Results 1 to 4 of 4

Thread: nieuw in programmeren ...

  1. #1
    Registered User
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    gent
    Posts
    24

    nieuw in programmeren ...

    Hallo allemaal,

    nieuw hier, nieuw in Delphi en nieuw in programmeren

    voor mijn thesis "moet" ik dispersiegedrag van dieren simuleren en is een uitstekend excuus om te leren programmeren (). Dit gebeurt in Delphi 4.

    Ik heb tweedehands wat boeken gekocht:

    Delphi 5 - Ervaring niet vereist
    Objectgeoriënteerd programmeren (Jan Beurghs) //als algemene inleiding tot OOP
    Programmeren met TurboPascal 6 //beetje als naslagwerk
    Programmeren in Delphi 4 in 21 dagen (Kent Reisdorph)

    Deze laatste gebruik ik eigenlijk om echt uit te leren.

    Nu, ik neem aan dat deze boeken voor jullie ervaren lieden als afschuwelijk in de oren klinken? (please be gentle for this noob)

    Van mijn promoter heb ik dit boek in bruikleen gekregen:
    Introducing Delphi programming -Theory through practice, 4th ed. (Barrow, Miller, Malan, Gelderblom)

    http://www.bookdepository.co.uk/WEBS...?id=0195789113

    Zou dit de moeite waard zijn om zelf aan te schaffen?
    Welke andere raden jullie eventueel aan? (rekening houdende dat ik enkel over Delphi 4 beschik)

    Dank bij voorbaat.

  2. #2
    Welkom op NLDelphi

    Er zijn goede boeken en slechte boeken, maar op een paar na die er echt uitspringen maakt het volgens mij niet heel veel uit. Je hebt al 4 boeken, dus dat lijkt me een aardige basis. Aangezien veel boeken elkaar wel overlappen qua stof, is het ook niet heel zinnig 10 basisboeken te gaan lezen. Zo'n Delphi in zoveel dagen lijkt me een goede basis, zeker als je snel een basiskennis wilt ontwikkelen. Programmeren leer je door het te doen, dus door snel een basis op te bouwen met de voorbeelden uit dat boek ben je al een eind op weg. Daarna moet je denk ik vooral behendigheid opbouwen in het programmeren tijdens het uitvoeren van je opdracht. Hierbij moet je niet te voorzichtig zijn, schrijf gerust een flink deel van je code opnieuw als je erachter komt dat er een betere manier is.
    De een pakt het programmeren wat sneller op dan de ander, dus de tijd zal leren hoe dat voor jou is Je hebt in ieder geval een vaste opdracht waar je vast niet oneindig de tijd voor hebt, dus ik hoop maar dat het snel is

    Dat laatste boek heb je in bruikleen, dus dat lijkt me een ideale manier om te kijken wat je ervan vindt. Ik ken het boek niet, dus ik kan er helaas geen oordeel over vellen.

    Gezien de aard van wat je gaat maken, denk ik dat je vooral wel dingen moet weten over formules en algoritmes. Wellicht kun je daar een specifiek boek over zoeken, al is Google natuurlijk één van je grootste vrienden.

    Wel een tip: Begin eenvoudig en probeer duidelijk omlijnd vast te leggen wat je gaat maken. Veel projecten (zowel hobby als professioneel) stranden omdat niet duidelijk is wat er gemaakt moet worden. Enthousiaste programmeurs zijn nog weleens geneigd om door te werken, bij te bouwen en te finetunen tot alles perfect is, maar meestal zijn de tijd en/of het geld dan allang op. Stel dus je grenzen vast en doe als dat nodig is wat concessies in de afwerking.
    1+1=b

  3. #3
    Registered User
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    gent
    Posts
    24
    Hei,

    alvast bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

    Ik heb al een basis(je) opgebouwd door enkele oefeningen te analyseren die ik van mijn promotor gekregen heb en wat op internet te neuzen.
    Maar ik moet idd. zo vlug mogelijk een degelijke basis hebben.

    Dat engelstalige boek lijkt me goed in die zin dat het niet op een bepaalde editie van Delphi gepind is, maar over de kwaliteit kan ik me (nog) weinig over uitspreken.

    Wat vind je van boeken die over een algemeen onderwerp handelen (niet taalspecifiek), zoals OOP, algoritmes, ...?



    Ik zal een topic openen in "algemeen" om daar wat meer uitleg te geven (en te vragen, véél te vragen )


    groet

  4. #4
    Ik heb in mijn 'beginjaren' nog wel wat boeken gelezen. Dit zijn dan vooral basisboeken. Mastering Delphi is er zo een. Tegenwoordig maak ik steeds minder gebruik van Delphi boeken. Ik houd het meestal bij helpfiles, en googlen, véél googlen.
    Het kan in ieder geval geen kwaad om de rest van de boekhoek eens door te bladeren om te zien wat daar al staat aan vraag en antwoord, en natuurlijk de enkele recenties.
    En wellicht zijn er nog andere leden die je van advies kunnen dienen.

    Als je overigens een stuk op weg bent en je hebt een mening kunnen vormen over de boeken die je gebruikt hebt, dan is een korte recentie met je bevindingen natuurlijk altijd welkom.
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •