Results 1 to 5 of 5

Thread: Lazerus testen

  1. #1
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352

    Lazerus testen

    Ik gaf het al eerder aan, elders op het forum, dat ik nog steeds met Delphi 7 zit, een heel fijn programma, maar al vrij oud.
    Alleen al de installatie geeft al wat kleine problemen op Windows 7 / 64.
    Een nieuwe licentie voor Delphi zit er helaas niet in, hoewel ik het dolgraag zou willen.
    Tijd om eens te kijken wat er mogelijk is met Lazerus (aparte naam).

    De interface is zeer basic, maar voor de hobby projecten die ik er mee doet, denk ik wel dat dit allemaal voldoende is in het gebruik.
    Toch een paar zeer kleine vraagjes,

    De laatste versie van Lazerus, met welke Delphi versie komt hij het beste overheen, en dan niet qua uiterlijk, maar de functies en procedures.

    De programma's die maakt, zijn deze volledig gratis te verspreiden, bijvoorbeeld ook als open source?

    Het is me gelukt om Zeos te installeren binnen Lazerus, nu heb ik libmysql ook in de c:\windows\system staan, maar helaas geen bevredigend antwoord er op, hij kan hem nog steeds niet vinden, fout dus.
    Maar waar dien ik deze dan te plaatsen?

    Dit was het wel zo even, alvast bedankt.

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by AntonSteen View Post
    De laatste versie van Lazerus, met welke Delphi versie komt hij het beste overheen, en dan niet qua uiterlijk, maar de functies en procedures.
    Naar mijn gevoel met versie D2009. Ook deze versie ondersteunt unicode, maar op een andere manier dan Delphi (heb ik van Marcov begrepen).
    De programma's die maakt, zijn deze volledig gratis te verspreiden, bijvoorbeeld ook als open source?
    Waarom niet. Ook Lazarus/Free Pascal is open source.
    Het is me gelukt om Zeos te installeren binnen Lazerus, nu heb ik libmysql ook in de c:\windows\system staan, maar helaas geen bevredigend antwoord er op, hij kan hem nog steeds niet vinden, fout dus.
    Maar waar dien ik deze dan te plaatsen?
    De truuk is deze te zetten in de bin directory van Lazarus. Ik ben daar ook niet mee eens, maar dat lost het probleem wel op.

    Alle vragen zijn welkom. Ik werk nog niet zoalng met Lazarus, maar ga er wel een beetje mij draai in vinden. Komt ook doordat ik mijn eigen applicaties wil blijven supporten zonder gebruik te maken van delphi en een aantal applicaties werken nog steeds met volle tevredenheid op DBF.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    Alvast bedankt voor je antwoord, ik zal hem in die map zetten.
    Voor allebei dus een ontdekkingsreis

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Voorlopig is D7..D2006-7 een betere benadering, met enkele features uit latere versies. (maar ook met enkele missende features uit b.v. D7, zoals packages)

    Slechts development versies hebben het prille begin van unicode support a la D2009.

  5. #5
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    Marco, ik denk dat voor een hobbist zoals ik hier best wel genoeg aan heb.
    De extra's die ik er eventueel bij wil hebben, kunnen middels extra pakketten worden toegevoegd.

    Maar goed dat ik al mijn boeken nog heb van Delphi 7

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •