Page 1 of 8 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 15 of 107

Thread: Database keuze na Paradox

  1. #1

    Database keuze na Paradox

    Hallo allemaal,

    Voordat ik begin... ik weet dat er al behoorlijk wat onderwerpen zijn die over het onderwerp "welke database moet ik kiezen" gaan, maar ik hoop dat mijn vraag specifiek genoeg is zodat jullie me willen helpen. Bij voorbaar dank voor jullie reactie, en bij voorbaat mijn verontschuldigingen als het antwoord op mijn vraag onverhoopt al ergens te vinden is...

    Circa 7 jaar geleden ben ik begonnen met de ontwikkeling van een applicatie in Delphi 5 in combinatie met Paradox database tabellen. Deze applicatie is inmiddels in gebruik bij verschillende klanten van mij. Sommige klanten gebruiken het programma met één computer, terwijl andere klanten het programma met meerdere computers, tot maximaal 10 clients (maar meestal veel minder), in een netwerk gebruiken.

    Daarnaast is het belangrijk dat mijn klanten hun database op eenvoudige wijze kunnen meenemen op een draagbare harddisk. Doel hiervan is dat zij 's-avonds, wanneer hun bedrijven gesloten zijn, een aantal administratieve taken kunnen uitvoeren op hun computer thuis, zonder dat hiervoor allerlei moeilijke transities via 'dumps' o.i.d. hoeven te worden uitgevoerd.

    Omdat Paradox niet bekend staat om zijn enorm goede stabiliteit, en omdat ik steeds vaker te maken heb met corrupte tabellen en andere ongein, ben ik driftig op zoek naar een ander type database. Nadat ik allerlei artikelen heb gelezen over database keuzes, en omdat ik inmiddels denk dat eigenlijk geen enkele database helemaal voldoet aan mijn specifieke wensen, hoop ik via dit forum aan een aantal goede suggesties te komen. Mocht ik geen enkele database kunnen vinden die helemaal voldoet aan mijn wensen, dan ga ik waarschijnlijk kiezen voor (1) Microsoft SQL Express, (2) MySQL, (3) Microsoft Access of (4) FireBird.

    Ik hoor heel graag hoe jullie hierover denken.

    Alvast bedankt voor jullie reacties!!

    groet,
    RoosieDB

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Hier zit jouw knelpunt
    .. andere klanten het programma met meerdere computers, tot maximaal 10 clients (maar meestal veel minder), in een netwerk gebruiken.

    Daarnaast is het belangrijk dat mijn klanten hun database op eenvoudige wijze kunnen meenemen op een draagbare harddisk. Doel hiervan is dat zij 's-avonds, wanneer hun bedrijven gesloten zijn, een aantal administratieve taken kunnen uitvoeren op hun computer thuis, zonder dat hiervoor allerlei moeilijke transities via 'dumps' o.i.d. hoeven te worden uitgevoerd.
    Zolang het 1 computer is maakt het niet veel uit. Meestal kan je een database lokaal op een laptop zetten, zodat men deze laptop mee naar huis kunnen nemen en daar hun werk kunnen af maken. Je zou zelfs gebruik kunnen maken van een Embedded Databaseserver.
    Maar hoe doet de klant het dan als er meerdere computers worden gebruikt? Worden de tabellen dan gekopieerd naar een lokale schijf? Voor zulke gevallen heb ik maar 1 antwoord: Virtual Private Network of te wel VPN. Zet een databaseserver los of op een pc op kantoor en maak daar een VPN server van. Laat vervolgens de clients thuis inloggen via een VPN client en deze kan met de zelfde database aan de slag. Ik heb veel ervaring met OpenVPN. Ik werk daar nu al zo'n 2 jaar mee en kan mijn databases met een win32 applicatie zonder problemen benaderen. Als je dit hebt, maakt het totaal niet uit wat voor database je gebruikt.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Voor zulke gevallen heb ik maar 1 antwoord: Virtual Private Network of te wel VPN.
    Bedankt voor je reply.

    De klanten die ik heb beschikken niet altijd over Internet op de plaats waar mijn applicatie draait. Daarom werken die klanten in veel gevallen met zo'n draagbare harde schijf als alternatief, zodat zij de databae kunnen meenemen. Anders was ik zeker al overgestapt op een oplossing met VPN.

  4. #4
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Microsoft Access (keuze 3) gaat niet aan je eisen voldoen

    Gezien je applicatie en je keuzes die je zelf opsomt, zijn er volgens mij maar 2 serieuze mogelijkheden : MS SQL Express (licentie-kosten) of FireBird (open source).
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  5. #5
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Quote Originally Posted by Hans Brenkman
    MS SQL Express (licentie-kosten)
    De Express veries van MS SQL is geheel gratis.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  6. #6
    Als je werkt met lokale databases, dan moet je werken met synchronisatie tussen de verschillende databases.

    Dit is echter niet zo evident want ook applicatief moet er het een en ander gebeuren ( zoals bijvoorbeeld werken met guid's, read-only velden, ... ).

    Als je dit via Delphi gaat regelen, dan maakt het niet uit welke database het is, als je de replicatie via de server laat doen, dan is de keuze al heel wat beperkter. In elk geval ondersteunt MS SQL Server Replicatie, maar of de Express versie dat kan, dat weet ik niet.

    Replicatie kan ruwweg gebeuren via de volgende methodes:
    1. Via Delphi
    2. Via remote procedures ( linked servers, DDM Distributed Data Model )
    3. Via Replication.


    Via Replication zie je niet wat er gebeurt, maar dit werkt snel. Je hebt ook weinig controle over wat er aan de hand is, kunt minder customizen. Het opzeten gaat enorm snel.

    Via Remote procedures heb je wat meer werk, kun je er eventueel een monitor op zetten en kun je meer "customizen".

    Applicatief werkt het in principe trager, ben je voor een gedeelte het wiel opnieuw aan het uitvinden, maar heb je het voordeel dat je grafisch ziet wat er gebeurt en je alles naar je hand kunt zetten.

    meer info ( voorbeeld )

  7. #7
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Quote Originally Posted by NGLN View Post
    De Express veries van MS SQL is geheel gratis.
    Oops, gelezen "MS SQL Server". MS SQL Express is inderdaad gratis. Zowel bij Express (2005 versie) als bij Oracle 10 XE is er een beperking in de omvang van de database (max. 4GB) want dat kan de keuze natuurlijk ook verder beperken. Natuurlijk kun je later altijd op een betaalde versie overstappen maar daar doe je je klanten geen plezier mee zeker als je weet wat de licenties van Oracle kosten en het beheer van Oracle "wat" uitgebreider is.
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  8. #8
    Wist ik het maar...
    Join Date
    Nov 2004
    Posts
    292
    Gezien je applicatie en je keuzes die je zelf opsomt, zijn er volgens mij maar 2 serieuze mogelijkheden : MS SQL Express (licentie-kosten) of FireBird (open source).
    Hans, is er een specifieke reden waarom je MySql hierbij niet noemt ?

  9. #9
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Vele zien het niet als een echte database
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  10. #10
    Ik denk eerder dat je de reden moet zoeken omdat MySql in tegenstelling wat velen denken niet gratis is. Bovendien kun je veel problemen ondervinden indien er virschillende versies van MySql in het spel zijn.
    De beste manier om te leren is door fouten te maken.
    80 procent van alle leugens die jij en ik vertellen blijft onopgemerkt

  11. #11
    Ik heb deze keuze vroeger weggelaten omdat er geen replicatie-mogelijkheden of linkedserver-mogelijkheden waren en je verplicht moest werken met Applicatieve replicatie.

    Behalve Replicatie zijn ook remote procedures een te overwegen alternatief.

    Zie ook

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by Henske View Post
    Ik denk eerder dat je de reden moet zoeken omdat MySql in tegenstelling wat velen denken niet gratis is. Bovendien kun je veel problemen ondervinden indien er virschillende versies van MySql in het spel zijn.
    MySQL is in zoverre gratis, dat je het kan gebruiken voor eigen doeleinden. Echter wordt verwacht dat je een Enterprise versie koopt als je commercieel verder gaat. In principe is dit dezelfde versie als de community server, maar dan met betaalde support. Als je support af loopt na een jaar, zal de enterprise versie nog steeds doorlopen. Ik zie geen reden om geen gebruik te maken van de community server zonder support als je het zelf kan oplossen.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  13. #13
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    Quote Originally Posted by roosiedb View Post
    . . . is het belangrijk dat mijn klanten hun database op eenvoudige wijze kunnen meenemen op een draagbare harddisk. Doel hiervan is dat zij 's-avonds, wanneer hun bedrijven gesloten zijn, een aantal administratieve taken kunnen uitvoeren op hun computer thuis, . . .
    Even een vraagje:
    Is het "alleen lezen"; dat ze thuis niet hoeven te schrijven in de database?

    Dan kun je het volgende overwegen bij SqlServer Express:
    Maak een Backup en Restore die op de draagbare harddisk.
    Backup en Restore gaan razendsnel (binnen een minuut).
    Je kunt hetzelfde programma op de laptop zetten als op je server.
    Ik doe dat ook als incidenteel laptops meegenomen worden naar bv een beurs of een locatie waar geen internet is.
    Ik heb de "naam van de laptop", die in de ConnectionString gebruikt wordt, in een ini staan.
    Zodat ik de exe ook ook alleen hoef over te zetten op de laptop (een nieuwe versie van de exe kan ik zo zonder aanpassingen op de laptop zetten).

  14. #14
    Ik zie geen reden om geen gebruik te maken van de community server zonder support als je het zelf kan oplossen.
    Het gaat bij MySQL ook niet alleen om de support bij de gekochte versie.

    Als je de commerciele versie aanschaft, koop je een licentie voor dat commerciele gebruik.

    Gebruik je hem alleen binnen je eigen toko, dan mag je hem (zover ik weet) gewoon downloaden en gebruiken, de gratis versie that is.

    Lever je software aan derden, dan is MySQL geen optie, tenzij je met MySQL een commerciele licentie hebt en afrekent per meegeleverde server. Volgens mij hebben ze ook een soort OEM systeem voor shrink-wrap leveranciers.

    Een vaak gebruikte omweg is om de klant MySQL te laten downloaden. Jij mag hem daarna als dienst installeren. Beetje kromme methode, ik wil mijn klanten gewoon een CD kunnen sturen met een installer waar alles inzit.

    Mijn keus is dan ook Firebird.

  15. #15
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    ...Mijn keus is dan ook Firebird.
    Sluit ik me bij aan.
    Ik heb ooit eens een cursus gevolgd waarbij men Interbase bijleverde. De reden waarom men voor Interbase koos was de stabiliteit.
    Inmiddels is de cursus gereviseerd en is men overgestapt op FireBird met als reden de stabiliteit en bijkomend voordeel .... het is gratis.
    Geen gezeik met licenties en eenvoudig te upgraden.
    De beste manier om te leren is door fouten te maken.
    80 procent van alle leugens die jij en ik vertellen blijft onopgemerkt

Page 1 of 8 1 2 3 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •