Page 4 of 8 FirstFirst ... 2 3 4 5 6 ... LastLast
Results 46 to 60 of 107

Thread: Database keuze na Paradox

  1. #46
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Quote Originally Posted by rik.osstyn View Post
    Ik zie niet in waarom het niet zou mogelijk zijn om een backup te maken van je database, dit is in principe altijd mogelijk, zelfs al is je database aan het werk. Sommige databases zijn 24/24u, 7d/week en 52 weken per jaar actief en daar lukt backuppen ook.
    Dat is ook zo, maar normaliter regel je dat niet in een client-applicatie.

    Quote Originally Posted by rik.osstyn View Post
    Wat je in principe doet is on-line de gegevens van de database gaan wegschrijven in een afzonderlijk bestand, dit noemt men 'dumpen'.
    Ja, dat kan ook. Bij Oracle doe je dit met "export" en dan maak je een zgn. dump-file. Echter, met een dump-file alléén kun je geen database restoren. Simpelweg omdat dat daar niet de gehele definitie van de database in zit.
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  2. #47
    Quote Originally Posted by rik.osstyn View Post
    Ik zie niet in waarom het niet zou mogelijk zijn om een backup te maken van je database, dit is in principe altijd mogelijk, zelfs al is je database aan het werk.
    Mijn voorkeur is ook om het vanuit mijn applicatie te blijven regelen, maar als dat onverhoopt toch niet blijkt te lukken (met Firebird) dan ben ik best bereid om het buiten de applicatie om te doen.

  3. #48
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Volgens deze en deze site zou het wel mogelijk zijn een backup te maken terwijl Firebird draait (en die backup moet dan ook goed zijn ). En misschien ook nog wel met de Unified Interbase componenten en dan zou het vanuit een client-app kunnen.

    Vaak is het zo dat je bij wat grotere omgevingen je de backup en restore niet in je client-app regelt. De database draait op een server en uit veiligheidsoverwegingen kunnen daar gebruikers niet bij (zowel fysiek als via het netwerk). Die backups wil je ook op tape hebben en niet (alleen) een kopietje op een lokale of server harddisk.
    Last edited by Hans Brenkman; 23-Jan-09 at 23:01.
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  4. #49
    Sterker nog, je kunt geen backup maken van je database als de server niet draait. Die server zal de backup moeten maken tenslotte.
    Marcel

  5. #50
    Is er ergens een goed artikel wat jullie kunnen aanraden over het gebruik van Firebird? Ik gebruik Delphi 5, en ik heb inmiddels een database aangemaakt via IB Expert. Nu alleen nog de verbinding met D5 leggen, en dat lukt me nog niet.

  6. #51
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Misschien heb je hier iets aan en ook het artikel van Marcel over de ClientDataSet is goed om door te lezen.

    Je hebt D5, zitten daar de dbExpress componenten in ? Die gebruik ik (in D7 Pro) nl. om een connectie naar een FireBird database (TSQLConnection) te maken, maar er zijn nog meer componenten (leveranciers) waar het mee kan.
    Last edited by Hans Brenkman; 25-Jan-09 at 00:29.
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  7. #52
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    Ter informatie:
    Sinds donderdag 25 jan 2009 is SqlServer Express (de gratis versie van Sql Server) versie 2008 te downloaden.
    Nieuw is oa: aparte datatypen voor tijd en datum sec, naast de al bekende datumtijd.
    En IntelliSense in SSMS (Sql Server Management Studio) dus afrollijstjes tijdens het typen.
    (SSMS is de "Database Desktop" van SqlServer, die heette vroeger "Enterprise Manager")
    Geavanceerde Sql, goed help (BOL, Books On Line).
    Veel goede forums (vaak met een Newbie sectie) oa SqlServerCentral, MsSqlTips, sql-server-performance.

    Mijn tip: Koop de Developper versie van SqlServer2008 (kost ca 30 euro). Installeer bij je klant de Express versie (gratis).
    Zie mijn oude artikel van SqlServer2000 hoe je verbinding legt tussen SqlServer en Delphi(win32):
    Hoe gebruik je tabellen (connectie, query) vanuit je Delphi programma.
    Opmerking: SqlServer kun je met een scriptje een backup laten maken.

    Verder geen kwaad woord over FireBird, dat is een prima database.
    Maar SqlServer mag er ook zijn, zeker de gratis versie 2008.

  8. #53
    Quote Originally Posted by Henk Schreij View Post
    [...] Ter informatie: Sinds donderdag 25 jan 2009 is SqlServer Express (de gratis versie van Sql Server) versie 2008 te downloaden. [...] Mijn tip: Koop de Developper versie van SqlServer2008 (kost ca 30 euro). Installeer bij je klant de Express versie (gratis). [...]
    Bedankt voor deze tip. Je brengt me aan het twijfelen. Het gaat nu tussen Firebird en Microsoft SQL Express... De andere opties zijn inmiddels wel afgevallen geloof ik.

    Het enige waar ik bij Microsoft zo van baal is dat het installeren van deze db alleen al een dagtaak is. Verder ben ik erg positief over deze (Sybase look-a-like db van Microsoft).

  9. #54
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    Ik zag nu pas dat je Delphi 5 hebt. Die heeft nog geen standaard ADO-componenten (pas vanaf Delphi 6 aanwezig). DbExpress ontbreekt dan ook (ook pas vanaf Delphi 6).

    Zou je niet eens overwegen om een nieuwere Delphi versie te pakken te krijgen?
    De Win32 van Delphi 2007 in Prof uitvoering zou ideaal zijn, maar of die nog te krijgen is?

  10. #55
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Delphi 5 Enterprise heeft wel ADO-componenten.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  11. #56
    Ik heb inderdaad de Enterprise versie, want er zit een tabblad 'ADO' op met allerlei componenten die ik nog niet eerder heb gebruikt...
    Een nieuwere versie is inderdaad een overweging, maar ik moet eerlijk zeggen dat D5 meer dan genoeg mogelijkheden bevat voor de dingen die ik ermee doe.

  12. #57
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    Sorry, dat klopt, de Enterprise versie heeft wel de ADO componenten.
    Ik was er dom genoeg vanuit gegaan dat je de prof versie had.

    Dan moet het daarmee wel lukken om SqlServer te benaderen.

  13. #58
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Ik heb de ADO-componenten nooit geprobeerd met FireBid, alleen dbExpress. Heeft ADO de voorkeur ?
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  14. #59
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    Ik bedoel ADO te gebruiken voor toegang tot SqlServer, niet voor FireBird.

    De Delphi 5 prof versie heeft geen tab DBExpress, ik weet niet of de Enterprise versie wel DBExpress heeft.

  15. #60
    Volgens mij niet. Althans, ik zie nergens zo'n tabblad 'DBExpress' of iets wat daarop lijkt.

Page 4 of 8 FirstFirst ... 2 3 4 5 6 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •