Results 1 to 10 of 10

Thread: BT Comport >= COM10 openen / negeren

  1. #1

    BT Comport >= COM10 openen / negeren

    De compoorten laten me niet met rust.....
    Ik kan alle typen compoorten openen : fysieke, USB, modem maar zodra ik probeer een BT compoort groter dan 10 te openen dan krijg ik een error 5.
    Unable to open comport.

    Een virtuele (USB) of fysieke compoort > 10 kan ik wel openen. Het is dus iets met de BT poorten.
    Ik stel een lijst samen met alle compoorten op de PC die ik vervolgens 1 voor 1 probeer te openen en wil dus op een eenvoudige manier de BT poorten negeren.
    Ik heb de try...except... routine geprobeerd maar dat werkt niet goed. Ik krijg eerst de windows melding en vervolgens wordt except code uitgevoerd...

    Is er een oplossing?

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Wat is een BT compoort voor de mensen die er midden invallen?

  3. #3
    BT = Bluetooth.

    Was inderdaad niet zoveel moeite voor me geweest om dat even voluit te typen...

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Het kan natuurlijk ook een probleem zijn van (die specifieke?) BT driver. Soms kan het helpen naar een andere driver voor dezelfde chipset te zoeken.

  5. #5
    Het was inderdaad een probleem van de driver. Een herinstall loste het probleem op.
    Waar ik nu wel een beetje mee zit is dat dit op een andere computer (software gaat verspreid worden bij een apparaat) ook kan gebeuren.

    Wat ik zag is dat Windows eerst met zijn foutmelding kwam (error 5 : unable to open comport) voordat ik een exception kon afhandelen. Hiervoor gebruik ik try...except..
    Is dit om te draaien?

  6. #6
    Was dat tijdens debuggen of tijdens het runnen zonder IDE? In het eerste geval is dat juist omdat je aan het debuggen bent, in het eerste geval zou dat niet mogelijk zijn. Kun je je constructie eens posten?
    Marcel

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Om welke code staat de exceptie precies?

  8. #8
    Als dit tijdens het debuggen is kan dat. De lazarus debugger toont eerst OS "excepties" voordat de RTL excepties gegenereerd worden. Je applicatie krijgt gewoon een exceptie
    Maar zoals anderen al vragen, hoe en met welke functie open je die poort ?

  9. #9
    Inderdaad : als ik buiten de editor een testje doe wordt de code na de 'except' uitgevoerd.De code staat hieronder.
    Wat kan ik het beste in de 'except' zetten om de niet te openen poorten te negeren?

    Ik gebruik Cportlaz ([http://sourceforge.net/projects/cportlaz/)

    Code:
    procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
    begin
     comport1.Port := 'COM10';                                                      //Bluetooth compoort
    
     try
       comport1.Open;
     except
       showmessage ('Opening Port not possible');
     end;
    
    end;
    Mijn bluetooth probleem was op te lossen met een verse driver. De kans is echter vrij groot dat de software ook op vreemde PC's gaat draaien. Daarom wil ik zoveel mogelijk potentiele problemen afvangen.
    Last edited by Peter H; 22-Dec-10 at 11:46.

  10. #10
    Als je geen actie wilt uitvoeren is er geen code nodig. Probleem is wel dat je nu elke willekeurige fout negeert, maar op één regel code zal dat niet zo'n groot probleem zijn.
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •