Results 1 to 8 of 8

Thread: Delphi Units (gratis)

  1. #1

    Delphi Utilities

    Hoi,

    Ik zou graag enkele van mijn Delphi units (source) met jullie delen.

    De units zijn "OpenSource", zie http://www.nldelphi.com/forum/forumd...s=&forumid=103

    Deze thread zelf in het Tools forum wordt niet meer ge-update, alle wijzigingen en toevoegingen worden voortaan gemeld in de "OpenSource" thread.

    Ik zou jullie wel willen vragen dat, als jullie een van de units gaan gebruiken, even te registreren (gratis voor niks).

    Groeten,
    Dany.

    Last edited by Dany; 24-Jan-05 at 21:50.

  2. #2
    Misschien is het mijn kritische, mierenlievende instelling, maar dit is toch code die ik niet graag in mijn app zou gebruiken. Vooral de oudere units (ik heb o.a. directory en strings bekeken) lijken wel rechtstreeks vertaald uit resp. C en Basic. Geen hoofdlettergebruik en een overvloed aan underscores maken het lastiger te lezen. Dit aangevuld met diverse var pointer parameters met namen van 1 of twee letters en zelfs hier en daar een far call (16 bit) doen me het ergste vermoeden. Daarbij zijn er verschillende functies geïmplementeerd die in Delphi gewoon aanwezig zijn, maar soms net iets anders heten.

    De nieuwere units zijn wat dat betreft wel beter. Ik heb bijvoorbeeld de SimpleRegistry bekeken, die zich iets meer aan de Delphi manier van code-opbouw houdt. Het is alleen jammer dat bijvoorbeeld al de Read* functies dezelfde code bevatten op een klein regeltje na. Het lijkt me dat dit toch wel beter kan. Je code wordt zo toch een stuk moelijker en tijdrovender voor onderhoud.

    Zowel de opbouw van de code als het ontbreken van (zinvol) commentaar zouden mij een ongemakkelijk gevoel geven wanneer ik deze units zou moeten gebruiken.
    Last edited by GolezTrol; 16-Sep-03 at 00:53.
    1+1=b

  3. #3
    "Je mag een gegeven unit niet in de code kijken"

    Excuus, misschien was ik wat te negatief. (Beetje te weinig slaap gehad.) Maar ik vind het gewoon wel heel jammer dat iemand die blijkbaar behoorlijk goed kan programmeren een stuk Delphi code maakt dat geen gebruik maakt van de mogelijkheden van Delphi en zich niet aan de Delphi naming conventions houdt.

    Ik vind het bijvoorbeeld best knap dat je in de Directory unit een Linked list van TSearchRec's werkend weet te krijgen (er zijn er ongetwijfeld genoeg op het forum die het niet voor elkaar zouden krijgen), maar het stelt me dan wel weer teleur dat je niet gewoon gebruik maakt van een TList en de benamingen van je functies etc. niet wat meer volgens de Delphi conventies doet.

    Ik hoop dus dat je mijn harde woorden wilt interpreteren als opbouwende kritiek.
    1+1=b

  4. #4
    Een typisch voorbeeld van een beetje miscomminucatie denk ik hoor. Danny post wat code en het is nou eenmaal programmeurseigen om daarop te reageren. Eigenlijk alleen maar in positieve zin hoor, want ook 'negatieve' kritiek is over het algemeen positief bedoeld. Ik denk zeker niet dat GolezTrol het negatief bedoelde, daarvoor loopt ie al wat te lang hier mee.

    Dus Dany, zeker bedankt voor de code en als we nog opmerkingen hebben doen we dat denk ik met hetzelfde doel voor ogen: er allemaal wat van leren.
    Marcel

  5. #5
    De uitgebreide reactie is vlak voor het moment van zenden om zeep geholpen door een kleine stroomstoring in de buurt, vandaar deze samenvatting

    Om niet al teveel uit mijn rol als 'Ouwe Zemelaer' te vallen zal ik proberen niet lyrisch heen en weer te gaan springen. Toch moet ik zeggen dat ik behoorlijk te spreken ben over de verbeteringen in je code. Het ziet er nu tenminste wel uit als Delphi code. Dit, samen met het toegevoegde commentaar maken het voor de gemiddelde Delphist een stuk aangenamen om te lezen. Hoewel het meeste voor de gemiddelde C programmeur waarschijnlijk gesneden koek is, valt een groot gedeelte van de voor veel Delphisten waarschijnlijk in de categorie 'hardcore proggen'.

    In enkele (maar zeker niet alle) gevallen biedt Delphi zelf wat handigere oplossingen voor de dingen die je gemaakt hebt, maar ondanks dat is het zeker voor veel mensen leerzaam om eens in deze units te kijken, dus bedankt (ik hoop dat ik dat namens de hele Dlephi community mag doen) voor deze donatie.

    En het streelt sowieso mijn ego wel dat iemand zich er nog iets van aantrekt als ik wat te zeiken heb
    Last edited by GolezTrol; 14-Oct-03 at 21:55.
    1+1=b

  6. #6
    Hoi GolezTrol,

    Bedankt voor je antwoord.
    Jij stelde in jou vorige mail:
    Hoewel het meeste voor de gemiddelde C programmeur waarschijnlijk gesneden koek is, valt een groot gedeelte van de voor veel Delphisten waarschijnlijk in de categorie 'hardcore proggen'.
    Ik denk toch echt dat je Delphi programmeurs niet mag ondeschatten. Het zijn niet alleen "C" programmeurs die "echte" zijn (ik geef toe dat het er bij hen meestal wat ingewikkelder uitziet dan in Delphi/Pascal om hetzelfde resultaat te bereiken).

    Misschien kan dit het onderwerp van een nieuwe thread worden?
    Vriendelijke groeten,
    Dany

  7. #7
    Ik heb al even na zitten denken over een onderwerp voor een thread of een poll, maar om te voorkomen dat er (weer) een C vs Delphi discussie komt wil ik toch hier onder maar mijn verhaal doen.

    Ik wil (uiteraard) niet zeggen dat C programmeurs beter zijn dan Delphi programmeurs, maar in Delphi zijn bepaalde dingen toch bedekt met een glimmend jasje. Ik denk bijvoorbeeld aan het werken met pointers, maar ook aan VCL classes die heel veel functionaliteit bieden waardoor de gemiddelde Delphi programmeur nog maar nauwelijks in aanraking komt met dingen als de Windows API. Het programmeerwerk achter dat jasje bestempel ik in deze dus als 'hardcore'.

    Hiermee bedoel ik niet dat Delphi programmeurs minder goed programmeren of überhaupt minder technisch zijn, maar de kennistoepassing verschuift toch wel naar een ander vlak. Juist daarom denk ik dat het wel heel leerzaam kan zijn om eens door code te bladeren die wél gebruik maakt van deze technieken. Dit hoeft dan niet persé jouw code te zijn. Ook de VCL zelf leent zich prima om bestudeerd te worden.
    1+1=b

  8. #8
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ziet er (nu) netjes uit die units, goed werk (Y). Ook ik ben van mening dat de Delphi programmeur zich in de al dan niet verloren uurtjes best eens mag verdiepen in low-level (of eigenlijk: lower-dan-normaal-level) code. Door een goeie kennis van alleen al de "simpelste" dingen zoals hoe vensters aangemaakt worden zonder TForm kan vaak een veel beter inzicht geven in hoe en waarom bepaalde dingen in Delphi wel of niet werken...
    Qui custodiet ipsos custodes

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 67
    Last Post: 15-Jun-04, 12:32
  2. Replies: 8
    Last Post: 28-Jan-03, 11:26
  3. Delphi Personal nog gratis te downloaden?
    By MaartenV in forum Algemeen
    Replies: 5
    Last Post: 25-Oct-02, 13:25

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •