Page 1 of 5 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 15 of 75

Thread: Delphi 2010 Workshops in Helmond

  1. #1
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514

    Delphi 2010 Workshops in Helmond

    Op donderdag 25 maart is weer een gratis workshop van Bob Swart in 't Brandpunt in Helmond Brandevoort, mede georganiseerd door Barnsten.
    Zie http://www.barnsten.com/events-agenda.aspx?item=168 voor de agenda van de Delphi 2010 workshop en de inschrijfmogelijkheden.

    Behalve die gratis workshop zijn in februari en maart nog een viertal hands-on vrijdagmiddag workshops in Helmond Brandevoort over resp. DataSnap, SOAP, IntraWeb en Delphi Prism.
    Groetjes,
    Bob Swart

  2. #2
    En als dank voor het mogen plaatsen van deze reclame krijgen NLDelphi leden toch wel een mooie korting op de workshops Bob?
    Marcel

  3. #3
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik denk dat NLDelphi leden korting krijgen op de gratis toegang
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  4. #4
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    NLDelphi leden kunnen 10% korting krijgen als ze bij het inschrijven vermelden dat ze NLDelphl lid zijn. Zet je de workshop aankondiging dan ook op je homepage? ;-)

    Voor de gratis workshop op 25 maart biedt ik iedereen een gratis drankje aan: koffie of thee?
    Groetjes,
    Bob Swart

  5. #5
    Voor 20% korting voor NLDelphi leden zet ik de aankondiging ook op de voorpagina .
    Marcel

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Wanneer komt de workshop "Delphi lowlevel programmeren voor gevorderden?" ? :-)

  7. #7
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Dat kan ik niet maken t.o.v. de deelnemers die al ingeschreven zijn. 12.5% korting is het maximum (geen 240 maar 210 ex.BTW).
    Groetjes,
    Bob Swart

  8. #8
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    low-level? Wat had je precies in gedachten? Assembler? RTL patchen? sockets? hardware poorten en interrupts?
    Groetjes,
    Bob Swart

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by drbob42 View Post
    low-level? Wat had je precies in gedachten? Assembler? RTL patchen? sockets? hardware poorten en interrupts?
    Ten eerste, het was meer een verzuchting dat er nooit wat wat mij interesseert in de trajecten zit. Op een paar "what's new" dingen als de D2010 debugger en wat nieuwe taal features na dan.

    Ik gebruik geen database of datasnap, en dan wordt de spoeling (ook bij SDN) al gauw dun.

    De probleemstelling lowlevel is dan misschien een beetje ongelukkig. Het is dus meer programmeren buiten de handvol kant en klare frameworks die met name op DB gericht zijn.

    Dat kan zijn omdat je niets anders doet (zoals ik), of omdat je zelf ook nog wat (behalve business code) zelf voor elkaar moet krijgen. (zoals ik in een vorige baan :-)

    Ik heb vanwege FPC een kijkje in de keuken bij diverse andere teams (o.a. Nexusdb, Zeos en Indy), en wat daar speelt zie ik ook niet terug in de workshops.

    Allereerst zou ik denken aan multicore. Het is nu gehyped, maar itt de meeste mensen denk ik niet dat een multithreaded for loop nu echt veel gaat oplossen. Frameworks zullen meer en meer meerdere cores gaan gebruiken, en voor eenvoudige producer-consumer schema's zal er wel wat help uit de libraries komen, maar het gros zal je zelf moeten blijven doen, en met name zul je ook je eigen afschattingen (fijnheid van locking, hoeveel threads, wat globaal wat niet enz) moeten blijven maken.

    - Dus allereerst: lock-free datastructuren en finely grained threading in het algemeen. Er is eigenlijk alleen Bucknall, en dat is niet altijd even praktisch toepasbaar.

    bij de volgende twee speelt mee dat we zo langzamerhand wel NT-only kunnen veronderstellen:

    - synchronizatie primitiven anders dan TCriticalsection (en misschien TMREWS). Er zijn minstens een, zo niet twee dozijn IPC primitiven in Windows, en wie kent ze allemaal en weet waar elk goed voor is?
    - Lightweight threads/Fibers (of is dat al uit de mode?)

    - generics is een enorm complex veld waar boeken over vol geschreven zijn, en behalve de blogs van de compiler devels is er maar weinig aan nuttige voorbeelden en hoe en waarom die verder gaan dan het standaard "getypeerde generieke container" voorbeeld.

    - Indy voorbij kant en klare componenten gebruiken. Hoe zet je vanaf nul een eigen protocol client-server over een socket op? Waar moet je op letten bij protocol ontwerp? Hoe stream je willekeurige objecten (gemakkelijk, b.v. met 2010 RTTI?, maar ook efficient voor "hoeveelheden")

    Verder zou ik vooral inzetten op "hoe fouten/problemen te vinden". Ook daar krijgt vroeg of laat iedereen mee te maken. Memory safety, maar ook hoe spoor je "vage excepties" op. (b.v. met een trashende memory manager, met barrieres, er staat er geloof ik een in BDN. Helaas heeft Delphi geen "trash local variables" optie zoals FPC (en die kan via Valgrind ook stackbarriers maken))

    Wat memory safety betreft ijlt iedereen constant over Fastmm (en terecht, want die is prima), maar de toepassing ervan op praktische problemen is vaak moelijk voor mensen.

    De klassieker is een applicatie die uit geheugen loopt maar perfect memory safe is bij naief memory debugger. Waarom? Omdat gelekt geheugen in een of andere globale datastructuur bijgehouden wordt, die keurig wordt vrijgegeven. 0 niet vrijgegeven bloks, maar de klant huilt en kreunt. (b.v. een factory/pool gebruiken en teruggeven aan de verkeerde pool. Een pool blijft nieuwe instanties maken, en de andere pool blijft ze krijgen)

    Dat gaat er overigens al vanuit dat mensen de debug features in Delphi al meester zijn, wat gemiddeld waarschijnlijk niet eens zo is.
    Een gedegen uitleg van de debug opties (runtime checks, debug opties, remote debugging etc) is ook iets wat IMHO interessant zou zijn, want ik zie veel mensen die achtergrond info missen.

    Uiteindelijk is er ook nog mijn pet peeve: schaalbare container types. We hebben in D2009 een hele unit vol nieuwe containers bij gekregen die helaas weer array (direct of via tlist) gebaseerd zijn, met het O(n) deletion probleem, (en O(n) insertion, vooral een probleem bij geordende collecties). Kan ook eens een leuke lezing zijn om daar in te duiken.
    Last edited by marcov; 17-Feb-10 at 12:08. Reason: trashende memmgr paragraaf iets uitgebreid (er staat er een op BDN)

  10. #10
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Ik sluit me bij marcoV aan,

    DataSnap, SOAP, IntraWeb en Delphi Prism zijn hoogst waarschijnlijk prachtige pakketten met sublieme aspecten en mooie werkmethodieken, maar slechts een paar zullen het echt gebruiken, en het zullen voor de meeste overdone futures zijn.

    Bob zal zeggen onbekend maakt onbemind, zeker waar.
    Maar er zit zoveel in Delphi...
    Een Dagje Delphi Basis Extra, dus net ff meer als de gemiddelde gebruiker zal ik meer op prijs stellen, zeker als het een "gratis" dag is.
    Of zoals je heel vroeger wel eens gedaan heb tegen een heel klein prijsje, exclusief voor een select gezelschap/groep.

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  11. #11
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    De agenda voor de eerstvolgende gratis dag ligt al vast. Maar ik hou de topics in gedachten voor mogelijk nog een andere dag of workshop tegen kleine prijs. Let wel: in het verleden werden dagen die over "advanced debugging techniques" of "multi-threading techniques" gingen vrij slecht bezocht, waardoor ik die al een paar jaar niet meer geef. Ondanks de reacties hier, heb ik veel meer vraag naar DataSnap, SOAP en IntraWeb (zowel de trainingen als de cursusboeken), dus ik moet eerlijk zeggen dat een paar reacties hier waarschijnlijk niet tot een ingrijpende verandering van mijn aanbod zal leiden...

    Misschien een keer een virtuele middag of avond, met een paar Camtasia sessies over threading en/of debugging die dan via Windows Live gestreamd worden. Zou dat wat zijn?
    Groetjes,
    Bob Swart

  12. #12
    Op zich niet vreemd. Het gros van de Delphi applicaties is volgens mij wel een kantoorapplicatie in wat voor vorm dan ook. Databases spelen daar een grote rol in en de goede ondersteuning van Delphi voor databases is denk ik de voornaamste reden dat Delphi na al die jaren nog bestaat.

    Het is dus ook zeker niet vreemd dat er wat minder animo is voor de low-level zaken die marcov noemt, maar het is wel jammer dat er vervolgens helemaal geen aanbod meer van is. Het aanbod aan Delphi informatie is voor de nieuwe versies nog steeds een stuk lager dan dat het voor eerdere versies was, en bijna al die informatie focust zich op het sleur&pleur aspect van databaseontwikkeling.

    Op zich logisch dat je daarin mee gaat als je je brood moet verdienen met het verstrekken van dit soort informatie, en het is ook zeker niet jouw taak om die toestand te doorbreken. Maar het is wel jammer dat het land der Delphiontwikkelaars straks bestaat uit een berg veredelde VB'ers en een enkele verloren ziel.
    Misschien dat een handvol artikelen zou helpen.
    1+1=b

  13. #13
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    Kruishoutem, Vlaamse Ardennen
    Posts
    1,140
    Ben sinds gisteren ingeschreven.

    Wat betreft het voorstel van Marcov, ik volg. Indien er zo'n dag (gratis of betalend) georganiseerd wordt, dan kom ik af.


    Mijn interesse punten in dat geval : Zeker Indy en het diep in threading graven, toegegeven, dat laatste is niet mijn sterkste vak dus wil daar wel eens serieus dieper op ingaan.

    Mijn toepassingen liggen voornamelijk op database-vlak, vandaar ook mijn grote interesse in DataSnap of andere DBframe-works, maar steeds meer en meer komt de vraag voor communicatie direct op het internet en daarvoor wil ik binnen afzienbare tijd eens diep graven in Indy.
    Dat mag via een betalend cursus zijn, maar dan moet ik uiteraard wel weten of deze bied wat ik wil weten.

    Bob, als we 2 accounts moesten hebben op NLDelphi, krijgen we dan 25% korting? (nu nog even een leuke naam bedenken..... )

  14. #14
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Maar mocht het voor Bob onhaalbaar blijven, wat let ons dan om zelf eens iets te gaan proberen in de vorm van een workshopdag onder elkaar.
    Met een paar 'profs' die op een beamer wat handvaten geven. Zeg maar een live forum met veel extra's

    en voor de liefhebbers aansluitend een pannekoek
    (dan hoop ik er ook bij te kunenn zijn)
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  15. #15
    Bob Swart drbob42's Avatar
    Join Date
    May 2004
    Location
    Helmond Brandevoort
    Posts
    514
    Quote Originally Posted by JantjeB View Post
    Ben sinds gisteren ingeschreven.

    Wat betreft het voorstel van Marcov, ik volg. Indien er zo'n dag (gratis of betalend) georganiseerd wordt, dan kom ik af.
    Hmm, als er echt een dozijn of meer mensen interesse hebben wil ik wel eens kijken wat ik doen kan...

    Quote Originally Posted by JantjeB View Post
    Mijn toepassingen liggen voornamelijk op database-vlak, vandaar ook mijn grote interesse in DataSnap of andere DBframe-works, maar steeds meer en meer komt de vraag voor communicatie direct op het internet en daarvoor wil ik binnen afzienbare tijd eens diep graven in Indy.
    Ik laat dan meestal RemObjects SDK zien - iets waar ik weinig "geplande" workshops voor geef, maar wel veel custom clinics (dus op verzoek, bij mij of bij de klant). Vooral als vervanging van browser-based oplossingen, met transport van thin/smart client naar een server en terug. Niet alleen HTTP maar ook TCP, UDP en dan extra services zoals SMTP (maar dat dan weer wel met Indy).

    Quote Originally Posted by JantjeB View Post
    Bob, als we 2 accounts moesten hebben op NLDelphi, krijgen we dan 25% korting? (nu nog even een leuke naam bedenken..... )
    Voorlopig staat het nog niet op de homepage ;-)
    Groetjes,
    Bob Swart

Page 1 of 5 1 2 3 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •