Results 1 to 4 of 4

Thread: Componenten maken

  1. #1

    Componenten maken

    Hallo,

    Zoals ik het begrijp is het maken van custom components een werkje waar in Delphi of RAD Studio 2007 geen designer voor is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld c# waar je alle standaard componenten in een soort panel kan slepen, eigen properties en events aan kan hangen en daarmee eenvoudig je eigen custom (samengestelde) component kan maken.

    Deze c# functionaliteit zou ik dus ook graag in Delphi/RAD studio willen, dus mijn vraag is: zijn er wel (al dan niet gratis) tools die het mogelijk maken op deze manier components te ontwerpen?

    Alvast bedankt,
    Frank
    Environmental alert: stop fixing those bugs with ddt..!

  2. #2
    In Delphi kun je forms maken en opslaan in je repository, je kunt frames maken en hergebruiken, en je kunt dergelijke samengestelde forms volgens mij ook opslaan als ActiveX component.
    Ik denk dat die frames nog het dichtst in de buurt komen bij wat je wilt. Misschien heb je daar wat aan?
    1+1=b

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Volgens mij bedoelt hij een visual component maken, waarbij de properties en events naar de interface gesleept kunnen worden. Ik weet niet in hoeverre c# het doet, maar het mooie van Delphi is dat (bijna) alles ge-erft kan worden.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    Klopt, dat kan ook wel. Maar er is niet echt een visual component designer, behalve dus de 'gewone' form designer en de designer voor frames. Die frames kun je ook weer aan de repository toevoegen, en zodoende heb je dus als het ware een herbruikbaar compound component gemaakt.

    Een artikel over het maken van compound components (ook wel aggregate components of supercomponents genoemd), met daarin een hoofdstukje over het gebruik van frames voor dit doel vind je op etutorials.com.

    [edit]Die 'tutorial' is overigens gewoon een hoofdstuk uit het boek 'Mastering Delphi 7' van Marco Cant??.
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •