Results 1 to 5 of 5

Thread: monochroom scherm emuleren

  1. #1

    monochroom scherm emuleren

    Ik lees steeds vaker informatie vanaf mijn beeldscherm, en merk dat ik dat toch niet zo prettig vindt. Op mijn laptop staat de brightness standaard al op het laagst mogelijke level, maar nog steeds vind ik het veel te fel. Ik heb ook een psion, waar ik veel op lees, en daar heb ik veel minder moeite mee. Nou dacht ik dat het ideaal zou zijn als ik een programmaatje had dat zo'n monochroom scherm (groene achtergrond-zwarte tekst) emuleert voor Windows. Ook zwart-grijs wit zou al een boel schelen. (hier zit ik dan met mijn dure moderne laptop, terugverlangend naar de monochrome-beeldscherm dagen...)

    Ik vond protect your eyes, maar dat werkte totaal niet op mijn Windows 98 computer, helaas. Hebben jullie misschien goede tips om lezen van het scherm wat aangenamer te maken? Het liefst heb ik software oplossingen, omdat ik juist onderweg veel lees, maar als iemand goede ervaringen met van die 'overlegschermen' heeft hoor ik die ook graag (de laptop heeft een 14" monitor).

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Wat dacht je van Configuratiescherm -> Beeldscherm -> Vormgeving?


    Tenminste, het lijkt me gewoon een kwestie van andere kleurinstellingen, of zie ik dat verkeerd?
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    Dat zie je verkeerd
    Voornaamste probleem is dat ik daar niet de kleuren van individuele programma's waar ik de teksten mee lees kan instellen.

    Wat ik zou willen is dat ik bijvoorbeeld bij de beeldscherminstellingen de kleurdiepte naast op 'ware kleuren', 'hoge kleuren', '256 kleuren' op 'monochroom' zou kunnen zetten, of dat ik een monochroom of in ieder geval minder fel kleurprofiel zou kunnen kiezen of maken. MacOS heeft als standaard utility ColorSync, waarmee je veel grotere controle hebt over de kleuren op je scherm (dat maakt ook gewoon een kleurprofiel aan), maar zoiets heb ik voor Windows nog niet ontdekt.

    Bedankt voor het meedenken in ieder geval, het zou zomaar gekund hebben dat ik in mijn zoektocht voor ingewikkelde oplossingen de obvious dingen over het hoofd zie

  4. #4
    Helena,

    Waarschijnlijk weet je het wel, maar in Delphi kun je de kleuren instellen via Tools-editor options. Daar kun je de hele kleurenkermis instellen. Zelf gebruik ik de classic instelling van good old turbo pascal, Minder koppijn dan met het standaard wit zwart.

    Voor windows algemeen weet ik het niet, maar je zou eens kunnen kijken of je iets kunt instellen in het deel voor slechtzienden. Daar kun je ook je beeldscherm opblazen (de weergave van tekst dan ), mogelijk kun je daar ook iets met kleuren doen.

    Benno

  5. #5
    Ik kende inderdaad de Delphi optie (al is het maar om de standaard syntax coloring te veranderen), maar toch bedankt. Met Delphi vind ik het nog niet eens zo storend, omdat ik meestal niet uren achter elkaar code aan het kloppen ben.

    Ik heb bij de toegankelijkheidsopties gekeken, bedankt voor de tip, maar die zou ik niet aanraden ik hoop dat ik nooit zo slechtziend wordt dat ik daar gebruik van hoef te maken.

    Ik denk dat er toch niets anders op zit dan het per applicatie in te stellen, op zich is dat ook nog wel te doen, webpagina's zien er al een stuk rustiger uit sinds ik 'gebruik alleen mijn kleuren in plaats van de door het document gespecificeerde kleuren' heb aangezet. Het is wel oerlelijk, maar ja

    Bedankt voor het meedenken in ieder geval, en mocht iemand ooit nog tegen een goede generieke oplossing aanlopen, dan houd ik me aanbevolen.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Scherm verplaatsen
    By fivecord in forum Algemeen
    Replies: 7
    Last Post: 10-Mar-04, 10:39
  2. Blauwe scherm Win XP Pro??
    By Adnan in forum Koffiehoek
    Replies: 21
    Last Post: 02-Feb-04, 14:27
  3. Screen Protector
    By Bug in forum Tools
    Replies: 19
    Last Post: 03-Nov-03, 22:48
  4. MDI Child scherm echt weggooien.
    By labee in forum Algemeen
    Replies: 13
    Last Post: 20-Oct-03, 23:46

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •