Results 1 to 6 of 6

Thread: Free Pascal formulierkleur

  1. #1
    AutodidactProgger
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    2845 Niel/Antwerpen/Belgie
    Posts
    72

    Unhappy Free Pascal formulierkleur

    Beste mensen,

    Ik wil op Linux Free Pascal uitproberen om te zien in hoeverre de Delphi (Object Pascal) syntax bruikbaar is daarin. Nu heb ik een testformulier gemaakt (Name: frmtest Caption: Testformulier) (daar staat niéts op) met een OnCreate handler:

    procedure Tfrmtest.OnCreate(Sender: TObject);
    begin
    frmtest.Color := clOlive;
    end;

    Eigenaardig genoeg krijgt dit formulier bij het opstarten niét de kleur 'clOlive', wat in Windows wél het geval is met dezelfde syntax. Labels en knoppen aanpassen gaat wél met de standaard syntax zoals in Turbo Delphi, waar zit ik hier dan fout voor de kleur van het formulier in Free Pascal code?

    Iemand raad?
    Fran?ºois De Jonghe

    *Weten dat men niet alles weet is...
    een begin van wijsheid.

  2. #2
    Quote Originally Posted by Fran?ºois View Post
    procedure Tfrmtest.OnCreate(Sender: TObject);
    begin
    frmtest.Color := clOlive;
    end;
    Dit kan ook gewoon zo :


    Delphi Code:
    1. procedure Tfrmtest.OnCreate(Sender: TObject);
    2. begin
    3.   Color := clOlive;
    4. end;

    Maar welke kleuren worden er weergegeven in de object Inspector ?

    Brouwvisie is helemaal mijn ding
    http://www.bier-brouwer.nl

  3. #3
    Er is niets fout met de syntax en ook niet met FreePascal, maar....

    Met lazarus heb je te maken met zogeheten "WidgetSets" en voor linux is dat standaard gtk (of gtk2 als je een recente lazarus versie gebruikt). Het zetten van de formulier kleur is voor deze widgetset (nog) niet mogelijk.
    Daarnaast heb je ondermeer bij gtk "last" van themas, waardoor de achtergrond van een formulier eigenlijk een bitmap is. Hierdoor is er ook niet echt veel prioriteit in gestoken om dit aan te passen.

  4. #4
    AutodidactProgger
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    2845 Niel/Antwerpen/Belgie
    Posts
    72
    Oscar citaat:
    Code:
    Color := clOlive;
    Zo had ik het ook al gedaan, en dat gaf ook geen resultaat. Alle kleuren staan wel in de Object Inspector zoals in je screenshot, maar daar reageren enkel knoppen, labels enzovoort op, dus niét het formulier.

    marcw citaat:
    Code:
    Er is niets fout met de syntax en ook niet met FreePascal, maar....
    
    Met lazarus heb je te maken met zogeheten "WidgetSets" en voor linux is dat standaard gtk (of gtk2 als je een recente lazarus versie gebruikt). Het zetten van de formulier kleur is voor deze widgetset (nog) niet mogelijk.
    Dan zal het wel zijn zoals jij aangeeft, het is maar dat ik het weet dat bepaalde zaken (nog) niet gaan in Free Pascal zoals in Delphi, het is dan ook maar een testje om Free Pascal in de vingers te krijgen hé. Ik kan dat desgewenst eventueel oplossen door op het formulier eerst een Label te zetten over gans het client-gebied, dat is dan wel aan te passen met een kleur.

    Alvast bedankt voor de respons.
    Fran?ºois De Jonghe

    *Weten dat men niet alles weet is...
    een begin van wijsheid.

  5. #5
    Zo even uit mijn hoofd, een TShape op je formulier plaatsten met Align=alClient zou ook moeten werken (maar dan moet je geen andere zaken moeten alignen (maar dan zouden anchors weer kunnen werken))

  6. #6
    AutodidactProgger
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    2845 Niel/Antwerpen/Belgie
    Posts
    72
    marcw, verspil er maar niet te veel aandacht meer aan, je vorige antwoord heeft voor mij alles verduidelijkt, en het is tenslotte ook maar een testje om de werking van Free Pascal op Linux (Ubuntu) uit te proberen zodat ik voor het maken van (Delphi) programmaatjes gebruik kan maken van twee systemen (Windows; Turbo Delphi) en Linux: Free Pascal).

    Hoedanook, nogmaals bedankt voor de respons.
    Fran?ºois De Jonghe

    *Weten dat men niet alles weet is...
    een begin van wijsheid.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •