Page 2 of 4 FirstFirst 1 2 3 4 LastLast
Results 16 to 30 of 47

Thread: One Laptop Per Child

  1. #16
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    omdat ze er massavernietigingswapens mee gaan maken?
    Moet jij eens opletten wat er met je gebeurd als je een zee-container met laptops
    op je hoofd krijgt
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  2. #17
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    @Henkie. Je hebt gelijk. Technologie is verspilling in Afrika. Laten we ons geld in de broekzak houden of een leuk laptopske voor onszelf kopen. En dan sparen we ons zilverfolie wel op voor die arme zwartjes.
    Laat ze eerst beginnen bij het begin. een basiseducatie voor iedereen. Ook zorgen dat ze werken, dan hebben ze geen tijd om oorlog te voeren.
    Geld opsturen haalt niets uit, het meeste blijft hier toch kleven aan de handen van een of andere minister. Wil je helpen, ga er dan zelf naartoe en doe daar iets. Geld geven doen de mensen enkel om hun geweten te sussen, we zullen die arme kindjes helpen.
    Dus ja, momenteel is technologie daar een verspilling. Begin bij het begin en bouw dat op.

    En zoals ik reeds zei, in eigen land zijn er mensen genoeg die je hulp kunnen gebruiken.
    Maar als land staat het beter als je miljoenen weggeeft aan een ander land, je eigen mensen helpen krijg niet zoveel aandacht en aanzien.
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  3. #18
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Wacht even, hoor ik je nou suggereren dat laptops uitdelen aan Afrikaanse kindjes geen goed idee is omdat ze er massavernietigingswapens mee gaan maken?
    Vergeet niet dat er in die landen nog steeds stammenoorlogen zijn. Eén van de redenen dat er hongersnood is. En die mogelijkheid bestaat.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #19
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    En hier hebben we extremisten die partijvoorzitters afknallen en premiers/minister van BuitZ die illegale oorlogen beginnen op eigen houtje.

    Dus moeten we maar alle computers maar weggooien? Blijkbaar zijn we er nog niet aan toe:-)

  5. #20
    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    Ook zorgen dat ze werken, dan hebben ze geen tijd om oorlog te voeren.
    Sorry, maar ik kan niet geloven dat ik dit lees.

    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    Wil je helpen, ga er dan zelf naartoe en doe daar iets.
    Ja, dat is inderdaad zinnig. Laten we een paar miljoen NL'ers en BE'ers daarheen sturen, elk met 1 baksteen om een hoop scholen mee te bouwen.

    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    Geld geven doen de mensen enkel om hun geweten te sussen
    Misschien verstandig om in dit onderdeel voor jezelf te spreken.

    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    Dus ja, momenteel is technologie daar een verspilling. Begin bij het begin en bouw dat op.
    Daar zijn we toch mee bezig? Wij Hollanders hebben er destijds al een flinke hoop naar Amerika verstuurd om daar een bestaan op te bouwen. (ok, da's grof).

    Zonder gekheid, ontwikkelingshulp, zeker aan Afrika, gebeurt al zo'n beetje een eeuw. Die hulp bestond in eerste instantie uit het aanbieden van medische zorg samen met bijbels. Genezing van het lichaam alleen i.c.m. 'genezing' van de ziel. En dat die 'nieuwe christenen' naar de Paus luisteren is misschien niet zo gek. Erg veel andere houvast is er niet, en bovendien zou oma aan haar lot zijn overgelaten, of misschien zelfs gedood door de toenmalige 'hulpdiensten' als ze niet zo fanatiek zou geloven, dus die heeft dat vast ook overgedragen op de huidige generatie.

    Overigens is het christendom op ongeveer dezelfde manier populair geworden in Europa, maar dan o.l.v. Karel de Grote.

    En dat geld dat er heen gaat wordt in veelvoud teruggehaald. Grondstoffen van allerlei aard worden uit de grond gehaald en min of meer gestolen, volken kunnen geen bestaan opbouwen wegens de eerder genoemde oorlogen. Oorlogen die overigens gevoerd worden met wapens die door het westen geleverd worden.

    Zie je een patroon? Een groot deel van de ellende die er in Afrika is, is er vooral in de afgelopen 100 jaar veroorzaakt door het Westen (wat in geval van Afrika ook nog eens het Noorden is). Dus áls mensen al geld geven om hun schuldgevoel af te kopen, dan is dat misschien niet eens zo gek.

    Maar het grootste probleem is vaak niet het gebrek aan voedsel. Dat is vooral een probleem bij oorlogen (conflicten, zoals een oorlog tegenwoordig zo mooi heet), of bij natuurrampen. In de meeste gebieden is er voedsel genoeg, maar kwakkelen mensen maar wat voort. En voor die mensen heb je projecten als deze. Hoogste tijd om ontwikkelingshulp een niveautje hoger te tillen.
    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    En zoals ik reeds zei, in eigen land zijn er mensen genoeg die je hulp kunnen gebruiken.
    Maar als land staat het beter als je miljoenen weggeeft aan een ander land, je eigen mensen helpen krijg niet zoveel aandacht en aanzien.
    Ach ja, ik was vergeten dat de Belgische overheid niet voor de Belgen zorgt.

    Maar wat zou jij doen als er iemand met een collectebus voor de deur staat? Stuur je die dan weg omdat je je goede-doelen fonds liever aan je hulpbehoevende buurman besteedt? Of hou je het liever gewoon in je eigen zak, tot je genoeg gespaard hebt om zelf te gaan helpen in Afrika?
    Last edited by GolezTrol; 21-Feb-10 at 18:32.
    1+1=b

  6. #21
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Overigens is het christendom op ongeveer dezelfde manier populair geworden in Europa, maar dan o.l.v. Karel de Grote.
    De merovingische exponent Clovis, niet de caroligingische Karel, en +/- 350 jaar eerder.

    Wat in veel stichtelijke geschiedenisboekjes niet vermeld wordt is dat Clovis' keuze doorslaggevend is, niet omdat ie het Christemdom koos, maar omdat hij Katholicisme koos boven het in Noordelijk Europa (bij +/- de helft van de adel) populaire Arianisme (wat een tikje meer Jehova achtig is, geen drieeenheid enzo).

    Omdat rond die tijd (Concilie van Nicae) het katholieke geloof gedefinieerd/gestandariseerd werd, werd deze keuze als steun voor die hervorming uitgelegd, en een van de redenen dat er een enkele westelijke kerk was tot aan Luther c.s. (afgezien van wat Cartharen enz dan, maar ja, die zijn ook uitgeroeid)

    En dat geld dat er heen gaat wordt in veelvoud teruggehaald. Grondstoffen van allerlei aard worden uit de grond gehaald en min of meer gestolen, volken kunnen geen bestaan opbouwen wegens de eerder genoemde oorlogen. Oorlogen die overigens gevoerd worden met wapens die door het westen geleverd worden.
    (de controle van het Westen (incl Japan) over de wereldmarkt is minstens zo'n probleem. Niet alleen worden de grondstoffen en landbouw producten gehaald, maar tegen prijzen bepaald door het westen. Er is daar een Max Havelaar nodig, want in feite is daar bijna een cultuurstelsel, zei het dan alleen naar de wereldmarkt toe)

  7. #22
    Ik denk niet dat het Laptop per child project als doel heeft om heel jong Afrika aan de MSN te krijgen, ik schat het project iets serieuzer in. Ik hoop (en verwacht) dat het ook zeker niet het doel is om onze cultuur op te gaan dringen aan mensen die meer op brood zitten te wachten dan op laptops.

    Maar de mensen voorzien van informatie en mogelijkheden om zich te ontwikkelen lijkt me hoe dan ook een goed streven. Het aloude gezegde dat iemand één dag te eten heeft als je hem een vis geeft en zijn hele leven als je hem leert vissen gaat ook hier op lijkt me.

    Natuurlijk is het altijd zo dat niet je hele euro aankomt op de plaats waarvoor het is bestemd. De mensen die je euro brengen maken ook kosten en hebben zelf ook een gezin te onderhouden, zelfs al is een groot deel van het werk vrijwilligerswerk. Helaas wordt het argument nog steeds door veel mensen gebruikt om geen geld te geven. De reactie die we hier in Nederland tijdens de Haïti actie veel hoorde lijkt me de enige juiste: als je niks geeft weet je zeker dat er niks aankomt. En of je dan 's avonds nog met een gerust hart kunt gaan slapen, daar moet je dan zelf maar een antwoord op vinden. Ik ben dan alleen maar ontzettend blij dat er ook een hele grote groep mensen is die er niet zo over denkt. En ik hoop maar dat die groep nog altijd harder roept dan de groep die andere mensen niet zo hoog in het vaandel heeft staan. Anders denk ik dat veel landen de grenzen gaan sluiten voor onze hulp omdat ze op dat soort "beschaving" niet zitten te wachten.

    Ik ben niet zo heel erg vaak trots om Nederlander te zijn, maar als we met zijn allen weer eens een enorm bedrag bij elkaar brengen om mensen in nood te helpen dan ben ik dat toch zeker wel.

    Ik heb niet genoeg verstand van de situatie om in te kunnen schatten of laptops nou het ultieme middel is om die mensen te helpen, maar ik ondersteun het idee absoluut.
    Marcel

  8. #23
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Sorry, maar ik kan niet geloven dat ik dit lees.
    Het is zoals het is (en zoals het er staat)

    Ja, dat is inderdaad zinnig. Laten we een paar miljoen NL'ers en BE'ers daarheen sturen, elk met 1 baksteen om een hoop scholen mee te bouwen.
    De scholen staan er al, die hebben er altijd al gestaan. Er moet nog iets met gedaan worden ook.

    Misschien verstandig om in dit onderdeel voor jezelf te spreken.
    Ik hoef mijn geweten niet te sussen

    Daar zijn we toch mee bezig? Wij Hollanders hebben er destijds al een flinke hoop naar Amerika verstuurd om daar een bestaan op te bouwen. (ok, da's grof).
    Daar waren ook Belgische families bij (ze kwamen uit wat nu Belgie is)
    Ach ja, ik was vergeten dat de Belgische overheid niet voor de Belgen zorgt
    Toch is het zo, de aarde was nog aan het beven in Haiti en er werden al geldinzamelingen gedaan. De mensen die betrokken waren bij de ontploffing in Luik nog niet zo lang geleden en vooral de mensen van de gasramp in Gellingen 2004 wachten nog steeds.

    Maar wat zou jij doen als er iemand met een collectebus voor de deur staat? Stuur je die dan weg omdat je je goede-doelen fonds liever aan je hulpbehoevende buurman besteedt? Of hou je het liever gewoon in je eigen zak, tot je genoeg gespaard hebt om zelf te gaan helpen in Afrika?
    Ik heb hier nog nooit niemand weten aankloppen om mensen hier te helpen
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  9. #24
    Senior Member Lodewijk's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Netherlands
    Posts
    1,934
    Allemaal heel leuk bedacht, echter is het dweilen met de hoofdwaterleiding open..

    Aan de ene kant heb je de mensen die nog steeds geloven dat als er 50 miljoen is ingezameld, dat allemaal bij die kindertjes op straat terecht komt en dat daar inderdaad 50 scholen a 1 miljoen per stuk van gebouwd worden. Zolang die zo naief danwel hypocriet blijven blijft het hele spelletje precies op de manier gespeeld worden waarop het nu gespeeld wordt.

    Aan de andere kant heb je de hele cultuur daar en ongetwijfeld de haat of lacherige instelling naar "het westen" toe. Niet zo gek ook als je ziet wat "we" ze de afgelopen 100 of 200 jaar geflikt hebben. En ja de gewone burger daar zal best een opleiding in taal en rekenen en meer willen hebben, maar zolang de overheden daar even corrupt zijn als hier (zij het wat meer openbaar) dan loopt elk project daar even snel dood als dat het hier bedacht is.

    Conclusie: land per land daar aanpakken door volledige machtsovername en een stelsel van zorg en onderwijs en arbeid op te dwingen (Lenin of Stalin maar eens een smsje sturen ) of ze met rust laten en het lekker zelf laten uitzoeken.

    Het probleem met beide is natuurlijk dat geen van de mensen die miljoenen of miljarden verdienen aan die arme negertjes daar zin in heeft. Want mensen zijn nu eenmaal egoisten, dat hoef ik hopelijk verder niet uit te leggen.

    Wat betreft die laptops, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen aangezien ik niet weet waar ze precies heen gaan. Als ze naar de mensen die je op de TV ziet gaan (Darfur e.d.) dan heeft het inderdaad geen zin, in andere gebieden weet ik dat zo niet, ik zie liever een goede school waar nuttige dingen worden geleerd dan kinderen met een nieuw stukje speelgoed, maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan, sterker nog ik heb uberhaubt nog nooit zo'n laptop (moeten daar geen aanhalingstekens omheen als ik het hierboven lees) gezien of er van gehoord voor dit topic dus mijn mening is hier niet bijzonder veel waard
    Last edited by Lodewijk; 25-Feb-10 at 11:55.

  10. #25
    Hmm, ik ben eerlijk gezegd verrast door de (in mijn ogen) bijzonder egoïstische reacties.

    Het kan toch niet zo zijn dat wij lekker in ons rijke landje zitten en mensen die het veel minder hebben dan wij gewoon in hun sop gaar laten koken? Ik ga er toch nog steeds vanuit dat de mens een sociaal wezen is en vanuit die filosofie bereid is om te delen en een ander te helpen. Maar als ik hier zo een aantal reacties lees is dat een bijzonder achterhaald idee.
    Marcel

  11. #26
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Marcel, zover ik kan beoordelen voor mijzelf ben ik wel een sociaal persoon. Probeer te helpen zover ik kan. Maar ik kan sommige reacties wel begrijpen. Het rijke Westen probeert al jarenlang iets te doen met ontwikkelingshulp, maar het lijkt wel een bodemloze put. Je probeert iets, maar je ziet geen resultaat. Kijk maar naar Afghanistan en Irak. Dat zakt de moet van mensen in om iets goeds te kunnen doen. Anderzijds zijn we weer bereid om snel een actie op poten te zetten om mensen in nood te helpen.
    Ik moet eerlijk zeggen dat bij ons het af en toe moeilijk is om de touwtjes te knopen en dus niet altijd met geld op de proppen komt. Een collectebus aan huis wordt nog wel eens gevuld, maar zo'n actie voor Haiti, Child en al die andere organisaties zijn voor ons (nu) niet weggelegd.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  12. #27
    Tja, een probleem is dat ontwikkelingshulp een massaproduct geworden is. Inclusief dure directeuren, grote auto's en een bureaucratie van hier tot ik weet niet waar. Waar komt mijn geld nu daadwerkelijk bij terecht?

    Ik ben nog scholier, en in mijn klas zie ik dezelfde mening verrassend vaak voorkomen. Het ziet er naar uit dat we dit jaar op school maar liefst drie goededoelenacties hebben, wat sommigen behoorlijk gaat vervelen (zeker als je dat al 6 jaar voorbij ziet komen). De actie voor Haïti is daar wel een 'goed' voorbeeld van: iemand kwam heel erg enthousiast de actie in de klas uitleggen, maar het enthousiasme werd niet bepaald door de klas overgenomen.
    Nog erger was de laaste dag van de actie toen het bedrag werd bekendgemaakt in de aula. Naar het schijnt was de aula niet bepaald vol, omdat de co?Ârdinatoren, zonder succes, in de drukke hal mensen naar de aula probeerden te krijgen. En de volgende pauze was de opening van de volgende actie al! Als hulp al geen massaproduct is geworden, dan weet ik het ook niet meer...
    It's just that nothing seems worth saving

  13. #28
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Tja, een probleem is dat ontwikkelingshulp een massaproduct geworden is.
    Ik zie het al op de basisschool. Daar wordt voor de derde keer een actie gehouden om het speelplein wat leuker te maken. Maar er gebeurt niets. Dit jaar deed niemand in de klas van mijn dochter mee. Ze zien het niet meer zitten.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  14. #29
    Ik sta net als Marcel ook perplex van de reacties. Niet dat ik nou zo enorm veel geld weggeef, en ik denk ook dat het terecht is dat je kritisch bent, niet alleen met goede doelen, maar met van alles. Maar de enorme afkeer en onwil die hierin doorklinkt gaat me echt boven de pet.

    Nou hebben programmeurs natuurlijk toch al het imago van puisterige nerds die nooit van hun zolderkamer af komen, maar als ik zie wat voor wereldbeeld iedereen heeft, dan kan ik me daar ook wel goed in verplaatsen. Ik zou ook niet naar buiten durven tussen al die oorlogvoerende onwilligen die op m'n geld uit zijn.
    1+1=b

  15. #30
    Nu noem je het een oorlog, en op zich is het momenteel ook gewoon een mediaoorlog geworden: geen reclameblok of krant waarin niet voor een goed doel geadverteerd wordt. Bijna overal wordt er 'gebedeld' naar geld, dus is het dan raar dat mensen daar na verloop van tijd genoeg van hebben? Zijn hulporganisaties misschien zodanig doorgeslagen met het vragen om steun dat het een averechts effect krijgt?
    It's just that nothing seems worth saving

Page 2 of 4 FirstFirst 1 2 3 4 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •