Kan iemand mij uitleggen of die verschillende Delphi versies uitmaken? Heeft Delphi 2007 meer functies of iets dergelijks als Delphi 5?
    Ik stel me nu zoiets voor als PHP 4 naar PHP 5, extra functies ed. toegevoegd.

    De geschiedenis van Delphi is iig al heel interessant om te lezen

  4. #19
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Die marktplaats link vermeldt niet "Marco Cantu" als de schrijver (en de mastering versies waren blauw geloof ik), laten staan dus.

    Sinds +/- D4-D5 is de basis ongeveer hetzelfde. Pas als je met frameworks aan de slag gaat merk je de verschillen. D2007 zou wat Vista functionaliteit moeten toevoegen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

    PHP vermijd ik als ik kan, dus daar kan ik geen vergelijking mee maken.

  5. #20
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Overigens kan de FPC Pascal reference guide een handige aanvulling zijn op Essential Pascal. Het is wat formeler, meer als de Delphi handleiding

    De volgende URL heeft zowel links naar de html als de PDF. De rail diagrams zijn echter een rommeltje in de HTML versie. Als je het echt wil doorwerken kan je na even kijken in de HTML beter de PDF pakken

    http://www.freepascal.org/docs.var

    html:
    http://www.freepascal.org/docs-html/ref/ref.html

    PDF:
    ftp://ftp.freepascal.org/pub/fpc/docs-pdf/rtl.pdf
    Last edited by marcov; 27-May-08 at 13:24.

  6. #21
    Die is inderdaad erg uitgebreid, maar eerder bedoeld als naslagwerk imo.
    Voor mij is het geen doen denk ik om zo Delphi te leren, eerder handig als ik Delphi kan, en dat als een naslagwerk te gebruiken.

    Erg goede source, dankje.

  7. #22
    Quote Originally Posted by kvdd View Post
    Kan iemand mij uitleggen of die verschillende Delphi versies uitmaken? Heeft Delphi 2007 meer functies of iets dergelijks als Delphi 5?
    Iedere versie kan steeds iets meer of beter dan de vorige versie. Je moet zoeken naar de "feature matrix", hier staat die van D2007
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  8. #23
    In grote lijnen zijn de Delphi versies overigens wel gelijk. Zeker wanneer je programmeert voor het Windows (32 bit) platform kun je met bijna elke versie uit de voeten. De latere versies ondersteunen ook .NET. In een poll van nog niet zo lang geleden is gebleken dat veel mensen nog steeds Delphi 7 gebruiken en zelfs Delphi 5 wordt nog wel regelmatig gebruikt, al wordt dat wel steeds minder. Zoals Henkie al zegt kan elke nieuwe versie net iets meer. Zowel de ontwikkelomgeving als de taal zelf (of eigenlijk met name het aantal beschikbare functies en objecten in de VCL, de component library van Delphi) wordt steeds uitgebreider.

    Voor het leren van Delphi maakt dat niet zo heel veel uit. Let wel dat vanaf Delphi 4 code completion is geïntroduceerd en dat ook het werken met interfaces pas met versie 4 volwassen is geworden. Helaas was Delphi 4 niet zo heel stabiel. Het is dus niet zo vreemd dat versies ouder dan 5 niet zo vaak meer gebruikt worden.

    Verder is het handig om een boek of handleiding te nemen die jouw versie [i]of[/[i] een oudere versie beschrijft. Wanneer je een naslagwerk over een nieuwere versie gaat, dan heb je grote kans dat daarin nou juist de nieuwe features (die nog niet in jouw versie zitten) worden beschreven en toegepast.
    1+1=b

  9. #24
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    [Offtopic]Interfaces waren vziw al prima in orde in Delphi 3, ons gebruik van interfaces is sinds Delphi 3 in ieder geval niet wezenlijk veranderd. Delphi 4 introduceerde naast code completion zaken als overloading en default params, soms best prettig om te hebben, vooral als je soortgelijke concepten al kent uit andere talen als PHP. Verder niks dan lof voor 't prachtig mini-overzichtje van de te kiezen versies.[/offtopic]

  10. #25
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    En dyn arrays. De D4 features worden relatief zwaar gebruikt, en code dan terug voor D3 te moeten omkatten is hinderlijk. De meeste features na D4-D5 worden niet zo gek veel gebruikt. Al is D4-D5 support er bij veel componenten/packages uit aan het gaan. Alleen D7 en BDS. (en D6- mist POSEX() wat ik hogelijk irritant vindt)

    Volgens dat historische overzicht had D4 overigens geen frames. Dat is een fundamentele feature die ook veel gebruikt wordt.

  11. #26
    Quote Originally Posted by Paul-Jan View Post
    Interfaces waren vziw al prima in orde in Delphi 3, ons gebruik van interfaces is sinds Delphi 3.
    Klopt, interfaces zijn in Delphi 3 geïntroduceerd en de taal-syntax is niet noemenswaardig veranderd sindsdien.
    Wel is de COM object wizard pas geïntroduceerd in Delphi 4 en was threading in COM objecten ook nog niet beschikbaar in Delphi 3.
    1+1=b

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •