Results 1 to 13 of 13

Thread: Beginnen met delphi.

  1. #1

    Beginnen met delphi.

    Hallo iedereen,

    Ik ben Tim en wil graag leren programmeren in Delphi, ik weet alleen niet wat goede starter boeken zijn in Delphi 09/ 08. Ik vroeg me af of deze er wel waren en ofdat ik daarom niet beter met een iets oudere versie van Delphi kan beginnen 08/07 misschien.
    Ik zou wel wat tips kunnen gebruiken en wat achtergrond info over Delphi.
    PS: ik ben 13 jaar oud, maar gewoon erg geinteresseerd in programmeren.

    Bij voorbaat mijn dank.

  2. #2
    De "Mastering Delphi" series is niet slecht (als je de Engelse versie neemt).
    Verder vind je veel info in de helpfiles, op dit forum, in de boekhoek en natuurlijk op Google
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  3. #3
    Overigens is er een groot verschil tussen Delphi 7 en Delphi 8. Delphi 7 is voor Windows (Win32), terwijl Delphi 8 de eerste .Net versie is. Na die twee versies zijn er voor beide platformen nieuwe Delphi versies geweest.

    Ook zijn er de zgn. "Turbo" versies. Dit zijn gratis versies met wat beperkingen, maar met ruimschoots genoeg functionaliteit om te beginnen.
    1+1=b

  4. #4
    Kennen jullie toevallig ook een Nederlandstalig boek waarvoor ervaring niet verijst is.
    Alhoewel ik in het tweetalig onderwijs zit (2de leerjaar) heb ik nog steeds moeite met een heel aantal woorden en het zou handig zijn als ik er geen woordenboek bij zou moeten houden.

  5. #5
    Misschien kun je wat met een Basiscursus-boek. Wanneer je een boek hebt voor Delphi 5 of 6, dan kun je daar ook in Delphi 7 nog prima mee uit de voeten. Daarna hebben ze de IDE (de applicatie waarin je programmeert) qua uiterlijk wel veranderd en er zijn natuurlijk wel wat uitbreidingen geweest, maar verder blijft die stof wel gewoon actueel. Misschien kun je dus ergens voor een habbekrats, of in de bieb, zo'n basisboek vinden.
    1+1=b

  6. #6
    Toen ik 14 was (en dat is niet zo heel erg lang geleden), heb ik heel veel geleerd over Delphi met "Mastering Delphi 7". Een nederlandse versie heb ik (misschien zelfs gelukkig) niet gevonden, maar ik kon alles best goed volgen. Ik dacht trouwens dat in de nieuwere boeken de 'ruimere' introductie in de basis van het programmeren in Delphi wat minder geworden is, dus misschien dat je ergens in de bieb het boek voor Delphi 7 kan vinden voor een goede inleiding.
    Last edited by dcm360; 13-Jun-09 at 17:24.
    It's just that nothing seems worth saving

  7. #7
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Doelstelling : Leer de delphi taal met zijn IDE. Dan maakt het niet uit wat voor versie je gebruikt. Volgens mij zijn er in de bieb wel wat boeken te vinden, die je vanaf het begin je wegwijs maakt in het programmeren. Ga niet meteen een zwaar boek pakken, die het binnenste van Delphi toont. Mastering delphi is een goed boek, maar je moet het ook begrijpen. Maak ook niet te moeilijke programma's, maar begin simpel. Als je eenmaal de taal gaat begrijpen dan volgt vanzelf.

    Ik vind het geweldig dat je als 13 jarige al interesse toont in het programmeren zelf.
    Hier op NLDelphi is genoeg te vinden wat je wilt weten en wij, als andere leden, kunnen je altijd helpen

    Succes
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  8. #8

    Post

    Bedankt voor jullie antwoorden,
    Ik denk dat ik ga beginnen met een basiscursus boek van een iets oudere versie van Delphi. Zit er overigens veel verscheel tussen bijvoorbeeld Delphi 7 en delphi 2008, of zijn het gewoon kleine aanpassingen ieder jaar?

  9. #9
    Er is onderscheid tussen .Net en native Win32. Verder is de IDE qua uiterlijk wel wat veranderd tussen Delphi 7 en hogere versies. Daarvan afgezien zijn het vooral relatief kleine wijzigingen of toevoegingen die niet in de weg zitten als je een ouder boek bestudeert. Zo'n ouder boek zal vooral de nieuwe features niet bespreken, maar dat is geen probleem.
    1+1=b

  10. #10
    Er is geen D2008, maar dat terzijde.
    Er zijn natuurlijk verschillen tussen iedere versies gaande van interface van de IDE, nieuwe controls, toevoegingen aan de taal.
    De basis blijft gelijk.
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  11. #11
    Ow, ik keek even op deze pagina op wikipedia, en dacht toen te zien dat het vanaf delphi 7 ieder jaar een nieuwe versie uitkwam, het was me even ontgaan dat er geen 2008 bij stond.
    Ik ga denk dat ik in de grote vakantie een Delphi boek ga kopen, aangezien ik nu nog geen tijd heb (school, sport) om ook nog een boek te lezen over Delphi.
    Last edited by Tilo; 14-Jun-09 at 12:46.

  12. #12
    Game-Programmer nschagen's Avatar
    Join Date
    Jun 2003
    Location
    Alkmaar
    Posts
    685
    Ik ben ook op jonge leeftijd begonnen met delphi. Heb toen Basiscursus Delphi 6 van Maarten Stefanski gekocht. Goed boek als je de basis wilt leren. De IDE (ontwikkelomgeving) en de basis van de taal worden goed uitgelegd. Daarnaast staat er informatie over componenten, afspelen van audio/video met de TMediaPlayer, werken met bestanden, en het tekenen op een canvas (b.v Simpel tekenprogramma, stuiterend balletje etc). Een aanrader!
    When things don't go right, Turn left

  13. #13
    Nog wel een aardige tip denk ik: van de site van Embarcadero kan je na registratie gratis Turbo Delphi 2006 gebruiken. De functionaliteit is zo af en toe wat beperkt, maar verder ideaal om kennis te maken met wat Delphi te bieden heeft.
    It's just that nothing seems worth saving

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •