Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 26 of 26

Thread: Hands-on Developer Workshop

  1. #16
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Kruishoutem, Vlaamse Ardennen
    Posts
    1,140
    Ik vergat natuurlijk de forumbaas te bedanken voor de pannekoeken. Het initiatief gaf het nog een extra heerlijke nasmaak.

    Trouwens, nooit gedacht dat ik ooit zou zeggen, nouw, lekker gegeten in Nederland.

  2. #17
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Dat met die database had ik wat beter kunnen doen - bij de trial versie van Delphi 2010 zit o.a. Blackfish SQL, en ook kun je daar (los) InterBase Developer Edition installeren. Maar vooral voor wie z'n eigen laptop had meegenomen en zelf een-en-ander daarop had gezet, was het niet zeker dat ze Balckfish en/of InterBase beschikbaar zouden hebben, vandaar dat ik iedereen vrij liet in de keuze voor zijn of haar database. Ik denk echter dat daar veel mensen zijn afgehaakt.
    Een centrale database is een optie die ik zal proberen voor een eventuele volgende keer. Ook daar kunnen weer problemen optreden (ik had geen gelegenheid om het draadloos netwerk van te voren uit te proberen, niet iedereen heeft wellicht wifi, firewalls?, etc.). Wellicht volgende keer een mega hub meenemen?

    Het projectiescherm was inderdaad ook niet geweldig groot. Ik had mijn font wel aangepast, maar de IDE zelf is slechts beperkt aanpasbaar wat dat betreft.

    Gelukkig kan iedereen alsnog mijn Delphi 2010 white paper downloaden van de Embarcadero website voor (veel) meer details.
    Groetjes,
    Bob Swart

  3. #18
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ook ik vond het een geslaagde dag, ondanks dat ik met mijin kale pc niets kon meeklikken. Dat er nog een hoop aan verbeterd moet worden is een feit. Nu had ik meer gevoel dat ik keek naar een presentatie van een tool en niet met een workshop bezig was. Om even naar de delphi site te gaan om te registreren en vervolgens een key via je mail te verwachten, vond ik erg omslachtig. Natuurlijk had ik deze via mijn mail kunnen lezen, maar als je fervent gebruiker bent van een mailclient, vergeet je nog wel eens een wachtwoord (en inlognaam).
    De zaal was voor 3/4 gevuld, dus de opkomst was niet slecht.

    Goleztrol, bedankt voor het verslag. Scheelt mij weer een stukje tekst verzinnen.

    Bob, een goede voorbereiding is het halve werk

    Verder was de avond best gezellig tussen een select groepje mensen (Marcel, Jos, Albert, Marco, Peter, Jan (onze Belgische vriend, die de file naar huis heeft omgeruild voor een heerlijke pannenkoek), paul-jan en mijzelf. Leuk dat Albert zijn traditie aan houdt om later te komen dan de planning vanwege de geweldige files in Nederland.
    dit moeten we vaker doen. Dan niet met 8 maar met een kleine 20 (of meer) personen.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #19
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Bob, een goede voorbereiding is het halve werk
    Ik weet dat er een smiley bij staat, maar toch suggereer je hiermee impliciet dat ik niet goed voorbereid zou zijn geweest. Dat ben ik niet met je eens. Een centrale database zou wellicht fijn zijn geweest, maar terwijl ik mijn database connectie aan het maken was, gaf ik meermalen aan dat *iedere* dataset zou voldoen voor dit voorbeeld, zelfs een simpele TTable naar de biolife tabel. Ik ging er voor het gemak vanuit dat men wel in staat zou zijn om een TTable op de DSServerModule zou kunnen plaatsen en dan via de alias DBDEMOS de tabel Biolife te kiezen. Misschien had ik die zelf moeten gebruiken, alhoewel de BDE natuurlijk lang afgschreven is - ondanks het feit dat het nog steeds in Delphi zit, en dus iedereen met Delphi 2010 de BDE op zijn machine zou hebben.
    Ik heb zelfs nog aangegeven doe je de TDataSetProvider kunt instellen om inderdaad met BDE tabellen te werken via de ApplyUpdates.

    En dat een DataSnap hands-on demo een database vereist, tja, dat leek me een beetje duidelijk. Maar de volgende keer zal ik zorgen dat alles expliciet vermeld staat. Inclusief voedingskabel (die was iemand ook vergeten mee te nemen ;-)).
    Groetjes,
    Bob Swart

  5. #20
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Kruishoutem, Vlaamse Ardennen
    Posts
    1,140
    Het grootste probleem was volgens mij niet de voorbereiding hoor, impliciet wel natuurlijk, maar vooral, de tijd.

    1 uur is gewoon veel te weinig voor 1 : de voorbereiding en 2 : de demo/workshop zelf.

    In princiepe moet je toch op zijn minst een kwartier voorzien om er voor te zorgen dat iedereen klaar is om te starten. Dat wil in dat geval zeggen, zet een DB klaar. Start een project op en dan stop. Vanaf dan kan de eigelijke uitleg starten en ben je vertrokken.

    Nu was het tempo dusdanig snel dat het gewoon niet te volgen was, alzeker voor hen die D2010 nooit gezien hadden en dus eigenlijk gewoon alles nog moesten zoeken waar het stond. Tegen je dat gevonden had, zat de workshop 10 stappen verder.
    Verwijtend is dit zeker niet bedoeld, maar net DataSnap is toch wel een zeer uitgebreide module met een uitgebreid set aan te gebruiken componenten.

    Daar zit hem ook het verschil met bv het laatste deel van de workshop. Deze starte gewoon met 1 componentje, dan er nog één bij, dan verder daarop....
    Datasnap start met een wizzard die je in 1 keer een volledig uitgebreid project voor je neus legt en alzeker voor hen die niet gewoon zijn met dergelijke constructies te werken, is dit in een paar seconden een immense hoeveelheid informatie die gewoon verwerkt moet worden.

    Had deze een uurtje meer gekregen, dan zou het verhaal wel totaal anders geweest zijn.

    Jan

  6. #21
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Vanaf begin januari kun je DataSnap 2010 in een halve dag (hands-on) volgen bij mij op kantoor (ruimte voor maximaal zes mensen - dus ook meer individuele aandacht).
    Groetjes,
    Bob Swart

  7. #22
    Ik vond het een bijzonder geslaagde dag. Je moet niet vergeten dat het hands-on concept wat nieuw was en de presentatoren moeten dat in een goed vat zien te gieten. In mijn (beperkte) ervaring moet je alles vooral laaaaangzaaaaaaaam doen in een hands-on sessie. Als workshopleider ben je in zo'n sessie vooral aan het wachten tot je cursisten zover zijn. Dat lijkt heel vervelend, maar voor de cursisten is het vaak juist een erg goede manier om iets te leren (kennen), juist omdat je er zelf al een beetje mee hebt gespeeld. Mijn allereerste ervaring met Delphi was ook ooit in een hands-on sessie. Ik denk dat de sessie net langer heeft geduurd dan anderhalf uur, maar ik had echt het idee dat ik een goed gevoel had gekregen van wat ik met Delphi allemaal zou kunnen.

    Dus geef het wat tijd zou ik zeggen en dan denk ik dat we met dit soort interactieve hands-on workshops juist een stap verder kunnen gaan dan "zitten en luisteren".

    Verder hebben we aan de NLDelphi-tafel natuurlijk weer oude, nieuwe en hernieuwde gezichten ontmoet. Ik vind het altijd wel leuk om mensen "in het echie" te ontmoeten die ik van het forum ken.

    De inhoud van de sessies kom ik misschien nog op terug (het was een lange week), maar ik was persoonlijk erg enthousiast over de gestures / multi touch. We hebben daar nog een lange weg te gaan, maar ik denk wel dat die techniek ons een UI kan brengen die veel dichter bij onze normale bewegingen zit dan een toetsenbord en een muis.

    Maar voor nu bedanken we Barnsten natuurlijk bijzonder voor de uitnodiging!
    Marcel

  8. #23
    Op verzoek: Zo zag het er uit:
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	pawel_in_actie.jpg 
Views:	406 
Size:	58.7 KB 
ID:	4776  
    1+1=b

  9. #24
    @Bob, ik denk ook wel dat je je verhaal goed hebt voorbereid, maar misschien wel verkeerd hebt ingestoken. Ik heb zelf best wat ervaring met databases en spreek een aardig woordje SQL, maar ik weet ook echt niet waar ik snel een dataset moet vinden, behalve een in-memory clientdataset.

    Ik heb zelf nooit echt met de BDE gewerkt, en een 'alias DBDEMOS' en 'tabel Biolife' zegt me dan zo snel even niets. Een volledige uitleg hierover zou misplaatst zijn geweest, maar door daar net even 3 minuutjes bij stil te staan, of eventueel een database server aan te bieden (en dáár dan even 3 minuutjes bij stil te staan) zou je het verhaal wel beter te volgen maken.
    Mensen komen tenslotte om DataSnap in actie te zien, en het zou zonde zijn als ze daar niet aan toekomen omdat ze vastlopen bij de voorbereidende stappen.

    Een deel van het probleem is natuurlijk wel te wijten aan de omvang van de groep (40 man?) tegenover de hoeveelheid 'begeleiders' (eigenlijk alleen de spreker), maar als je er op deze manier doorheen gaat houd je dat probleem ook bij 6 personen, behalve dan dat die je misschien iets makkelijker kunnen terugfluiten.

    Maar deze kritiek (en zo ook die van John) is louter opbouwend bedoeld. We komen tenslotte niet om te schelden, maar vooral om er de volgende keer n??g meer van op te steken dan deze keer.
    1+1=b

  10. #25
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Goed punt, ik zal een volgende keer daar zeker aan denken. Bedankt voor alle (opbouwende) kritiek en opmerkingen ;-)
    Groetjes,
    Bob Swart

  11. #26
    GolezTrol bedankt voor het herplaatsen van de foto!

    Wat betreft de hand-on workshop, ik ben blij dat ik niet eens een
    poging heb gewaagd om mee te klikken. Nu kon ik gelukkig
    alles volgen en alles goed in me opnemen. Ik denk dat ik
    anders met mijn gedachte alleen bij mijn eigen laptop moest zijn.

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 2 users browsing this thread. (0 members and 2 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •