Results 1 to 3 of 3

Thread: Eerste ervaringen met Delphi 2009

  1. #1
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747

    Eerste ervaringen met Delphi 2009

    In het weekend heb ik naast mijn D2007 D2009 (pro) geïnstalleerd. Ik moet zeggen dat dat best snel is gegaan. Maar dan heb ik ook een desktop met 2 GB RAM en een Dual CPU van 1.8 Ghz.
    Vandaag heb ik de rest van mijn componenten geïnstalleerd.
    Een aantal commerciële componenten (Fastreports, MyDAC), de Jedi componenten 3.35 en en drietal eigen componenten.
    Die eigen componenten waren nogal een probleem. Ik dacht simpel te zijn en de bestaande dpk's te laden, deze opnieuw te builden en te installeren. Dat gaat ook goed, maar op het moment dat je een programma met dat component wil gaan compileren, kan Delphi de .pas niet vinden Wat ik ook probeerde, toevoegen bij Tools -> Options -> Type - Win32 -> Browsing Path / Library path of bij Project -> Default options -> Delphi -> Directories and Conditionals -> Include search file path, niets hielp.
    Als laatste redmiddel een nieuw package aangemaakt met daarin mijn eigen componenten en dat werkte wel.
    Nu heb ik eindelijk een versie draaien, die gelijk is aan mijn D2007 en kan mijn applicaties gaan omzetten.

    Wat mijn meteen opviel, is de verandereing van de opject inspector. Degene die D2007 (en waarschijnlijk D2005) gewend zijn, zag dat de properties en events onder waren verdeeld in subcategories (zie afbeelding). Dat is niet meer zo. Alles staat weer netjes alfabetisch onder elkaar zonder categories. Ik, als vroegere D5 gebruiker, vind dat erg prettig (zie afbeelding). Ik was mij altijd al wezenloos aan het zoeken waar ik een bepaalde propertie kon vinden. Sommige properties stonden er wel 2 of 3 keer op. Voor mij in ieder geval een verbetering. Het kan zijn dat je dat ergens in de IDE kan veranderen, maar dat weet ik niet.

    Wat heel erg prettig is, is het zoeken naar een bepaald component. Dat kon in D2007 ook, maar had je niet echt een apart vakje voor. Ook had D2007 het probleem dat alle componentensets weer geopend weden. Had je net een mooie indeling voor je zelf, wordt het weer teniet gedaan.
    Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat de componenten niet zijn onderverdeeld in hoofdgroepen. Als je Jedi componenten heb geïnstalleerd, krijg je meteen een batterij componentensets erbij. Mooier was geweest: Category Jedi en daaronder de Jedi componentensets.

    Maar goed, weer een ervaring rijker. Het zou makkelijker zijn dat andere ook een klein verslagje van zijn installatie / configuratie kon maken, zodat andere gebruikers met bepaalde problemen precies weten wat ze moeten doen
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	OBI.jpg 
Views:	238 
Size:	42.9 KB 
ID:	4296  
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  2. #2
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    Object inspector heeft al heel lang de mogelijk om te sorteren op naam of op categorie (zie screenshot D2007):
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	arrange.PNG 
Views:	199 
Size:	12.6 KB 
ID:	4297  
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Dat wist ik dus niet. Blijkbaar heeft men ervoor gekozen om het om te draaien, want in D2007 heb ik niets veranderd.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •