Results 1 to 9 of 9

Thread: Delphi XE2 voor de iOS delen Free Pascal gebaseerd

  1. #1
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357

    Delphi XE2 voor de iOS delen Free Pascal gebaseerd

    Er waren al langer geruchten, maar het wordt nu ook bevestigt in blogs van mensen als Swindell.

    Uit de maillist:

    See http://delphimax.wordpress.com/2011/...e/#comment-743 and http://delphimax.wordpress.com/2011/...e/#comment-749 (Michael Swindell works for Embarcadero):

    "Re FPC, we will be coming out with a Delphi ARM compiler at some point, but we're appreciative that FPC is available today for ARM/iOS and we were able to leverage to get FireMonkey to iOS."

    So it's just a stopgap solution for them until they have time to build their own ARM compiler, but the fact that they will ship FPC definitely serves as a testament to its quality Very cool!
    Firemonkey schijnt een doorontwikkeling van VGSCENE/KSDEV te zijn.

    Het FPC/Lazarus team weet van niks, en staat hier geheel buiten.

  2. #2
    SillyMember
    Join Date
    May 2003
    Location
    Gent
    Posts
    7,725
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Het FPC/Lazarus team weet van niks, en staat hier geheel buiten.
    Vreemd.
    All methodologies are based on fear. -- Kent Beck.

  3. #3
    Hmmmm ik denk dat ik mijn Delphi update abonnement niet ga verlengen en dat geld voortaan maar doneer aan het FPC en Lazarus team....

    Vreemde zaak. Maar goed de huidige Delphi is voor een groot deel ook al opgebouwd rond open source componenten en 3th party licentie spul.

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Dirk Andries View Post
    Vreemd.
    Niet echt. Het werkte al, (FPC voor iOS, maar ook VgScene had al FPC support sinds eeuwen) en Embarcadero werkt aan zijn eigen compiler op termijn. (en mogelijk ook Objective C interfacing).

    Als ze modificaties maken treedt de GPL in werking, maar ik denk niet dat daar spectaculaire dingen tussen zullen zitten (en als er wel mods zijn zijn die misschien niet bruikbaar, b.v. als Embarcadero de commandline handling meer dcc achtig heeft gemaakt)

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    Sep 2006
    Location
    De Aker
    Posts
    161
    Als ik zo eens het nieuws rondom Rad Studio XE2 om me heen bekijk, gebruiken ze FPC 2.5.1 in Delphi Mode voor de iOS FireMonkey ondersteuning, hebben ze een eigen cross compiler die OS X ondersteunt, en willen ze uiteindelijk wel een eigen iOS compiler, maar staan ze ook op en voor samenwerking met FPC/Lazarus.

    Wel apart dat er kennelijk niemand van het FPC team betrokken was. Of dat de betrokkenenen dat over en weer dankzij NDA niet mogen zeggen

    Ik ga een blog postje schrijven met alles wat ik tot nu toe heb gevonden en wat reflectie. Komt ergens halverwege volgende week (is nu een druk weeinde, vanwege een oplevering maandagavond).

    --jeroen

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    M. Swindell is ook in de Lazarus forums verschenen. Ik heb hem gevraagd of het FM gebeuren een losse SKU is, die alleen bij RAD Studio zit, of dat het ook bij Delphi komt.

    Hij zei dat het ook bij Delphi kwam:

    We've not announced the Features/SKUs yet. But FM will not require an add'l charge, it will be included in Delphi, C++Builder, and RADStudio.
    Er is ook door Embarcadero mensen bevestigt dat de FPC versie ongepatched is.

    Dat NDA gebeuren kan natuurlijk altijd, maar het zou dan voor het eerst zijn dat iemand onder NDA voor zoiets stond, en dat er niet gemeld is bij core dat zoiets het speelt. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk.

    Ik heb zelf een beetje het vermoeden dat het team dat de compiler (voor de verschillende nieuwe targets) en de libraries deels apart ontwikkeld zijn, en dat het library team ook FPC van begin af aan heeft meegenomen. Time to market is blijkbaar ook alles in deze business.

    Daarnaast wordt benadrukt dat FM een nieuwe implementatie is, en niet VGScene recycled. Wel op de basis van dezelfde ideeën. Er wordt ook gehint dat de nieuwe vorm van databinding ook in het VCL product komt (D2010 RTTI doorontwikkeling?)
    Last edited by marcov; 14-Aug-11 at 18:46.

  7. #7
    Senior Member
    Join Date
    Jul 2008
    Location
    Ertvelde, Belgi?½
    Posts
    158
    Bij deze mogen we het dus officieel ook vertellen ... FireMonkey en de nieuwe LiveBindings zitten dus in Delphi XE 2. Voila en daarmee heb ik het eindelijk kunnen / mogen zeggen :-)

  8. #8
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Voor mij is 64-bit de aantrekkingskracht, niet FM/multiplatform. Maar misschien dat ik nog een versie wacht

  9. #9
    Beetje spijtig dat Embarcadero de 64-bit ondersteuning niet biedt voor C++ Builder XE2. Ik heb de XE2 nog niet maar wanneer je niet geïnteresseerd bent in Mac dan zijn de voordelen klein voor C++ ontwikkelaars. Zeker wanneer je XE al hebt...
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •