Page 1 of 4 1 2 3 ... LastLast
Results 1 to 15 of 47

Thread: One Laptop Per Child

  1. #1

    One Laptop Per Child

    Hallo,

    Een tijdje geleden hoorde ik van het One Laptop Per Child project. Het idee spreekt mij erg aan en ik ben van plan om binnenkort een bescheiden donatie te doen.

    Mijn vraag is of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met dit project en of je die hier wilt delen?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik steun het initiatief wel, maar vind het belangrijker om ze te laten eten en een klein beetje gezondheidszorg te geven. Als zij dat niet hebben, heb je aan zo'n project ook niets.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Ik voel me daar zelf ook nogal ongemakkelijk bij. Leuk dat er een laptop voor je klaar ligt, maar als je geen eten hebt, geen onderdak, of b.v. niet naar school mag omdat je een meisje mag (en dus niet kan lezen, schrijven, laat staan toegang hebt tot internet) is het effect daarvan op jouw persoonlijke situatie niet bijster positief. Als je al dat soort randvoorwaarden wel goed op orde hebt, dan kom je ook zonder laptop een heel eind in het leven.

    Ik zou graag een studie willen zien van het effect van wat van de pilotprojecten die ze hiermee gedaan hebben. Probleem is dat er bij enorme projecten als deze veel te veel belangen zijn om te verwachten dat dergelijke rapporten ook maar enigszins objectief zijn.

    Misschien werkt het juist als een trein, en is het wel degelijk de beste manier om die $200 per kind aan ontwikkelingshulp uit te zetten. Ik weet het niet.

  4. #4
    De situatie ligt altijd net wat genuanceerder. Een hoop mensen kijken met een westerse blik naar een continent als Africa, zien daar armoede (volgens onze definitie) en een hoop kindersterfte. Heel erg allemaal, maar nooit in perspectief geplaatst. Vervolgens wordt er hulp heen gestuurd in de vorm van een beetje eten, een hoop medische zorg en een paar containers met bijbels. Gevolg: een volk dat heeft geproefd van de welvaart van het rijke westen, maar dat bij lange na niet haalt, overbevolking, corrupte regeringen, illegale wapenhandel en onderdrukking van stammen en dorpen die voorheen min of meer gelukkig afgezonderd leefden.

    Hoewel het dus een nobel streven is denk ik dat het westen te snel en veel te onzorgvuldig en op de verkeerde manier heeft geprobeerd om z'n stempel te drukken op ontwikkelingslanden.

    Dat neemt niet weg dat dat nu eenmaal is gebeurd en dat het (denk ik!) beter is de puinhopen op te ruimen dan om er nu niet meer naar om te kijken. Terug laten schuiven in de stammencultuur van 200 jaar geleden is waarschijnlijk geen optie meer, dus misschien moeten we dan toch maar doorgaan met het ontwikkelen van die ontwikkelingslanden.

    In die context denk ik dat laptops sturen best een goed idee is. Persoonlijke ontwikkeling is tenslotte de beste manier om vooruit te komen. Het idee dat je ontwikkelingslanden helpt door er maar een hoop zilverpapier en melkpoeder heen te sturen is volgens mij wel wat achterhaald. Natuurlijk is honger een probleem en dat zal het ook wel blijven. Ik denk ook niet dat alle fondsen nu hun geld in netbooks moeten steken, maar wel dat dat soort dingen helpen om een economie op te bouwen. Wat mij betreft valt dit in dezelfde categorie als de microkredieten. Je geeft mensen een beetje hulp bij het vergaren van kennis, het opstarten van een economie en daarmee het ontwikkelen van een bestaan.

    Die insteek -als je er dan toch zonodig mee moet bemoeien- is wat mij betreft een stuk beter dan te doen alsof het een vegeterend volk is waar je af en toe eten en wat antibiotica in moet stoppen.

    Is een laptop voor elk kind dan niet overdreven? Misschien wel, misschien niet. Voor 'normale' scholen volstaat het denk ik om boeken aan te bieden, of misschien een klassikale computer. Waarschijnlijk een stuk goedkoper en makkelijker te delen. En het is hier ook altijd goed gegaan zonder laptops.
    Het voordeel is dat je met de juiste apparatuur ook kinderen kunt bereiken die wegens omstandigheden (vaak de afstand) niet naar school kunnen.

    Ik heb er vooral het idee bij dat deze laptop niet helemaal z'n $200 waard is, maar misschien interpreteer ik dat verkeerd. Op de website van het project zie ik weinig over specs en mogelijkheden.

    Betekent dat dat er mensen een hoop geld aan verdienen? Ongetwijfeld. Dat is de pest met ontwikkelingshulp: niemand wil het gratis doen. Maar helaas geldt dat niet alleen voor deze laptops.

    Ik las laatst dat Glaxo SmithKline 13000 patenten m.b.t. malariamedicijnen heeft vrijgegeven in de hoop dat iemand er dan wat mee kan. Heel nobel natuurlijk, maar ondertussen zijn ze tot die tijd vooral aan het proberen geweest om de ontwikkeling en distributie van die medicijnen winstgevend te maken. Op zich niet gek, die wetenschappers moeten ook hun brood verdienen en hun studieschuld terugbetalen, maar toch voelt het wel een beetje krom. In dit geval strijkt iemand bij wijze van spreken met z'n hand over z'n hart en geeft toch die patenten vrij, maar in veel andere gevallen zal dat niet het geval zijn en is ontwikkelingshulp een gouden business. Waarom denk je dat Fair Trade koffie anderhalf keer zo duur is? Dat is echt niet omdat die koffieboer 30 cent per pond meer verdient.

    Maar misschien moet je over dat soort dingen maar niet te lang nadenken en gewoon maar hopen dat wat je op de grote hoop dumpt vroeg of laat tenminste deels op de juiste plek aankomt.

    Dus de vraag is vooral: is het een goed idee om die kinderen van laptops te voorzien in de hoop dat ze voldoende kennis vergaren om een betere toekomst voor zichzelf op te bouwen? Ik denk dat het het proberen waard is.
    Last edited by GolezTrol; 20-Feb-10 at 12:05.
    1+1=b

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik heb zo'n ding in handen gehad (en diverse prototypes ook) in voorbije jaren van FOSDEM, en de lezingen gevolgd. Heb ze dit jaar (twee weken geleden), niet gezien.

    Wat kern punten zijn:
    - laptop echt gericht op kinderen. (volwassenen kunnen er amper op typen)
    - aandacht voor oplaad mechanismes en batterij duur
    - laptop
    - netwerking zonder/met minder centrale infrastructuur(mesh)
    - bruikbaar in daglicht.

    Er is een tijd lang een actie geweest (buy two, get one), waar je er zelf een kreeg, en er een naar het ontwikkelings land ging. Doe dat niet, een volwassene kan er amper op typen.

    Alles bij elkaar een leuk initiatief, en men moet ook niet vergeten dat de netbook rage hier vanaf komt. Intel ging research doen naar goedkope lowpowered laptops omdat de OLPC origineel AMD geode gebaseerd was.

    Bij de praktische toepasbaarheid heb ik wat vraagtekens:
    - Zowel hardware technisch als software technisch zwalkte het project.
    - beide waren ook sterk verlaat
    - beide (soft+hardware) hadden ook typische aspecten (mesh networking, nieuwe GUI concepten) die meer een speeltje van de makers leken dan een harde noodzakelijkheid. In ieder geval niet de moeite waard om het project zolang te vertragen.
    - het project leek mij enorm arrogant, zij waren de experts, en beten fanatiek van zich af bij kritiek. Ondanks diverse enorme canards in het project.
    - de realiteit van de doelstellingen moet nog bewezen worden.

    Toch blijft alles bij alles een mijlpaal in de hardware ontwikkeling. Een nieuw product vanaf nul ontwikkelen op een zeer specifieke toepassing door een in principe onafhankelijke organisatie. Het heeft de gevestigde orde in laptop land (en computer OEM in het algemeen) behoorlijk laten schrikken.

    Voor de amateur ontwikkelings werkers: Men moet het doelgebied van de OLPC niet op een hoop gooien met de voedselhulp; die gaat voornamelijk naar gebieden met conflicten en dat is maar een klein deel van Afrika (1 miljard zielen, dat is in de magnitude van Rusland + de VS + de hele EU). Dat wil niet zeggen dat alles koek en ei is in de rest van Afrika, maar het is toch echt een andere categorie.

  6. #6
    Quote Originally Posted by Luig?¡ View Post
    ik ben van plan om binnenkort een bescheiden donatie te doen.
    Denk je dat je geld tot ginder geraakt, iedere cent die je gegeven hebt?

    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    In die context denk ik dat laptops sturen best een goed idee is.
    Op sommige plaatsen hebben ze nog geen stromend water, laat staan electriciteit. En met een pc ben je niets als je niet kan lezen of schrijven of ooit de binnenkant van een klaslokaal gezien hebt. Enige wat ze daar doen is oorlogje spelen, jong en oud tesamen.


    Er mag nergens in de wereld niets gebeuren of ze sturen er geld en manschappen naartoe maar als hier iets gebeurd dan weten ze van niks in Brussel (gasontploffing in Gellingen, woonblok ontploft in Luik, treinramp). Belgie kan de schulden die ze hebben toch nooit meer aflossen, dus een paar miljoen meer of minder maakt in dat geval niet veel uit
    Last edited by Henkie; 20-Feb-10 at 15:08. Reason: toch nog aflossen --> toch nooit meer aflossen
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Henkie View Post
    Op sommige plaatsen hebben ze nog geen stromend water, laat staan electriciteit. En met een pc ben je niets als je niet kan lezen of schrijven of ooit de binnenkant van een klaslokaal gezien hebt.
    Het is wel aardig dit soort dingen in een historische context te plaatsen.

    Nog niet zo lang geleden (1945) was de situatie (Lage landen generiek) hier niet anders. Veel mensen vertrouwden nog op putten enz, de infrastructuur lag totaal in puin, en in de gebieden die het langst onder de oorlog hadden geleden heerste honger.

    Dus de Marshall hulp had toen ook beperkt moeten worden tot wat voedselhulp en waterleidingen? Hoe had Europa er nu uitgezien als dat gebeurd was?

    Enige wat ze daar doen is oorlogje spelen, jong en oud tesamen.
    Wel hang dat ook eens aan de situatie hier in 1945. Dat is was toen ook van toepassing, en misschien toen nog wel erger.

  8. #8
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik denk niet dat je de situatie van Europa in de jaren '40 mag vergelijken met een continent
    als Afrika en andere "Onderontwikkelde" gebieden.

    Vergeet niet dat wij (Europa) al in het proces van industiële revolutie zaten en onze cultuur
    al gericht was op een samenleving zoals wij die nu kennen.

    In arme landen krijgen ze niet veel kinderen omdat ze gek zijn op sex of zoveel van kinderen
    houden, maar omdat het een overlevingsstrategie is.

    En zo gaat het met alles in het leven (daar en hier): het is een kwestie van je aanpassen
    aan de situatie en omgeving waarin je leeft of moet leven en het is een illusie (zoniet arrogant)
    om te denken dat wij (als Westerse samenleving) een andere samenleving denken te moeten
    leren hoe een leven geleefd dient te worden.

    Andersom zouden wij het ook niet accepteren als iemand uit, bijvoorbeeld, Noord Afrika ons komt
    vertellen dat onze Christelijke normen en waarden niet correct, of zelfs verwerpelijk, zijn (hé, wat
    klinkt me dat bekend in de oren... en nee, ik ben Atheïst en respecteer ieder's levensovertuiging)

    Greetz,

    Peter.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Ik denk niet dat je de situatie van Europa in de jaren '40 mag vergelijken met een continent
    als Afrika en andere "Onderontwikkelde" gebieden.
    Vergelijkingen zoals dit zijn nooit perfect. Zeker, in de EU was er reeds een verdeling in natie staten (gezag werd waarschijnlijk makkelijker geaccepteerd), en het gemiddelde opleidings niveau van de beroepsbevolking was iets hoger (iedereen lagere school, en minder dan 5% meer of zo)

    En zelfs ALS het niet te vergelijken is. Is dat dan een terecht excuus om het niet eens te hoeven proberen?

    Vergeet niet dat wij (Europa) al in het proces van industiële revolutie zaten en onze cultuur al gericht was op een samenleving zoals wij die nu kennen.
    En tevens een cultuur van 2000 jaar periodieke oorlog. Ik weet niet of dat zo'n pre is.

    In arme landen krijgen ze niet veel kinderen omdat ze gek zijn op sex of zoveel van kinderen
    houden, maar omdat het een overlevingsstrategie is.
    Dat is _een_ factor ja. Hoe dominant die is, daar lopen de meningen over uiteen.

    Overigens in 1945 plantten de Lage landen zich waarschijnlijk sneller voort dan Afrika nu, zeker de zuidelijke helft. Geboortegolf enzo.

    En zo gaat het met alles in het leven (daar en hier): het is een kwestie van je aanpassen
    aan de situatie en omgeving waarin je leeft of moet leven en het is een illusie (zoniet arrogant)
    om te denken dat wij (als Westerse samenleving) een andere samenleving denken te moeten
    leren hoe een leven geleefd dient te worden.
    Tsja. Dat geldt in het algemeen, en ook voor de invloed van de staat op de keuzevrijheid van het individu. Filosofen bakkelijen daar al sinds tenminste Griekse tijden over

    Andersom zouden wij het ook niet accepteren als iemand uit, bijvoorbeeld, Noord Afrika ons komt
    vertellen dat onze Christelijke normen en waarden niet correct, of zelfs verwerpelijk, zijn (hé, wat
    klinkt me dat bekend in de oren)
    Ach, strikt genomen zijn de Christelijke normen en waarden ook extern opgedrongen. (twee keer zelfs, eerst Ariaans, en toen Katholiek). Het is tenslotte van origine OOK een religie uit het Midden Oosten. Tis alleen wat langer geleden. En de missionarissen en later de Inquisitie stond ook niet bepaald bekend om zijn zachtezinnige methoden.

    De afstand tussen Christendom (zeg Jerusalem) en de Islam (zeg Medina) is strikt genomen een stuk korter dan de afstand van een van beide tot hier.

    Om dat te herdenken zet ik een Kerstboom op, en verstop ik elk jaar eieren.
    Last edited by marcov; 20-Feb-10 at 15:48.

  10. #10
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Overigens in 1945 plantten de Lage landen zich waarschijnlijk sneller voort dan Afrika nu, zeker de zuidelijke helft. Geboortegolf enzo.
    De babyboom is er gekomen net na de oorlog, daar hebben we nu nog steeds "last" van.
    DeX 3 Delphi := The ease of VB with the power of C; Zoekt en gij zult vinden

  11. #11
    Silly member NGLN's Avatar
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Werkendam
    Posts
    5,133
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    In arme landen krijgen ze niet veel kinderen omdat ze gek zijn op sex of zoveel van kinderen houden, maar omdat het een overlevingsstrategie is.
    Voor zover ze zich daar dan van bewust zijn natuurlijk... Ik denk eerder dat het een kwestie van een gebrek aan voorbehoedsmiddelen is, of anders gewoon van cultuur.

    Met al deze meningen kan ik in zekere zin wel meeleven. In eerste instantie plaats ik ook mijn vraagtekens bij het nut en vooral praktische inzetbaarheid van dergelijke laptops. Ik gun het de kansarme kinderen van harte, maar ik vermoed dat die landen voorlopig meer baat hebben bij een fatsoenlijke infrastructuur (wegen, leidingen, communicatie, etc...) om de hulpgoederen daadwerkelijk tijdig op plaats van bestemming te krijgen. Maar dat is niet iets waar in eerste plaats kinderen profijt van hebben. Daarin deel ik de mening van GolezTrol: kinderen betekenen de toekomst voor die landen.

    En onderwijs is daar natuurlijk ook een ondergeschoven kindje. Als deze notebooks daarbij kunnen helpen, dan steun ik dat ten zeerste. Bovendien is het een crime-proof hulpgoed: de laptops zijn, zoals ik uit Marcov's post begrijp, alleen bruikbaar voor kinderen, wat de kans op succes een stuk groter maakt dan bij geld, medicijnen of zelfs voedsel. Helaas is de laptop niet dictatuur-proof.
    Last edited by NGLN; 21-Feb-10 at 00:47.
    (Sender as TNLDUser).Signature := 'Groeten van Albert';

  12. #12
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Arme landen hebben geen verzorgingsstaat.

    Als je op een gegeven moment bejaard bent (voor de begrippen daar), dan moeten je kinderen
    voor je zorgen; heb je geen kinderen, dan heb je een probleem.

    Aangezien 1 op de 6 kinderen daar voor het vijfde levensjaar overlijd, maak je meer kans
    op nageslacht die voor je kan zorgen als je er veel krijgt.

    De denkwijze is daar geheel anders dan hier en dat is voor ons Westerlingen maar moeilijk
    te bevatten (sommigen willen het gewoonweg niet begrijpen); kennisoverdracht ben ik echt
    een voorstander van, het sturen van geld, eten, laptops of snelwegen in het geheel niet.

    Het is niet zo dat de Westerse manier van leven geschikt is voor de gehele planeet: het
    is een oplossing, maar zeker niet toepasbaar in gebieden waar het leven zwaarder is.

    Net zo min dat democratie dé ideale staatsvorm is: elke vorm heeft zo zijn voors en tegens.

    Greetz,

    Peter.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  13. #13
    @Henkie. Je hebt gelijk. Technologie is verspilling in Afrika. Laten we ons geld in de broekzak houden of een leuk laptopske voor onszelf kopen. En dan sparen we ons zilverfolie wel op voor die arme zwartjes.

    @NGLN.
    Ik denk eerder dat het een kwestie van een gebrek aan voorbehoedsmiddelen is, of anders gewoon van cultuur.
    Dat is hier ????k nog niet zolang anders. Mijn oma kwam uit een gezien met 19 kinderen, en dat was blijkbaar geen uitzondering als ik in mijn stamboom terugblader. Maar nog geen 100 jaar geleden gingen ook hier de meeste kinderen op jonge leeftijd dood. Natuurlijk is dat heel verdrietig, maar het is nu eenmaal de situatie. De reden dat mensen 19 kinderen kregen is omdat er maar 2 of 3 opgroeiden tot volwassenheid. Dat was nu eenmaal deel van het leven.
    En in ontwikkelingslanden is, of beter gezegd was dat tot voor kort ook zo. Het probleem dat nu ontstaat is dat die mensen ineens geholpen worden met een berg medische hulp waardoor van die 19 kinderen er ineens 15 blijven leven. Het moge duidelijk zijn dat je op die manier geen 100 jaar nodig hebt om tot overbevolking te komen.
    Met die medische zorg had er ook voorlichting moeten zijn. Dat is natuurlijk wel geprobeerd, maar een cultuur verander je niet zomaar, zeker als het moeilijk is om mensen te bereiken door taalbarrières en cultuurverschillen.

    Onderwijs kan daar wel bij helpen. Het helpt begrip te kweken voor de situatie waar de mensen in zitten en het helpt ze te begrijpen waarom bijvoorbeeld het gebruik van voorbehoedsmiddelen belangrijk is.
    1+1=b

  14. #14
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Onderwijs kan daar wel bij helpen. Het helpt begrip te kweken voor de situatie waar de mensen in zitten en het helpt ze te begrijpen waarom bijvoorbeeld het gebruik van voorbehoedsmiddelen belangrijk is.
    Dan is er nog een ander probleem: de Paus. Deze anticonceptie (pil, condooms) zijn door hem verboden. In die landen speelt geloof nog steeds een rol.
    Helpen, zoals in Urustan, is een prima optie. Alleen de wapens zijn een probleem. Maar wat je daar ziet, gebeurt in Afrika ook. Een kleine groep wil de baas spelen en houdt de ontwikkeling van een land tegen.
    Ik ben niet tegen hulp. Iedereen zal een goede basis moeten hebben, maar dan moet ook iedereen meewerken.

    Over die laptops. Tegenwoordig kan een klein beetje slim zijn al een hoop dingen regelen. Die laptops kunnen omgebouwd en worden gebruikt voor e.v.t. duistere doeleinden. Geen één stukje hardware is beveiligd.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  15. #15
    Wacht even, hoor ik je nou suggereren dat laptops uitdelen aan Afrikaanse kindjes geen goed idee is omdat ze er massavernietigingswapens mee gaan maken?
    1+1=b

Page 1 of 4 1 2 3 ... LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •