Results 1 to 6 of 6

Thread: Nederlandstalige boeken DBasetoepassingen

  1. #1
    Registered User
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    ik woon in Noord-Limburg
    Posts
    2

    Nederlandstalige boeken DBasetoepassingen

    Hallo allemaal,
    Ik probeer me het programmeren van databasetoepassingen in Delphi eigen te maken, beschik over versie 5 enterprise. Aanmaken van databases is geen probleem maar het maken van lijsten/rapporten/overzichten wordt in de boeken die ik heb nauwelijks behandeld. (Programmeren in Delphi van Mitchell C. Kerman, Basiscursus Delphi van Martin Stefansky, Snel leren programmeren van Thomas Binzinger)
    Ik vind wel Engelstalige boeken maar zou de voorkeur geven aan een Nederlandstalig boek. Weet iemand of dat bestaat?
    Bij voorbaat dank voor tips.
    Henk

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ze zullen gegarandeerd bestaan, maar ik kan je helaas geen titel noemen die hier dieper op in gaat.
    Het is jammer dat je per sé een Nederlandstalig leerboek zoekt, want van Engelstalige uitgaven
    zijn er genoeg te vinden.

    Persoonlijk vind ik een boek om iets op de computer te leren een beetje raar; in mijn bescheiden
    mening is een boek iets voor op de bank in de huiskamer (dat kan een spannende detective
    zijn maar zeker ook een boek voor het leren van een vreemde taal), voor het leren/je verdiepen
    in een computer-taal (of aanverwante zaken) geef ik zelf de voorkeur aan informatie die te vinden
    is op het internet (wat jammer genoeg bijna altijd in het Engels is) en dan maar aanrommelen totdat
    het lukt wat je probeert te bereiken...

    Maar goed, dat is mijn mening en ik kan me voorstellen dat er een heleboel mensen zijn die
    minder autodidactisch zijn ingesteld, maar je kunt natuurlijk de uitdaging uitgaan om een aantal
    zaken uit de Delphi help (en de demo's) over te nemen en proberen deze te doorgronden.

    Bij eventuele vragen kun je altijd bij ons (in het Nederlands!) om hulp en advies vragen.

    Of gewoon even op een reply van een van onze andere gewaardeerde leden afwachten

    Greetz, succes bij de zoektocht en welkom bij NLDelphi!

    Peter.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    het maken van lijsten/rapporten/overzichten wordt in de boeken die ik heb nauwelijks behandeld.
    Dit is een andere tak van sport. Als je weet hoe je queries kan aanmaken, ben je al voor 90% klaar. Dan is er nog een interpretatie van data in een rapport. Ik zelf maak gebruik van 1 to 3 tabellen, waarvan ik zelf de header aanmaak en de tabel vul, om vervolgens mijn data te presenteren in mijn rapport. Maar natuurlijk kan je ook gebruik maken van tabellen binnen je rapport.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    Afhankelijk van wat voor overzichten je wilt maken is het misschien handig eens te kijken naar FastReports of het freeware broertje FreeReport.
    Ten eerste heb je hier vrij snel en makkelijk een fraai overzicht mee aangemaakt en ten tweede zit bij deze componenten goede documentatie (pdf en engelstalig) en worden er voorbeelden meegeleverd.

    Natuurlijk moet je dan wel weer eerst met deze component leren werken, maar dat gaat vrij snel.

  5. #5
    Als je een boek zoekt, zoek dan direct een Engelstalig boek. De Nederlandse vertalingen zijn soms meer dan krom.
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  6. #6
    Registered User
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    ik woon in Noord-Limburg
    Posts
    2
    ik heb fastform gedownload, benieuwd of ik verder mee kom...
    Bedankt voor de tip.
    Henk

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •