Results 1 to 4 of 4

Thread: Animatie van een object

  1. #1

    Animatie van een object

    Beste allen

    in mijn project werk ik met objecten. Dat lijkt goed te werken, alhoewel ik me afvraag of ik niet beter met klasses werk.

    bijvoorbeeld.

    Delphi Code:
    1. type
    2.   PGLOC = ^TGLOC;
    3.   TGLOC = Object
    4.     X, Y    : Integer;
    5.     W, H    : Integer;
    6.     Procedure Init(bX, bY, W, H: Integer);
    7.     Procedure Render;
    8.     Procedure Freeit;
    9.   end;

    nu wil ik de x,y,w&h kunnen aanpassen door middel van animatie.
    Liefst zou ik werken met scripts, of met vaste programmas (bv scrollen x, scrollen y, zoomen, sinusoidal scrollen, ronddraaien).

    Dit wil ik ook echter met elk object kunnen (elk object heeft wel x,y,w&h properties)

    hoe begin ik nu juist aan 1 unit die ik dan kan gebruiken voor elk object...
    Last edited by GolezTrol; 17-Feb-09 at 23:17.

  2. #2

  3. #3
    Tja, het hangt er nogal vanaf wat voor animatie je precies wilt hebben. Het is overigens handiger om inderdaad niet met objects, maar met classes te werken. Classes hebben enkele voordelen boven (de oudere) objects. Het verschil staat ook uitgelegd in de helpfiles van Delphi.

    Voor het maken van een object dat tekent zou ik een afgeleide class maken van TGraphicControl of TCustomControl. Beide implementeren een canvas property waarop je kunt tekenen. Ook hebben ze al een top, left, width en height.

    Je hebt dan in ieder geval een basis om mee te werken, en je hebt ook een component dat je concreet op een form kunt zetten en het zodoende zichbaar kunt maken.

    Vervolgens kun je een blik werpen op het artikel Zelf een component bouwen. Daarin staan wat basisdingen beschreven over het tekenen van de inhoud van zo'n component.
    1+1=b

  4. #4
    excuses voor het vergeten van de tags,

    ik werk overigens met opengl dus tekenen moet niet (dat gebeurt wel in de renderer), ik wil gewoon die eigenschappen aanpassen van het object net voor iedere render.

    ik ben nog een complete leek met klasses maar ik zal het eens proberen aan de hand van de tutorial op delphibasics.

    ik had zoiets in gedachten van
    bij init:
    delphi Code:
    1. tanimation.create(typeanimatie: integer);
    dan bij render
    delphi Code:
    1. tanimation.animate;
    2. object.x := tanimation.x;
    3. object.y := tanimation.y;
    4. object.w := tanimation.w;
    5. object.h := tanimation.h;

    nu dat lijkt me niet zo efficient...
    Last edited by Fuzzy; 17-Feb-09 at 23:45.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •