Results 1 to 9 of 9

Thread: Lazarus en Windows 7 x64

  1. #1

    Lazarus en Windows 7 x64

    Net een nieuwe PC in elkaar geschroeft, Windows 7 64 bits geinstalleerd, en tsja, Turbo Delphi 2006 draaide al niet zo lekker op Vista (admin rechten enzo), dus toch eens Lazarus geinstalleerd.

    Echter, ik start het op, plaats een button op het form en druk op Run. Kabeng, debugger error. Na wat googlen kom ik er achter dat ik een nieuwe versie van gdb.exe nodig heb (7.0.1, fijn dat die niet wordt meegeleverd bij de Win64 install van Lazarus ).
    Ik kan die gdb.exe echter nergens vinden, alleen maar packages die je moet compileren. Kan iemand me hiermee verder helpen?

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik heb geen flauw idee waarom de setup van Lazarus geen rekening mee houdt. Maar google leverde mij dit op:

    http://www.lazarus.freepascal.org/in....html#msg42804
    http://lazarus.firmos.at/index.php/t...b93f9#msg56345
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Thanks, die eerste link had ik idd gevonden, maar die tweede niet. En in die 2e staan idd binaries.


    Edit
    Ok, die nieuwe gdb.exe was de oplossing niet (of wel, maar dan niet de volledige). In Project Options, Compiler Options, Other de volgende tekst toevoegen deed the trick: "-WB00400000"
    Last edited by FantaRulez; 23-Jul-11 at 10:31.

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Oke, ik was nieuwsgierig waarom het niet zou werken op Windows 7 64. De setup gedownload (is een 32 bits versie) en deze geïnstalleerd. Ging supersnel zonder problemen.
    Het enige vreemde, vind ik, is dat de hele installatie in c\:lazarus komt te staan en niet in de huidige 'Program Files (x86)'.
    Lazarus opgestart. In de nieuwe applicatie een label, een edit en een button geplaatst. toen op run gedrukt. Werkt prima zonder foutmeldingen. Zelfs de compiliatietijd is aanzienlijk verkort (maar dat is wel op mijn 2 maanden oude pc).

    De gdb.exe staat geïnstalleerd in c:\lazarus\mingw\bin. Deze is dus meegenomen in de setup.
    Wat ik dan niet begrijp, is dat FantaRulez daar problemen mee had.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    Ik heb de 64bits versie geinstalleerd, dat zou ook het verschil moeten zijn. Die parameter, WB004..., zorgt ervoor dat de geheugenadressen goed (of beperkt, ik snap het nou ook weer niet helemaal) worden aangesproken.

    Tijdens de installatie heb ik aangegeven dat hij in c:\program files\ moet komen te staan, maar toen begon hij te piepen dat geen spaties mogen voorkomen in het pad...

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Dan moet er een fout in de 64bits installatie zitten. Je zegt zelf al dat de gdb niet bij Windows 7 zit. Omdat lazarus deze mee levert met 32 bits, zal dat met de 64 bits setup ook het geval moeten zijn.

    Waar vind ik dan die 64 bits versie?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  7. #7
    Er zit wel een gdb.exe bij, maar dat zou niet de juiste zijn. De 64 bits versie staat gewoon onder de downloads: http://sourceforge.net/projects/laza...4.exe/download

  8. #8
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    (1) er is geen officiele 64-bit Lazarus. Dus wat is dit?
    (1a) 32-bit lazarus op win64?
    (1b) 64-bit lazarus zelf gecompileerd op win64?

  9. #9
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Die versie, die ik heb gedownload en geïnstalleerd heb is met optie 1a.
    Er zijn inderdaad twee soorten versies te downloaden: lazarus-0.9.30-fpc-2.4.2-win64.exe en lazarus-0.9.30-fpc-2.4.2-win32.exe
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •