Page 2 of 4 FirstFirst 1 2 3 4 LastLast
Results 16 to 30 of 46

Thread: Artikelen en tips - Voorstel

  1. #16
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Kunnen we (sorry... kan Marcel) niet iets van een leer-Wiki opzetten?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  2. #17
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Kunnen we (sorry... kan Marcel) niet iets van een leer-Wiki opzetten?
    Delphiki ?
    Brouwvisie is helemaal mijn ding
    http://www.bier-brouwer.nl

  3. #18
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Het voornaamste probleem bij het schrijven van zo'n Delphi-boek is dat het een enorme klus is, en je afname is (in het Nederlands) nogal klein. Vraag maar aan Bob Swart, en aan Henk Schreij en andere schrijvers voor de oude stijl Blaise. Ik ben zelf een vrij matige en vooral trage schrijver, dus misschien ben ik daarom wat te negatief ingesteld over de haalbaarheid van zo'n boek... het is natuurlijk wel een heel tof idee, en als we het toch hebben over promotie van Delphi dan is het vullen van het gapende gat aan recent verschenen boeken zeker geen slechte stap.

    Kunnen we het niet een stapje lager inzetten, en beginnen met een gedeeld Nederlandstalig blog over Delphi-gerelateerde onderwerpen? De barriere om een blog-post te schrijven ligt wat mij betreft toch nog een stuk lager dan een volledig artikel (inclusief uitzoeken van de opmaak-standaard voor NLDelphi artikelen, bloggen is gestandaardiseerd), en zeker lager dan het afronden van een volledig boek.

    In dat kader, VideoRippers suggestie om een Wiki te gebruiken (ik denk zowel aan de artikelen sectie als aan een evt "joint effort" om iets te schrijven) vind ik trouwens geen slechte. De overhead van het bijhouden v/d artikelen sectie is in de huidige opzet nogal groot. Misschien vind jij het zelf geen probleem om op dat niveau orde op zaken te stellen, maar ik heb liever dat jij zelf ook artikelen schrijft dan je bezig houdt met de opmaak van H2 in een door een ander aangeleverd artikel.

  4. #19
    Het is ook zeker niet m'n bedoeling om veel aan die opmaak te doen. Zelfs het artikel van Sam viel wel mee, terwijl dat nog in de oorspronkelijke HTML stijl was aangeleverd, omdat het idee van een artikelen-forum er nog niet was.
    Het nadeel van het forum is natuurlijk wel dat alleen de oorspronkelijke poster en een moderator het artikel naderhand kunnen aanpassen. Wat dat betreft is een wiki wel een aardig medium. Natuurlijk zijn we dan wel ineens bezig met dingen losweken van het forum in plaats van het integreren ervan. Dat hoeft op zich niet zo erg te zijn. NLDelphi is een site met meer dan alleen een forum en is destijds (voor mijn tijd) opgezet om ook al een bron van artikelen te zijn. Een wiki past daar misschien best bij, maar dat is niet aan mij om te beslissen, al is het maar omdat ik de rechten ontbeer om zoiets te installeren.

    Overigens ben ik prima bereid om nog wat tijd te besteden aan opmaak. Wanneer we zouden kiezen voor een wiki, maar ook als we wel bij deze forum-oplossing blijven, wil ik gaarne tijd steken in het omzetten van de eerdere artikelen naar de nieuwe indeling.

    Voor zover ik nog tijd besteed aan Delphi (en dat is niet zoveel, getuige mijn aantal forum-posts ) wil ik die deels ook zeker besteden aan artikelen. Ik ben er zelfs al aan één (nou ja, twee) bezig.
    1+1=b

  5. #20
    Ik bedoelde overigens niet perse een boek in de traditionele zin, maar meer dat we een serie aansluitende artikelen zouden publiceren die tezamen dezelfde strekking, diepgang en compleetheid en structuur zouden hebben als een boek. Ik denk inderdaad niet dat het organisatorisch te doen is om zoiets daadwerkelijk uit te geven, maar een online boek zou al heel mooi zijn.
    Een wiki is dan wellicht de beste basis om in te werken door de manier waarop je met informatie kunt schuiven en dingen aan kunt passen. Een blog is wat dat betreft niet handig. Dat werkt alleen als je al een compleet idee hebt van wat je gaat schrijven. De hele structuur moet dan al vast staan, en daar zit juist het probleem.
    1+1=b

  6. #21
    Even een hele korte reactie van tussen de dozen (over 8 uur staat de verhuizers op de stoep ).

    Allereerst super dat er al zoveel reacties zijn, ik hoop zeker dat we op deze manier de artikelen sectie weer tot leven kunnen roepen. De oude manier van artikelen plaatsen was eigenlijk voor alle partijen te ingewikkeld. Bovendien kunnen we de artikelen in forum formaat straks ook beter beheren met de nieuwe vBulletin (de forum-software) waar we ook CMS-achtige zaken gaan krijgen.

    Verder mijn excuses aan Sam, het is me helaas niet gelukt om je artikel eerder te plaatsen. Dat verhuizen is nog best een tijdrovende hobby als het 150 km verderop is . Goleztrol heeft het plaatsen inmiddels van me overgenomen, dankjewel!!

    Het voordeel van een wiki is inderdaad dat iedereen daar zaken aan kan toevoegen en veranderen, maar dat vind ik tevens ook het nadeel. Het wordt dan niet meer het artikel van Sam, om het voorbeeld maar aan te houden, maar een artikel van Sam waar vervolgens iedereen zijn aanpassingen aan heeft gedaan. Ik ben bang dat het werk van de artikelschrijver dan het gevaar loopt te verdrinken. Ik voel nu daarom nog meer voor een artikel waarop we dan allemaal kunnen reageren. Maar daar hoor ik graag nog meningen over.

    Dan, een blog. Wat is het verschil tussen een blog en een artikel, als je een artikel ook direct op het forum kunt plaatsen? Wat zou je dan willen dat een blog biedt wat het forum nu nog niet biedt?

    Kortom, nog genoeg stof om over na te denken, misschien wel onder het genot van een pannenkoek? Voor nu groet ik jullie vanuit mijn laatste post uit Oosterhout.
    Marcel

  7. #22
    Je kunt een wiki natuurlijk ook afschermen met een inlog, volgens mij zelfs per pagina.

    Zou je voor een wiki gaan zou je eens naar de docwiki van embarcadero kunnen kijken. Die genereren met dezelfde content ook hun helpfiles. Volgens mij gebruiken ze mediawiki.

  8. #23
    De zwaarte van die voor- en nadelen van een wiki zijn natuurlijk ook afhankelijk van je streven. Wil je een verzameling min of meer op zichzelf staande artikelen, of wil je een completer geheel van teksten die meer op elkaar aansluiten.

    Vooralsnog is het laatste denk ik iets te hoog gegrepen. Laten we dus eerst maar eens zien wat die CMS features met zich meebrengen, en wellicht een soort index zien aan te leggen van artikelen waar behoefte aan is.
    1+1=b

  9. #24
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Vergeet de tools, centreer je voorlopig op het schrijven tot je genoeg content hebt om ueberhaubt aan infrastructuur te denken.

    Neem dan de mogelijkheid tot een beetje opmaak-agnostisch formaat in overweging, zodat je met een artikel ook iets anders kan dan alleen op het web dumpen. (maar ook b.v.: in het volgende CMS importeren)

    Zelf werk ik voor artikeltjes voornamelijk in LyX. Standaard gaat dat naar PDF, maar gelimiteerde rtf/HTML output is ook mogelijk

    Voorbeelden:

    http://www.stack.nl/~marcov/buildfaq.pdf

    html dump ziet er ongeveer zo uit (oudere versie):

    http://www.stack.nl/~marcov/buildfaqold/

  10. #25
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Weet iemand handige software om dat soort filmpjes mee te maken? Ik zag laatste een filmpje waarbij ook steeds ingezoomd werd op het deel van het scherm waar je mee bezig was, en waarbij muiskliks ook visueel gemaakt werden door een animatie van cirkeltjes rond de cursor. Dat zag er tamelijk duidelijk uit. Is dat soort software gratis beschikbaar?
    Gratis weet ik niet, maar misschien dat er een trial is van Camtasia Studio? En anders kun je nog altijd googelen naar 'free alternative camtasia' oid...

    http://www.techsmith.com/camtasia.asp

  11. #26
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    V.z.i.w. hebben we geen anchor tag waarmee links binnen posts te maken zijn.
    Kijk eens hoe PsychoMark dat hier heeft gedaan. In de gegenereerde HTML staat <a name="numbers"></a>, maar hoe heeft ie dat in zijn post gekregen?
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  12. #27
    Gratis weet ik niet
    Ik wel

    Camtasia is commercieel en kost dus gewoon geld (terecht, is een erg mooi pakket). Er is echter ook een gratis opensource pakket die het zelfde kan, Wink.

    Wink is hier te vinden: http://www.debugmode.com/wink/

  13. #28
    @NGLN Dat is geen post, maar een aankondiging. Daarin heb je als moderator de mogelijkheid om volledige HTML toe te staan. In normale forum-posts staat dat uit, en misschien is dat niet onverstandig
    1+1=b

  14. #29
    Maar met een beetje HTML / vBulletin code gedoe moet daar wel iets van te maken zijn volgens mij. Eens kijken of ik daar dit weekend iets op kan vinden .
    Marcel

  15. #30
    Et voila

    Als je deze tags gebruikt (zonder de spaties) krijg je een anchor en een link naar een anchor

    [ jumpto="anchor1" ]link to somewhere within the post[/jumpto]
    [ aname=aname ]This is where you jump to[/aname]


    Voorbeeld:

    Jump to anchor

    Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer Nam et pellentesque pede Sed. Curabitur ullamcorper nec vitae a Nullam mauris amet enim urna rutrum. Nulla Nunc tempus Nunc laoreet enim arcu volutpat justo habitant laoreet. Dignissim a auctor libero wisi amet Morbi nascetur Curabitur est eu. Mauris vitae tempor Vestibulum dui Quisque justo justo ac Proin lacus. Nulla Proin ipsum Fusce eu porttitor pretium elit cursus Morbi pede. Ut condimentum Sed.

    Dolor et et cursus eget purus nunc sapien libero In amet. Risus Sed lorem libero sed Morbi urna adipiscing nec tempus pellentesque. Et quis ante tortor iaculis mauris Suspendisse at Curabitur Pellentesque ipsum. Id Fusce Integer id platea Aliquam convallis ullamcorper risus habitasse pellentesque. Adipiscing convallis elit et euismod porta lacinia augue.

    Et Quisque nunc laoreet condimentum libero feugiat at et arcu pretium. Id sem Vestibulum dignissim pellentesque pretium ac aliquam vitae ut id. Metus ac leo id ac rhoncus adipiscing ridiculus et tincidunt neque. Vestibulum nec vel nunc lacus semper cursus sit Maecenas quis ligula. Vestibulum venenatis dolor a ac eget id in ligula.

    Ut est a elit eget Vestibulum adipiscing Vestibulum Proin tellus pellentesque. Tincidunt congue justo Nulla Pellentesque commodo porta id sociis wisi nunc. Laoreet elit vitae Cum pretium eu Sed elit tincidunt metus Donec. Quisque gravida neque Vestibulum pretium sit fringilla Nam nascetur nisl Cum. Vestibulum vel lorem tempus dui Nunc at odio volutpat.

    Feugiat faucibus convallis in mauris nunc facilisis sed id nisl Donec. Pellentesque scelerisque at pede elit orci augue ac nonummy felis vitae. Interdum tempor diam wisi Phasellus libero turpis Lorem semper Nullam eros. Enim ante fringilla cursus natoque tortor tincidunt interdum ut felis pretium. Consequat augue commodo sem porta tristique Vivamus nec fringilla eget congue. Non Nullam pretium pellentesque laoreet leo tincidunt nisl libero iaculis quis. Ullamcorper et nec.

    Odio fames tempus ligula Curabitur metus quam urna pellentesque et Sed. Pretium egestas nibh vel nibh amet ullamcorper Nam nibh malesuada orci. Augue vel justo tortor pellentesque Nulla ligula convallis risus ultrices tortor. Condimentum tristique parturient justo tempus sit dapibus consequat nibh mattis a. Eu Vestibulum lacinia diam congue Donec In cursus risus.

    Consequat tempor interdum sollicitudin gravida at vitae consectetuer tellus lorem id. Pretium lacus justo Cum Praesent netus quam Nam nunc et Vestibulum. Purus mattis consectetuer Quisque enim eget Nulla eros nascetur aliquam tempus. Donec auctor eros ac sem ut adipiscing Aliquam consectetuer wisi et. Enim semper adipiscing risus Nulla Curabitur molestie massa urna congue elit.

    Sapien Vestibulum augue augue sollicitudin eget magnis felis interdum fringilla sagittis. Lacinia Nulla pellentesque enim mattis Vivamus id auctor parturient dolor nascetur. Quis risus enim eget et pede a In pulvinar at sapien. Urna nibh pede fermentum nec sit Curabitur sed dolor Phasellus nec. Volutpat et ultrices amet et sit tristique Cum eleifend.

    Wisi ultrices consectetuer mauris quis wisi vitae auctor Curabitur magna eleifend. Fringilla lobortis a semper nulla cursus laoreet cursus purus tincidunt ullamcorper. Ante Nam fringilla pede wisi eros tristique congue Nulla nibh sed. Pede semper neque urna ut enim Nulla risus Curabitur tincidunt interdum. Nulla Morbi dictumst et nec neque.

    Pede Sed at orci dis vel porta Quisque enim Lorem massa. Nisl nascetur eget Curabitur augue amet facilisis metus massa tellus auctor. Id pretium ut metus pretium sed Nam risus et sed vitae. Ipsum orci nulla pede laoreet orci Curabitur tellus convallis velit in. Mi at adipiscing wisi nisl orci Maecenas In laoreet ipsum condimentum. Nibh pellentesque tempus pharetra ut Sed tincidunt Fusce dolor nibh at.

    Adipiscing fringilla at laoreet et Nulla Integer justo consequat lacus interdum. Quisque non et cursus amet Integer dui dictumst Vestibulum Vestibulum quis. Sollicitudin Quisque felis faucibus Vestibulum venenatis morbi congue rutrum porttitor libero. Ut habitasse nec Vestibulum velit nisl sem vitae sit Nullam Fusce. Diam neque In Lorem convallis quis suscipit euismod sed sed nibh. Nibh.

    Consequat dui suscipit nibh nec congue magna libero Pellentesque eget elit. Nibh Nulla dui ipsum feugiat id et magnis a at Donec. Urna natoque nulla venenatis vel urna Nulla id fringilla tincidunt pretium. Porttitor facilisi In Vestibulum accumsan odio est eget consectetuer id Vestibulum. Convallis Ut eget Nulla feugiat consequat Vivamus a nibh sagittis arcu. Amet nec vitae Integer habitasse Nunc purus Nulla.

    Elit consequat ante semper leo nunc Sed vel nibh vitae sem. Lorem Quisque In Vivamus justo nisl lobortis senectus id ac In. Ornare tristique feugiat wisi nibh nibh Nulla nisl risus diam est. Id malesuada a a urna sapien sit mattis natoque leo eu. Quis et vitae eget egestas nulla volutpat vitae et convallis et. Laoreet et dui ligula Sed Suspendisse cursus.

    Malesuada leo sit egestas pharetra vel eget Suspendisse elit sagittis pede. Quis eu odio lacinia sed dapibus orci a eleifend Vivamus diam. Et non semper dolor lobortis felis ridiculus Sed Vivamus eros elit. Mauris Morbi id neque tincidunt odio orci nibh Nam vitae sed. Fusce id wisi eros Vivamus nulla nec.

    Semper Curabitur et mus congue dictum convallis nibh morbi Nam eu. Nibh magnis tortor eleifend velit id Cum porttitor vitae lorem convallis. Nunc vitae molestie ut Maecenas et tortor condimentum consectetuer at leo. Sed massa lacus id Curabitur tellus dui ante dui amet sit. Enim tincidunt Sed dolor vitae consectetuer Vivamus tincidunt montes Curabitur In. Vitae et leo ut Phasellus Nulla eget Ut et Suspendisse dui. Congue pede Donec.

    Enim Vestibulum justo Lorem Sed Ut nec et felis neque condimentum. Vitae laoreet Ut neque Quisque tincidunt consectetuer Pellentesque consequat pulvinar ligula. Vel porttitor pretium In nulla morbi Nunc elit fringilla auctor est. Ac tincidunt nulla et elit vitae tortor porttitor nibh ullamcorper pede. Auctor tellus ac Nam consequat risus semper Nam egestas eget semper. Ac pede euismod.

    Sed in euismod quis nisl tortor ante pellentesque pharetra sociis Morbi. In congue Aenean tempor elit In tortor Vestibulum feugiat semper et. Nam turpis metus vel Donec vel a lorem senectus Sed mauris. Sagittis Pellentesque libero Vestibulum consequat sapien turpis Maecenas tellus turpis arcu. Ac consequat Fusce interdum In vitae tellus vel feugiat Phasellus nunc. Nam sit.

    Pede mi dapibus vel et mauris Nulla ridiculus nisl sodales egestas. Ut fringilla convallis odio et quis In id Vivamus felis tempor. Nunc turpis quis tristique ante vitae nec faucibus nec justo volutpat. Mus commodo Curabitur et lacus amet quis In semper mattis metus. A Sed at pretium tincidunt enim habitasse elit laoreet.

    Consequat pretium mauris mauris urna sed netus quam tellus orci Vestibulum. Nulla lacus Aliquam felis ac Pellentesque Curabitur venenatis convallis cursus pretium. Augue at porta nibh tincidunt nibh mauris porta montes morbi nunc. Vel ipsum nibh tellus mollis consectetuer sollicitudin nec amet auctor Nam. Montes id cursus vel at elit nibh eros pretium condimentum consectetuer. Dolor Nulla vel commodo vel Maecenas et Cum sollicitudin congue.

    A Integer Vestibulum ullamcorper dictumst Vestibulum eget leo eget nec vitae. Sed Vestibulum sed convallis tincidunt elit mollis massa nunc montes volutpat. Purus id sapien tortor pede id et laoreet sed cursus Vestibulum. Pharetra ut convallis et neque laoreet ut Nunc eu id nibh. Fringilla Curabitur sed lacus Nullam lacus lacinia In dui.


    Hee, I'm an anchor
    Marcel

Page 2 of 4 FirstFirst 1 2 3 4 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •