Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: Wat is het verband tussen .net asp c# mono prism en visual studio

  1. #1

    Wat is het verband tussen .net asp c# mono prism en visual studio

    Hallo iedereen,

    Heb sinds een tijdje rad studio en ben een beetje aan het experimenteren met Delphi Prism. Ik begrijp alleen niet helemaal wat het verband is tussen .net, asp c#, mono, prism. Hopelijk kunnen jullie opheldering verschaffen. ik zit met de volgende vragen:

    Wat is er Delphi aan prism? Is dit hetzelfde als delphi voor php voorheen? Eigenlijk gewoon php in een IDE die iets weg heeft van delphi.

    Welke programmeer taal wordt er gebruikt? Het lijkt een beetje op delphi, maar toch ook weer niet.

    Kun je asp.net schrijven in verschillende talen? Kwam volgens mij VB en C# tegen.

    Waarom zou ik Prism gebruiken i.p.v. visual studio?

    Draait asp. net alleen op windows of ook op linux?

    Wat is mono?

    Als ik boeken zoek, moet ik dan op prism zoeken of op asp.net ?


    Dit was het wel even voorlopig...

  2. #2
    Kun jij in mijn hoofd zien dat ik van plan was de .NET sectie deze week te verplaatsen in verband met de opening van nlDotnet?

    Vooruit, je bent de laatste thread dan...

    Wat is er Delphi aan prism
    Het is een soort van Delphi dialect. Het zit ergens tussen Delphi en C# in met iets meer aan de Delphi kant dan aan de C# kant. Het heeft geen eigen IDE, maar is een plugin in Visual Studio.

    Welke programmeer taal wordt er gebruik
    Delphi Prism is de programmeertaal, de rest is Visual Studio en .NET.

    Kun je asp.net schrijven in verschillende talen?
    Klopt, naast C# en VB, dus ook in Delphi Prism.

    Waarom zou ik Prism gebruiken i.p.v. visual studio
    Dat kan niet, Prism is een plugin in Visual Studio.

    Draait asp. net alleen op windows of ook op linux?

    Wat is mono?
    Je beantwoord je eigen vraag Mono is een implementatie van het .NET framework voor Linux. Ik heb er geen ervaring mee en weet niet of het een volledige implementatie is.

    Als ik boeken zoek, moet ik dan op prism zoeken of op asp.net
    Als je Prism wilt leren zoek je een Prism boek, als je ASP.NET wilt leren zoek je een ASP.NET boek. Al gebruiken zo ongeveer alle ASP.NET boeken wel C# in de voorbeelden.
    Marcel

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Luig?¡ View Post
    Wat is er Delphi aan prism?

    Is dit hetzelfde als delphi voor php voorheen? Eigenlijk gewoon php in een IDE die iets weg heeft van delphi.
    Iets meer. Maar niet veel. Prism is qua taal nog in ieder geval ver verwant. (als is het nauwer aan origineel pascal verwant dan aan Delphi. Origineel Pascal was veilig genoeg om het "managed" te noemen)

    Kun je asp.net schrijven in verschillende talen? Kwam volgens mij VB en C# tegen.
    In theorie wel. Je moet het wel kunnen krijgen natuurlijk.

    In theorie kan je misschien zelf met het handje XMLtjes in elkaar brassen en zo ASP.NET sites maken op basis van een commandline .NET compiler, maar dat is natuurlijk geheel niet productief.

    Waarom zou ik Prism gebruiken i.p.v. visual studio?
    Geen flauw idee. Ik heb dat ook vaak gevraagd, en er nooit meer over gehoord dan "het is pascal achtig". Maar mijns inziens is dat beperkt, en de bibliotheken zijn ook niet erg compatible, en de andere informatie bronnen zijn ook beperkt.

    IMHO : Dumpen, en VS pakken als je perse ASP.NET wilt

    Draait asp. net alleen op windows of ook op linux?
    Om precies te zijn: ASP.NET draait alleen op ondersteunde Windows NT gebaseerde Windows versies, in zowel 32 als 64-bit smaken.

    Geen windows 3.x, 9x of Mobile/CE vziw.

    Voor andere OSen ben je op klonen aangewezen (Mono, Rotor) voor zover die al bestaan en compleet zijn.

    Wat is mono?
    Een .NET framework kloon. Ze hebben misschien inmiddels ook wat ASP.NET functionaliteit, maar veel mensen praten erover, maar het lijkt weinig echt gebruikt te worden

    Het enige Mono gebruik wat ik zie is in het GNOME project, en dat is vaak nieuwe (GTK#) code, en veel minder geporte Windows code. Maar goed, ik zit dan ook niet echt (meer) op .NET forums.

    Als ik boeken zoek, moet ik dan op prism zoeken of op asp.net ?
    Ik zou helemaal niet op Prism zoeken. Maar serieus, euh, ik betwijfel of dat er is. Zelfs als Prism al wat van ASP.NET ondersteunt. Hooguit een klein hoofdstukje in een algemeen prism boek.

    Dus je zal op termijn toch details (en misschien wel alles) zelf uit boeken voor andere tools moeten destilleren.

  4. #4
    Heb net visual studio gedownload en ga kijken of ik mee kan doen met het websitespark project. Als ik het goed begrijp mag je onder bepaalde voorwaarde drie jaar gratis gebruik maken van verschillende MS ontwikkel tools.

  5. #5
    Registered User
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Den Haag
    Posts
    7
    Andreano Lanusse heeft een presentatie gegeven met als titel: Build .NET applications for iPhone and Linux with Delphi Prism. Al je vragen op dit gebied worden in deze video eigenlijk beantwoord.

    Groet,
    Erwin

  6. #6
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Voor serverside is Mono zeer compleet t/m .Net 3.5 en wordt ook door Microsoft gepromoot voor nixnutten (vertaald als unix experts ;-) ) , Marco!Ze helpen Novell (project lead) zelfs.

    Je kunt de laatste versies! van Prism goed gebruiken voor ASP.net en ook nog vrijwel volledig, ook onder Mono dus.
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Thaddy View Post
    Voor serverside is Mono zeer compleet t/m .Net 3.5 en wordt ook door Microsoft gepromoot
    Microsoft heeft ook jaren Rotor gepromoot. Nog iets van gehoord de laatste tijd? Ze doen een beetje om niet te monomaan (pun intended) bij wat Fortune 500 companies over te komen, die vaker heteregene omgevingen hebben. Dit gaat niet om de *nix einduser.

    Novell probeert al jaren Gnome (die ze ook onder controle hebben als voormalig Icaza project) te pushen om meer mono te gebruiken, maar het tijd daar is al weer aan het keren lijkt het. En terecht, de meerwaarde is nul.

    Kortgezegd: Talk is cheap. Wat leveren Novell en Microsoft echt voor de nixende .NET gebruiker?

    voor nixnutten, Marco!

    (vertaald als unix experts ;-) ) Ze helpen Novell (project lead) zelfs.
    unixers gebruiken geen mono. Dit is meer iets voor wannabee windowsweenies.

    Je kunt de laatste versies! van Prism goed gebruiken voor ASP.net en ook nog vrijwel volledig.
    En plaats jezelf in een driedubbel ongesupporte toestand (OS,webserver, taal runtime). Wat voor zin heeft het om "standaard" tools als .NET (*) te gebruiken als je ze niet standaard (op windows dus) gebruikt?

    Geen. Een geval van "100000 lemmings can't be wrong"

    (*) en dan durf ik Prism al niet als standaard aan te merken.

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Op dit moment schijnt mono niet meer de tool te zijn voor ASP.NET. Bij deze topic heb ik twee artikelen gezet, waarin staat dat sommige code in mono in strijd is met een aantal licenties van Miscrosoft.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Waar dan? Ik zie alleen verdachtmakingen en meningen in een enkel artikel van een persoon waar alle andere links ultiem naar verwijzen.

    En daar zie ik als enige bron R. Stallman, en die vertelt dat patenten ongezond zijn in de meest rechte open source weg, en dat MS die wel eens zou kunnen hebben. Het geluid van open deuren die ingetrapt worden is overdonderend.

    Maar concrete voorbeelden over wat er legaal riskant zou zijn is er niet. Sterker nog, zelfs de verdachtmakingen zijn niet substantieel anders voor Mono als voor de rest van Linux. (SCO iemand?).


    Ik ben geen mono fan, nog minder van het pushy gedrag van Novell in Gnome, ik zal er geen traan om laten als ze het eruit mikken, maar dit is wel heel kort door de bocht.
    Last edited by marcov; 04-Jul-11 at 20:09.

  10. #10
    Op dit moment schijnt mono niet meer de tool te zijn voor ASP.NET
    Hmmm die is wel erg kort door de bocht.

    Mono wordt zelfs "gepromoot" in een aantal blogs van Remobjects, specifiek in die van Marc Hofman. Remobjects is de maker van de Prism compiler.

    Als je echt ASP.NET wilt leren, dan zou ik ook kiezen voor een MS platform, simpel omdat dat de standaard is. Als je .NET wilt deployen op meer dan windows dan is Mono nog steeds de weg.

    MS helpt / hielp de ontwikkelaars van mono. Ook heeft MS op dit moment zelfs een initiatief (al een poosje) waarbij hardware ontwikkelaars ondersteuning voor .NET kunnen bieden direct op de hardware, dus zonder OS. Programmeren kun je dan met elke compiler die geschikte code voor .NET kan genereren. Enige nadeel hiervan is dat je code steeds opnieuw wordt gecompileerd naar je target, vergelijkbaar met java dus.

  11. #11
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    ms heeft niet eens de tijd om een standaard te zetten, zeker niet met .net. Goede zaak, trouwens. Ik beschouw ms spul altijd als delta releases. Net zoals alles behalve software die "theoretisch compleet" is bewezen. Release nummers zeggen niet vee,l XP 3 is heel wat anders dan XP sp 1
    of een linux kernel 2.4.6 vs 2.6.4. Probleem , als niemand daar wat van zegt in de populaire fora, is dat iedereen dan gaat geloven dat het een mega sprong in de tijd is.
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  12. #12
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Op dit moment schijnt mono niet meer de tool te zijn voor ASP.NET. Bij deze topic heb ik twee artikelen gezet, waarin staat dat sommige code in mono in strijd is met een aantal licenties van Miscrosoft.
    Dat lijkt me erg sterk, zeker gezien het feit dat MS Novell een fors bedrag heeft moeten meegeven in de licentie deal en dat was veel meer dan de armzalige $125,000,000 in de Borland zaak. De licenties waren en zijn over en weer afgekocht.
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  13. #13
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Thaddy View Post
    ms heeft niet eens de tijd om een standaard te zetten, zeker niet met .net. Goede zaak, trouwens. Ik beschouw ms spul altijd als delta releases. Net zoals alles behalve software die "theoretisch compleet" is bewezen. Release nummers zeggen niet vee,l XP 3 is heel wat anders dan XP sp 1
    of een linux kernel 2.4.6 vs 2.6.4. Probleem , als niemand daar wat van zegt in de populaire fora, is dat iedereen dan gaat geloven dat het een mega sprong in de tijd is.
    Oh, dan moeten de recente ontwikkelingen met Linux 3.0 wel een schok zijn :-)

  14. #14
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Verplaats maar naar waar het hoort
    [SHAKE 0.5]
    [/SHAKE]

    Marcel hij doet het niet? Ondersteun je geen HTML 6.0 ?
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  15. #15
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Maar wat serieuzer /-) daarom wordt KOL alleen maar tot Pi geteld! Echt waar!, Cross posting maar al wat ouder.... Goed systeem, nu nog maal 2.
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •