Page 2 of 8 FirstFirst 1 2 3 4 ... LastLast
Results 16 to 30 of 112

Thread: En mijn eerste auto was ....

  1. #16
    Geen slechte keuze, de Mini was gigantisch populair in die tijd, nu terug, maar de prijs is minder democratisch.

    Veel binnenruimte, weinig buitenruimte. Het nadeel was ook dat bij een verkeersongeval de auto al vlug 'perte totale' was, ondermeer daarom rijden er niet veel van deze modellen meer en kennen de meesten onder de jeugd hem enkel nog van uit de films van Mr. Bean.

    De Mini was in principe van BMC en de tegenganger van de veel minder populaire Maxi.

  2. #17
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    Quote Originally Posted by Handsaeme View Post
    Geen slechte keuze, de Mini was gigantisch populair in die tijd, nu terug, maar de prijs is minder democratisch.
    De prijs viel wel mee (in Nederland, misschien in Belgie niet?). In ieder geval goedkoper dan een 12M. Had die niet een V4 motor, met stoterstangen vanaf een centrale as midden tussen de cylinders. En van die chinese ogen achterlichten?
    Quote Originally Posted by Handsaeme View Post
    Het nadeel was ook dat bij een verkeersongeval de auto al vlug 'perte totale' was.
    Over verkeersongevallen werd in die tijd nog niet nagedacht. Auto's uit die tijd waren behoorlijk gevaarlijk. En dat een kleine botsing een grote schade oplevert, dat geldt nu nog. Met die kreukelzones is het er wel veiliger, maar niet goedkoper op geworden. En de motorkap is een stuk voller nu (airco, etc).

  3. #18
    Botsingen waren toen ook minder gevaarlijk. Je hebt het dan over een tijd waarin vrijwel niemand harder dan 100 reed (of überhaupt kon) en er ook minder grote, zware auto's waren. Bovendien was het minder druk.
    Als er je nu in spitstijd door een Hummer van de weg wordt geduwd heb je inderdaad wel minder aan je Mini...
    1+1=b

  4. #19
    De prijs viel wel mee (in Nederland, misschien in Belgie niet?).
    Van de BMC Mini viel de prijs inderdaad mee, maar ik bedoelde: "heden is de Mini helemaal terug (BMW), maar de prijs is minder democratisch".

    En dat een kleine botsing een grote schade oplevert, dat geldt nu nog.
    Dat klopt inderdaad, maar bij grotere auto's wordt dit meestal hersteld, bij kleinere is dit veel minder het geval.

    Je hebt het dan over een tijd waarin vrijwel niemand harder dan 100 reed
    Ik haalde toch 160 maximum. Het rijden was een stuk leuker, want er bestonden geen flitspalen.
    Last edited by Handsaeme; 20-Apr-09 at 15:46.

  5. #20
    Mijn eerste was een Datsun Cherry 100A.
    Zo'n fijn klein autootje met zo'n kort kontje, heerlijk karretje.

    Jan

  6. #21
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608
    Ford Taunus P6 12M
    Het was gewoon Taunus 12M, Taunus was het merk, 12M het type
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  7. #22
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465
    @Peter:
    Klopt Taunus 12M was Merk/type (het waren wel Fords)
    Uit Wikipedia:
    Taunus 12M G13 1952-1962
    Taunus 12M P4 1962-1966
    Taunus 12M P6 1966-1970
    Voorwielaandrijving net als 15M (de vierkante versie van de 12M)

  8. #23
    senior member PeterVercruysse's Avatar
    Join Date
    Nov 2006
    Location
    Rijsel
    Posts
    1,608
    Taunus was een onderdeel van Ford zoals Opel een onderdeel is van
    General Motors, maar was zoals Opel een eigen merk.

    Echter, later had Ford ook een model "Taunus" in zijn gamma.

    De enige Ford waar ik ooit eigenaar van geweest ben ( en nog ben ) is een old-timer Ford Mustang.
    Gras groeit niet sneller door er aan te trekken

  9. #24
    Pfff ... al die merken en type aanduidelingen .....
    Ik heb altijd al een wagen gehad om me te verplaatsen. Merk en type doen er niet toe, alleen betrouwbaarheid.
    Ik ben begonnen met een frans merk maar gezien de kosten de pan uitliepen overgestapt op japans en dat bevalt me tot op heden prima.
    De beste manier om te leren is door fouten te maken.
    80 procent van alle leugens die jij en ik vertellen blijft onopgemerkt

  10. #25
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Hmm, dat heb ik ook wel een beetje: Hoewel ik uitgesproken Volkswagen-fan/bestuurder ben zou ik het aantal pk's van mijn huidige auto zelfs niet eens weten... Geheel onbelangrijk is een auto nou ook weer niet: hij moet comfortabel zijn, zitten en rijden. Maar ik ben niet zo iemand die tijdens het rijden naar alle auto's om zich heen kijkt en daarvan het merk of type weet, inschat of afvraagt.

    Enfin, de reden waarom het oude polootje eruit ging was dat, tijdens een week in de winter stilgestaan te hebben, het draadje om het raam omhoog te trekken verroest en gebroken was, de ruit naar beneden was gezakt en de auto was volgeregend.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  11. #26
    Aan het benzinestation een beetje verder is ongeveer hetzelfde gebeurd. Het was midden de zomer en gloeiend heet. Die man had zo'n Peugeot met een open dak en dat stond open. Op een bepaald moment komt er een zwaar onweer en was de auto letterlijk volgeregend, je kon hem gebruiken als aquarium. Hij heeft ook nooit meer geregend.

    Hmm, dat heb ik ook wel een beetje ... hij moet comfortabel zijn, zitten en rijden.
    Pas op, dat heb ik tegenwoordig ook, maar mijn eerste auto, zeker in de jaren '70 was toch wat anders. Mijn auto was natuurlijk niet zo sexy als bijvoorbeeld de Mini van Henk, maar toch was ik er dan ook echt heel trots op, hij zag er altijd uit alsof je hem net uit de showroom had gereden. Je moet dit gewoon bekijken in de geest van die tijd, auto's waren heilig, de auto's waren in die tijd ook een stuk duurder.
    Ik ben er zeker van dat tegenwoordig er geen enkele persoon nog zelfs zou willen in rijden.

    Tegenwoordig is dat niet meer zo, ik zie mijn auto gewoon als een gebruiksvoorwerp zoals een boormachine, meer is dat niet, en rij daarom gewoon in zo'n compacte monovolume die er uit ziet als een ro(a)mmelbak.

    Ik ben begonnen met een frans merk maar gezien de kosten de pan uitliepen overgestapt op japans en dat bevalt me tot op heden prima.
    Deze van mij is nu ook Japans. Toen ik mijn eerste Japanner kocht, jaren terug, kreeg ik negatief advies omdat de wisselstukken een stuk duurder zouden zijn. Of dit zo is, weet ik niet, want ik heb er nooit nodig.
    Last edited by Handsaeme; 21-Apr-09 at 15:29.

  12. #27
    Mijn eerste was een Mazda 323
    De verbazing begint waar de kennis ophoudt

  13. #28
    @Peter:
    De vraag is dus: wat was jouw eerste auto ?

  14. #29
    Member PSL's Avatar
    Join Date
    Nov 2007
    Location
    RAELT EU(ISALAND)
    Posts
    26
    Mijn eerste auto was een een zwarte Renault 5 "le car" met kuren ....heb er nog een jaartje mee gereden toe werd het gevaarlijk want de bedrading onder het dashboard smolt weg tijdens het rijden...
    Wel een gave bak want het dak kon eraf.....
    Nostalgie..

  15. #30
    Wel een gave bak want het dak kon eraf.....
    Was het een cabrio of zo? Heb ik niet veel gezien.

Page 2 of 8 FirstFirst 1 2 3 4 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •