Results 1 to 4 of 4

Thread: Filetypes in FPC / Lazarus

  1. #1
    Game-Programmer nschagen's Avatar
    Join Date
    Jun 2003
    Location
    Alkmaar
    Posts
    685

    Filetypes in FPC / Lazarus

    Hey everybody,

    Ik ben dus net begonnen met FPC/Lazarus. De gebruikte file-extensies zijn anders dan bij delphi.

    Ik weet dat *.pas, *.pp en *.p files units zijn en dat *.res resources zijn. Verder heb je *.ppu (volgens mij vergelijkbaar met DCU in delphi, correct me if i'm wrong), maar daar houdt het bij mij zo'n beetje op. Heb al even gegoogled maar ik kon geen overzichtelijke uitleg over de filetypes vinden. Ik ben benieuwd naar *.o, *.rc, *.compiled, *.lpr, *.lpi en *.or.

    Kan iemand me uitleggen waar deze verschillende files voor zijn?

    Alvast bedankt.
    When things don't go right, Turn left

  2. #2
    Volgensmij hebben we hier wel een lijstje van op de wiki staan, maar ben even te lui om het optezoeken. Dan maar uit het hoofd.

    *.pas, *.pp en *.p:
    Broncode. Traditioneel zou *.pas pascal code bevatten, *.pp object pascal. *.p werd door MacPascal gebruikt. Voor de compiler maakt de extentie niet uit

    *.inc:
    Include file, kan onderdeel zijn van broncode

    *.ppu:
    Een beschrijving van een gecompileerde pascal file

    *.o:
    Een gecompileerde pascal file. Een linker linkt verschillende .o files tot een executable. Vergeleken met Delphi zou je kunnen zeggen dat .dcu = .ppu + .o

    *.rc:
    Een resource script. Zegmaar de broncode voor een resource file.

    *.res:
    Een gecompileerd resource script.

    *.or:
    Als ik het goed heb, is dit een linkbare versie van een *.res Niet alle platformen supporten resources. Door middel van een .or kan deze dan in een executable worden gelinkt. (het zou net zogoed een .o kunnen zijn)

    *.lpr:
    Lazarus Project. Ongeveer het zelfde als een Delpi Project (.dpr)

    *.lpi:
    Lazarus Project Info, bevat alle settings, paden en dergelijke voor je project

    *.compiled:
    Is niet echt een bestand wat je nodig hebt, maar wordt aangemaakt nadat je je programma gecompileerd hebt. Het wordt gebruikt als hulpmiddel om te zien of je programma opnieuw gecompileerd moet worden als er broncode gewijzigd is.

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    *.a hoewel een .a strict genomen een archive van .o's is, gebruikt FPC dit met name voor smartlinking. Ruwweg een speciale versie van de .o waar per procedure een .o gegenereerd is die dan allemaal samen in een .a gearchived worden.

    .dcu = .ppu + (.o of .a) zeg maar

    *.ppw, *.ow *.aw (heel vroeger) *.ppu *.o maar dan voor windows. Om ze in installaties die zowel voor dos als windows konden compileren uit elkaar te houden.

  4. #4
    Game-Programmer nschagen's Avatar
    Join Date
    Jun 2003
    Location
    Alkmaar
    Posts
    685
    Een zeer complete samenvatting! bedankt.
    When things don't go right, Turn left

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •