Results 1 to 3 of 3

Thread: Recensie Delphi 7 boek Binzinger

  1. #1
    Senior Member Henk Schreij's Avatar
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Heino (Raalte)
    Posts
    1,465

    Recensie Delphi 7 boek Binzinger

    Thomas Binzinger, Snel leren programmeren Delphi 7
    2003, Pearson, vertaling uit het Duits, paper, 491 blz,

    Dat ÔÇÿsnel leren programmerenÔÇÖ met een boek van bijna 500 bladzijden klinkt natuurlijk wel een beetje (te) optimistisch, net als ÔÇÿDelphi in 21 dagenÔÇÖ. Als je helemaal nieuw begint met Delphi moet je nu eenmaal, volgens mij, rekening houden met het leren beheersen van minstens drie aspecten: de ontwikkelomgeving van Delphi, de programmeertaal Object Pascal en het leren problemen oplossen, want je kunt nu eenmaal niet alle oplossingen op het internet vinden. En misschien moet daar als vierde punt nog wel wat kennis van Windows bij worden genoemd.
    De auteur bespreekt het onderwerp in 26 hoofdstukken. Een overgroot deel is identiek aan het Pascal boek uit 1999. Het positieve van het boek vind ik dat het een eenvoudige inleiding geeft over programmeren in Pascal. De behandeling van Pascal is eenvoudig, wat schools, met kleine (goede) vraagjes en de antwoorden achterin. Een essentieel probleem vind ik dat er feitelijk geen enkel volledig Pascal programma wordt ontwikkeld en ook geen wat gecompliceerder problemen. Een enkele functie of procedure, maar geen probleemstelling gevolgd door een programma. En zeker in de laatste Delphi versies is het werken met een consoleprogramma, zeker als didactisch middel, toch wel handig,
    als de nadruk zo op Pascal ligt. Een gevolg van deze aanpak is ook dat er ook geen enkel serieus programma met Delphi tot stand gekomen is als het boek uit is. In het begin wordt in twee kleine hoofdstukjes iets over Delphi gezegd, over de ontwikkelomgeving en het plaatsen van knoppen op het scherm en daarna komt Pascal. Een soort droogzwemmen dus.
    Dan komt de bespreking van Delphi, maar er wordt alleen maar gesproken ÔÇÿoverÔÇÖ Delphi en er wordt eigenlijk nauwelijks iets mee gedaan. Ook wordt eigenlijk nergens behandeld wanneer en hoe je al dat eerder geleerde Pascal nu nodig hebt en moet gebruiken. Terwijl je met Delphi zo snel intuïtief kunt werken, zegt men. Het wordt de lezer niet duidelijk wanneer de mogelijkheden van Delphi ophouden en je zelf met je Pascalkennis aan het werk moet. Ik begrijp ook wel dat het boek wellicht dubbel zo dik had moeten worden als er ook toepassingen gemaakt zouden worden. Maar boeken van die omvang zijn geen zeldzaamheid meer bij Delphi, dus dat mag geen probleem zijn. Ik denk dat de lezer er veel meer uit geleerd zou kunnen hebben. Nu komt het op mij soms over als een al bestaande eenvoudige cursus Pascal, die aan het verschijnen van Delphi is aangepast door hoofdstukken over Delphi toe te voegen, maar beide onderwerpen zijn niet geïntegreerd. Een gemiste kans? Ik vraag mij overigens wel af of ik zelf een hoofdstukje over pointers in een beginnersboek voor Delphi zou opnemen.

    De hoofdstukken:
    Hoofdstuk 1 en 2 (23 blz) bespreken wat Delphi is. Dan volgt weer een kort hoofdstuk over Pascal (13 blz). Hoofdstuk 4 en 5 gaan over de ontwikkelomgeving van Delphi (30 blz). Hoofdstuk 6 is een kort tussenstapje naar achtergrondkennis (bits, bytes, geheugen, bios, processor) van 16 blz. Dan komt de hoofdmoot: hoofdstuk 7 t.m. 13 gaat over Object Pascal: variabelen, gegevenstypen, operatoren, procedures en functies, lussen, records, arrays, routines en pointers (194 blz). Dan komt Delphi aan de beurt: units, objecten, formulieren en componenten, exceptions, bestanden en DLL, samen 115 blz in 6 hoofdstukken.
    Daarna volgen nog kleine hoofdstukjes: VCL en CLX (14 blz), de assembler (4 blz), eigen componenten (6 blz), threads (10 blz), compileropdrachten (8 blz), verschillen tussen de Delphi versies 1 t.m. 7 (18 blz).

    Frans Doove 2003

  2. #2
    Ik heb dit boek zelf, een prima boek!

  3. #3
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    Heb het geleend van de bieb, en ga het zeker ook aanschaffen!
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •