Results 1 to 12 of 12

Thread: RAD Studio XE2 in Action LIVE! - met David Intersimone

  1. #1

    RAD Studio XE2 in Action LIVE! - met David Intersimone

    http://www.barnsten.com/nl/events/details?events_id=38
    Barnsten nodigt ons uit voor een XE2 workshop in Breukelen. Er zullen een aantal sessies worden gegeven door David I. Op de agenda staan onder aandere een RAD Studio overview, embedding databases en verschillende FireMonkey sessies. Je wordt om 9 uur verwacht, je krijgt een lunch van Barnsten en om 17:00 sta je weer buiten. De toegang is gratis, maar let op dat je jezelf even moet aanmelden op de site van Barnsten.


    7 maart

    09:00 - 17:00

    Hotel Breukelen

  2. #2
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Ik heb me aangemeld, lijkt me zeker de moeite waard.

    Marcel, bedankt voor de link hier.
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ja, ik ben er bij (en niet alleen voor de lunch ) Ik heb de introductie van XE2 niet kunnen meemaken. Is dit weer zo'n workshop waarmee je je laptop moet / mag meenemen.

    Iets voor Antoine? Het is gratis
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    He jammer ze zijn vol.
    Als er iemand onverwacht niet kan,hoor ik het graag !

    Kunnen ze niet even een live videostream doen

    Gr,
    Fonzie

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by Fonzie View Post
    Kunnen ze niet even een live videostream doen
    Misschien kun je wel dezelfde avond nog een illegale "Cam" vinden op een wazige
    BitTorrent-site?

    Hebben ze geen lijst waar je je kunt aanmelden, in het geval er mensen afzeggen?
    Meestal gebeurt dit toch wel doorgaans.

    Greetz,

    Peter.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  6. #6
    Misschien kun je wel dezelfde avond nog een illegale "Cam" vinden op een wazige
    BitTorrent-site?
    Als het maar wel met nl sub is, nee hoor ik zit via Ziggo op het internet, dus het downloaden middels BitTorrent is zins 1 feb werkelijk onmogelijk geworden voor mij.

    Hebben ze geen lijst waar je je kunt aanmelden, in het geval er mensen afzeggen?
    Meestal gebeurt dit toch wel doorgaans.
    Ik ga daar nog even een mailtje aan wagen via de website

    .... inmiddels gedaan, maar de mevrouw achter de chat/helpdeskoptie op de site gaf aan dat er al een heeeeele lange lijst was, en daar sta ik nu onderop.


    Gr,
    Fonzie
    Last edited by Fonzie; 01-Mar-12 at 10:20.

  7. #7
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Ik heb het even nagevraagd, je mag je laptop meenemen, evt. voorzien van een RAD Studio XE2 of Delphi XE2 (trial)versie. Er zijn wat hands-on sessies. Ik heb zelf nog geen XE2, ben vooralsnog bij 2010 blijven steken.
    Last edited by Hans Brenkman; 05-Mar-12 at 14:35.
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik ben geweest. Nu even een overzicht maken wat er allemaal is besproken. Wordt vervolgd.....
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747

    Firemonkey, Firemonkey, Firemonkey, Firemonkey, Firemonkey, Firemonkey, Firemonkey

    Vandaag is er een live demo geweest van David I en Pawel in Breukelen. Het eerste wat mij opviel, was zowel David als Pawel Mac notebooks gebruikten met Windows als virtuele box.

    De hele dag was georganiseerd door Barnsten. Het was op zich een leuke dag met wat slaapverwekkende momenten in. De catering was goed door Barnsten geregeld. De sneldheid, waarbij hotel Breukelen de catering had staan, was wat minder.

    • Intro Barnsten
      Barnsten is gevraagd door Embarcadero om onderdeel te worden van Embarcadero Benelux. Barnsten blijft liever een partner, omdat zij zich richten op MKB en Embarcadero op (zeer) grote bedrijven. Barnsten wil support leveren voor Rad Studio, maar ook voor de grote Third Party componenten, zoals FastReport, Devart, TMS. De reden daarvoor is dat zulke bedrijven te ver weg zijn om e.v.t. goede support te kunnen leveren. Barnsten wil daarvoor een tussenweg zijn. Het is nu gratis, maar vraag mij stellig af hoelang.
      Wel kan je gratis advertenties plaatsen als een bedrijf programmeurs zoek voor Rad Studio. Ook willen zij bemiddelen tussen werknemer en werkgever.

    • Firemonkey, Firemonkey, Firemonkey, Firemonkey.....
      De hele dag ging alleen over firemonkey. Waarom? Firemonkey is:
      1. vector based (vcl is bitmap based)
      2. werkt met alle delphi crosscompilers.
      3. is een runtime library, maar wordt meegcompileerd in de exe
      4. Werkt als tussenlaag voor Direct X (windows), OpenGL (OS X) of OpenGL SE (ios)

      Nu maakt de compiler voor IOS nog een tussenlaag naar xcode, maar het is de bedoeling dat dit allemaal gaat werken in de Windows omgeving als native compiler.
      Omdat Firemonkey met vectoren werkt, kan Rad Studio beter gebruik maken van zogenaamde stylesheets. Deze sheets kunnen je uiterlijk van je hele programma veranderen, maar ook de style van je visuele componenten. Met firemonkey kan je ook componenten koppelen aan andere componenten, d.m.v. een paar enkele settings.
      David en Pawel was de hele dag met 3D bezig. Zeg maar rustig (en dat is gewoon het beste woord ervoor) geil van 3D. Dat kan ook veel makkelijker met Firemonkey. Omdat deze library werkt met de Graphic library van de gekozen OS is er veel minder CPU tijd nodig om iets te verwerken. VCL werkt volledig CPU based, maar de graphics van Firemonkey maken gebruik van GPU.

      Niet alles is voor de crosscompiler. Tlist en Tregistry werken niet op OS X en worden dan ook non streamable components genoemd. Tstringlist kan dan weer wel. Waarom weet ik niet, want volgens mij erft Tstringlist van Tlist. Maar ik kan het mis hebben.

      Als je je VCL applicatie wilt gaan omzetten naar Firemonkey applicatie kom je bedrogen uit. Als je je code zoveel mogelijk gescheiden houdt van de visuele componenten, hoef je minder over te zetten. Maar alle andere visuele componenten moeten opnieuw worden 'aangemaakt'.

    • Lifebindings
      D.M.V. de lifebindingcomponent kan je meerdere componenten visueel verwerken. Maar het belangrijkste van lifebinding is het tonen van data in je visuele component. In Firemonkey bestaat de visuele dbcomponent niet meer. Maar toch wil je data tonen. Om data te tonen moet je de volgende volgorde aanhouden:
      connection → query → datasetprovider → clientdataset → lifebinding → visual component (zoals Tlabel, Tedit en Tstringlist).

    • Datasnap
      De enige manier om date te kunnen tonen vanuit je IPAD/IPhone moet je gebruik maken van datasnap. Met de gewone datasnapserver kan je via tcp/tp benaderen met een datasnapclient, gemaakt in Rad Studio. Voor Ipad / Iphone moet gebruik worden gemaakt van DATASNAP REST. Deze werkt via http(s). Maar Delphi applicaties mogen daar ook gebruik maken. Met de DATASNAP Rest server kan je ook clients bouwen van andere programmeer talen.

    • Cloud services
      Daar is niet zoveel over gezegd. Pawel heeft een demo laten zien hoe makkelijk het is om een bestand te uploaden vanuit een delphi applicatie naar een Cloud. Maar het tonen van een applicatie in een Cloud is hij niet aan toe gekomen.

    Volgens mij is dit ongeveer alles wat ik heb gehoord. Mochten er nog andere zijn, die er ook waren en nog iets te vertellen hebben; be my guest.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  10. #10
    Bedankt voor je verslag! Hoe waren de reacties om je heen? Heb je het idee dat FireMonkey leefde onder de bezoekers?
    Marcel

  11. #11
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Er waren echt verschillende soorten programmeurs. Ik kon de reactie niet echt peilen in de zaal. Wel met een aantal personen gesproken en die zijn net zo als bij vorige releases sceptisch. Het ziet er mooi uit, maar heb ik het nodig voor mijn applicatie!
    Ik zelf zie de toekomst wel in en niet alleen op tablet niveau. Gebruikers willen visualisatie en hoe het dan in de motor werkt, interesseert hen niet.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  12. #12
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    John, bedankt voor je samenvatting.

    David was idd vooral erg gecharmeerd van zijn Brazil-app (groei inwoners per provincie in 3d grafiek op de kaart van Brazilië).

    Wat FireMonkey betreft: ik vond de scaling wel een mooie optie. Niet meer zelf herberekenen hoe groot of klein je componenten moeten worden en waar ze moeten worden geplaatst.

    Het 3D gebeuren is natuurlijk mooi, maar zakelijk gezien zie ik voor mij nog niet 1-2-3 een toepassing. Maar dat is ook mede sterk afhankelijk voor welke markt je applicaties bouwt. Snel was het zeker wel.

    Maar wat een ellende om in Breukelen te komen, 2,5 uur heen en 2,5 uur terug voor 130km (e.r.)
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 3 users browsing this thread. (0 members and 3 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •