Results 1 to 8 of 8

Thread: datamodule wordt niet herkend.

  1. #1
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747

    datamodule wordt niet herkend.

    Ik heb een datamodule met daarin een SQLliteconnection, een query, een transactie en een datasource. Ik heb een hoofdform en een frame. Op die frames staat een dbgrid. Deze zal dan de datasource moeten krijgen van mijn datamodule, maar zie bij mijn invoerveld property datasource tijdens dropdown alleen maar de keuze (geen). Als ik handmatig invoer, komt lazarus met de melding

    Ongeldige properiewaarde *

    Ik kan dus niets invoeren tijdens designtime. Als ik de dataset in code meegeef, werkt het wel. Maar dan kan ik in designtime geen velden importeren naar mijn dbgrid. Is dit een bug?

    * tekstfout in de vertaling van Lazarus
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  2. #2
    John,

    Volgens mij gaat dat in Delphi ook niet altijd goed. Weet niet hoe het in de nieuwste Delphi is, maar in D5 en D7 heb ik daar ook wel eens problemen mee gehad.

    Persoonlijk plaats ik de datasource altijd bij de componenten die hem gebruiken zoals de DBGrid. Daar kan ik naar de datasource toe dan alles designtime in te stellen. Runtime hoef ik dan alleen de datasource even aan zijn dataset te koppelen en alles werkt.

    Heb ff geen lazarus bij de hand, maar mogelijk een optie om even te testen.

  3. #3
    In Delphi (de oude versies inderdaad) moest je dan zelf de datamodule openen, misschien is dat hier ook voldoende?
    Marcel

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    De nieuwe versies van Delphi doen dat ook, Marcel. In ieder geval mijn D2009.
    Maar bij Lazarus worden alle schermen geopend bij het starten van het project.
    Quote Originally Posted by Benno
    Persoonlijk plaats ik de datasource altijd bij de componenten die hem gebruiken zoals de DBGrid
    Normaal doe ik dat ook, Benno. Maar ik wilde een beetje eigenwijs zijn met dit projectje om niet visuele datacomponenten in een datamodule te zetten.
    Maar ik heb even een datasource bij de dbgrid gezet en ook daar wordt in designtime de datamodule niet gevonden.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Maar bij Lazarus worden alle schermen geopend bij het starten van het project.
    Dat is een configuratie optie, die kun je uitzetten (met veel schermen wordt dat nl best irritant)

    Environment -> Form Editor -> Misc.. -> [] Open designer on open unit

  6. #6
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Maar goed. Het probleem is nog niet opgelost. Ik ga er nu vanuit dat andere dit probleem niet kennen of het niet hebben kunnen oplossen en dat het een bug is (jammer na bijna de eerste release van 1.00 wordt uitgebracht). Waar kan ik die bug melden. Er zijn zoveel sites van Lazarus op het web.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  7. #7
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Vreemd. Nadat ik die optie van Marc heb gebruikt en opnieuw heb gestart, werkt het wel. Gaat waarschijnlijk iets niet goed in de IDE, maar wat?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  8. #8
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Waar kan ik die bug melden. Er zijn zoveel sites van Lazarus op het web.
    Er zijn er veel, maar er is maar een officiele Lazarus site: www.lazarus.freepascal.org
    En daar wordt je verwezen naar de Bugtracker

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •