Results 1 to 4 of 4

Thread: Grmbl. (Postgres en Delphi)

  1. #1

    Grmbl. (Postgres en Delphi)

    Weet iemand waarom Borland wel een Kylix driver voor PostgreSQL maakt, en geen Delphi driver? (Ik weet dat er een 3rd party driver is, maar dat is het punt niet). Dat kunnen toch bijna geen technische redenen zijn?

    Ik vond
    dit usenet artikel, waarin een Borlandpersoon zegt dat er maar zo weinig mensen Postgres op windows gebruiken. Dat is ongetwijfeld waar, maar is dat niet een ontzettend simplistisch antwoord? Het hele idee van databaseservers is toch juist dat de server niet op de computer van de client hoeft te staan? Ik vraag me af hoeveel mensen Oracle onder Windows gebruiken (geen idee of dat uberhaupt bestaat), maar een Oracle driver wordt wel gewoon meegeleverd met Delphi.

    (Ja ik ben nogal chagrijnig. Ik moet dit soort dingen ook niet doen op zaterdagavond natuurlijk).

  2. #2
    Senior Member McTinus's Avatar
    Join Date
    May 2001
    Location
    Hoek van Holland
    Posts
    389
    Ik vraag me af hoeveel mensen Oracle onder Windows gebruiken
    Geloof me, heel veel mensen! De meeste van onze klanten.

    Je moet niet vergeten dat een database applicatie deze onderdelen nodig heeft:
    - Client database software
    - Server database software
    - Delphi App
    - Database access layer

    Die database access layer zoals DBExpress, BDE, ..... 'praat' met de Client database software. De Client Database software 'lult' op zijn beurt weer met de Server database software. De server kan net zo goed een Windows, Unix of een linux doos zijn. Maar de Client gewoon windows. Oracle zal bijna nooit op de client geinstalleerd zijn.
    Dus als Borland weet dat Postgres bijna nooit gebruikt wordt dan is het toch nutteloos om daar drivers voor te maken! Of ga zelf aan de slag, daar is toch uiteindelijk DBExpress voor verzonnen.

  3. #3
    Oracle zal bijna nooit op de client geinstalleerd zijn.
    Dat bedoel ik! Postgres ook niet. Maar het antwoord van die Borland persoon kwam op mij wel zo over, dat Postgres-server weinig op Windows gebruikt wordt, dat is vast zo, Postgres wordt (net als Oracle) gebruikt in omgevingen, waar de database op een aparte server geinstalleerd staat, en wat daar het OS van is doet helemaal niet ter zake.
    Dus als Borland weet dat Postgres bijna nooit gebruikt wordt dan is het toch nutteloos om daar drivers voor te maken! Of ga zelf aan de slag, daar is toch uiteindelijk DBExpress voor verzonnen.
    Mijn chagrijnigheid was niet dat ze die driver niet maken, dat kan ik nog wel begrijpen, mijn chagrijnigheid was dat ze die driver *wel* maken maar hem (als een van de weinige verschillen tussen Delphi en Kylix die niet door het platform worden opgelegd) alleen voor Kylix beschikbaar maken

  4. #4
    Okay (be prepared for more chagerijnigheid), ik had mijn postgresql probleem opgelost: ik zou gewoon Kylix gaan gebruiken. Dat was met het 3-tier verhaal toch veel makkelijker. In de nieuwsgroepen (waar Borland je zelf naar toe verwijst voor support) zegt de Borland Community vertegenwoordiger (John Kaster) dat de Datasnap licentievernieuwing ook voor Kylix geldt [1]. Dit wordt in andere berichten bevestigd door verschillende TeamB leden (en iedereen is blij). So far so good.

    Tot ik ineens in de factsheet het onheilspellende zinnetje "middleware deployment licenses can be purchased
    seperately" zag staan. Borland gemailed, en jawel, inderdaad geldt de nieuwe licentie niet voor Kylix.

    Argh!

    [1] http://groups.google.com/groups?hl=e...%40borland.com

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 67
    Last Post: 15-Jun-04, 12:32
  2. Delphi 5 en/of 6 source migreren naar Delphi 8
    By Alex_Delphi in forum WebDelphi
    Replies: 4
    Last Post: 26-Jan-04, 12:01

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •