Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 23 of 23

Thread: boek delphi 2007 ,2009??

  1. #16
    Quote Originally Posted by Marcel View Post
    Ik vind de boeken van Marco Cantu altijd lekker duidelijk en leerzaam. Er is nog geen 2009 versie, maar volgens mij komt die er wel aan.

    Ik zou niet al te ver terug gaan in versies. Er zijn in de laatste Delphi versies genoeg dingen uitgebreid die je zeker wilt gebruiken, dus een Delphi 7 boek zou ik zeker niet aanraden.
    Wel daarin kan ik je niet gelijk geven, de nodige dingen staan in zo'n boek allemaal uitgelegd.
    Heb juist de stap gezet van Delphi 7 naar 2009 en is niet zoo lang wennen.

    Al doende leert men
    "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." - A. Einstein

  2. #17
    Ik heb het ook errrrug moeilijk gehad bij de opstap overstap van Delphi 7 naar Rad Studio 2007 en tegelijk C++Builder 2007 erbij leren. Ik baalde vreselijk van het nieuwe helpsysteem, en werd bij elke vraag overspoeld met informatie als ik alleen maar even een type-naam zocht. Voor C++Builder kon ik helemaal geen recente boeken vinden.
    De Delphi 200x handboeken van Marco Cantu zijn volgens mij (ik ben erg zeker hiervan)geen begin tot eind studie boek maar een boek waarin modernere werkwijzen worden aangestipt t.o.v. oude Delphi versies. Als je van nul moet beginnen of nog niet zo ver bent heb je er maar weinig aan.

    Mijn ervaring en advies: zoek een goed boek voor Delphi 7 (en installeer Delphi 7 op een VM waretje voor het helpsysteem) Kijk dan in Delphi Handbook 2007 voor de laatste features en wijzigingen mbt dbexpress en editor truuks.

    Het zou fijn zijn als Codegear/Embarcadero het makkelijker zouden maken voor instappers, want dat is met de huidige C++ / Delphi bijna niet te doen zonder up to date leerboek ?á la Sams xxx in 21 dagen o.i.d. of Mastering Delphi (2009 zou leuk zijn....)

    Heeft iemand hier aanvullingen op want ik ben ook nog regelmatig dolende, maar ik ben erg blij dat ik nu bij dit forum zit sinds zonet.

    Succes met de studie
    Jay

  3. #18
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Voor C++Builder heb ik een database boek geschreven, recent t/m versie 2007.

    Bij de meeste recente Delphi boeken gaan we meestal uit van kennis t/m Delphi 7, en schrijven van wat er nieuw is sinds Delphi 7. Zowel voor 2007 als 2009 is dat een goed uitgangspunt, want er zijn een heleboel ontwikkelaars die Delphi 7 al kennen. Maar ik geef toe dat er natuurlijk nog meer ontwikkelaars zijn die Delphi 7 (nog) niet kennen ;-)
    Groetjes,
    Bob Swart

  4. #19
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Overigens merk ik ook in FPC kringen de vraag naar een goed boek over de _taal_ delphi. De FPC reference guide is welliswaar redelijk compleet, maar toch meer een naslagwerk voor mensen die de grote lijnen al kennen, geen tutorial.

    Cantu is aardig maar incrementeel en niet compleet.

  5. #20
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Op http://docs.codegear.com/ kun je gratis documentatie vinden in CHM en PDF formaat. De "Common" documentatie van Delphi bevat o.a. de Language Guide (bij Delphi 2009 vanaf pagina 570 van 1257).
    Groetjes,
    Bob Swart

  6. #21
    Thanks all, ik heb nu eergisteren Cantu's Mastering Delphi 2005 aangeschaft, die komt vandaag aan. De rest doe ik dan met z'n aanvulboeken die ik bij mijn aankoop kreeg.

  7. #22
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    Ik heb twee boekjes: Delphi 5 Ervaring niet vereist (uitgeverij SYBREX), En een over D7: Delphi programmeren in 10 minuten, Evert Jan Puttman. Is dat wat of moet ik nog meer aanschaffen? Ik werk met D7 (die vond ik het prettigste[7 jaar geleden]) En nu moet ik gewoon weer opnieuw beginnen (Hello world)

    Gr Anton
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

  8. #23
    We zijn nu 2,5 jaar verder, en ik was erg tevreden met de aanschaf van Mastering Delphi 2005. Rond die tijd heb ik het volgende genoteerd:

    quote uit m'n aantekeningen:
    In de paperback Mastering Delphi 2005 schrijft Cantu dat de Mastering Delphi Series wel een beetje zwaar zijn. Om Delphi te leren heeft hij wat anders geschreven : De Essential series.
    Essential Pascal - Omdat hij de basics niet meer kwijt kon in de Masterings, heeft ie ze gratis geplaatst in Essential Pascal en in Essential Delphi.
    Essential Delphi - In wat rustiger tempo wat je allemaal kan met Delphi de Basics
    Als je die twee doorgewordteld heb kan je verder met
    Mastering Delphi 2005
    En daarna voor de nieuwe features vanaf 2005 : Delphi 2007 Handbook en de soortgelijke opvolgers.
    Als je vanuit Delphi 2010 de standaard help start, zie je al snel WhatÔÇÖs new in Delphi 2010 en daarbij ook de WhatÔÇÖs new van 2009 2008 enz, dus zo heb je de veranderingen (ook op gebied van databases goed bij elkaar).

    unquote.

    Op dat laatste gebied zijn er enorme veranderingen in technologie geweest, er zijn nu betere en handiger technieken, en code die vroeger werkte zal ook niet meer werken, dus daarvoor moet je echt wat anders lezen dan wat je nu hebt.

    Succes,
    Jay

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •