Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: Zelf componenten bouwen

  1. #1
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399

    Zelf componenten bouwen

    Hallo,

    Ik ben bezig me hier in te verdiepen.

    Ik zou graag (om te beginnen in het nederlands) nog wat info daarover willen.

    Kunnen jullie me daarbij helpen?

    Hoor het graag!
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

  2. #2
    Je bedoelt, meer dan dat er in het artikel staat? Oei.
    Dat artikel van Matthijs is denk ik een prima basis voor wie begint met componenten maken en biedt denk ik een goed uitgangspunt. Het toont hoe je begint met het maken en registreren van een component. Daarna is het veel oefenen voor het tijd is voor de volgende stappen.

    Die volgende stappen zouden dan denk ik ingaan op design time trucjes, koppelen van componenten, compound components en meer van zulks. Het probleem daarmee is dat je er een half boek over zou kunnen schrijven, maar dat eigenlijk niemand dat gedaan heeft. Volgens mij dateerd het laatste serieuze werk over componentenbouw uit het Delphi 3-tijdperk en is het er alleen in het engels.

    Lang verhaal kort: Begin er mee op basis van het artikel. Probeer wat dingen uit om er feeling mee te krijgen, en kom daarna terug voor gerichtere aanvullingen.
    1+1=b

  3. #3
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    Ja, dat artikel is duidelijk, maar ik open dus een Component bij File>Nieuw>Other>Component. Daarna krijg je een soort wizard waar ik niet weet wat ik moet invullen:

    Class Name:
    Unit Name:
    Search path:

    Daarna zal ik waarschijnlijk het maken wel kunnen doen.

    Waarna ik het component nog wel moet usen in Delphi. Dus installeren en heel die ratteplan... Ook daarover zegt Matthijs niet zoveel...

    Hoor het graag...
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik denk dat je beter eerst een losse class kan bouwen om te kijken wat er allemaal gebeurt. Dan kan je beter begrijpen hoe het werkt met componentenbouw.
    Heb je een voorsprong als je naar Bob gaat.

    Maar dat is mijn mening.

  5. #5
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    Ok, dat is allemaal gelukt....

    Nu het installeren, kunnen jullie me een handje helpen daarbij?
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

  6. #6
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    Hem in een willekeurige bpl gestopt, om gewoon is even te kijken wat er gebeurd..

    Maar ik kom er achter dat de code niet echt compatible is met de huidige XE2 die ik hier gebruik...

    Jammer, failed..
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

  7. #7
    Als je dit al binnen 9 minuten opgeeft ......

    Ga er eens zelf mee aan de slag, zoek uit, begrijp en leer want dit nodigt niet echt uit tot helpen.
    De beste manier om te leren is door fouten te maken.
    80 procent van alle leugens die jij en ik vertellen blijft onopgemerkt

  8. #8
    Senior Member Antoine's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Molenwaard
    Posts
    2,399
    1e keer hé... Voel me nu al dapper
    " De waarde van het leven is niet in geld uit te drukken "

  9. #9
    Nee hoor, niet de 1e keer want dit doe je structureel.
    Ik heb nog een leuke link voor je. Tutorials in het nederlands kun je vergeten. Zowieso als je je beperkt tot het nederlands kom je nooit verder dan "forum-gebruik voor dummies"
    De beste manier om te leren is door fouten te maken.
    80 procent van alle leugens die jij en ik vertellen blijft onopgemerkt

  10. #10
    TDigitalTrain user Hans Brenkman's Avatar
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Weert
    Posts
    1,861
    Het is een nobel streven zelf componenten te willen bouwen, maar is volgens mij pas een serieuze optie als je (object georiënteerd) kunt programmeren.

    Dus helaas (of juist gelukkig ) niet weggelegd voor beginners .....
    Testen kan niet de afwezigheid van fouten aantonen, slechts de aanwezigheid van gevonden fouten.

    Het is verdacht als een nieuw ontwikkeld programma direct lijkt te werken: waarschijnlijk neutraliseren twee ontwerpfouten elkaar.

  11. #11
    Senior Member
    Join Date
    May 2009
    Location
    End of the Road
    Posts
    893
    Hier een uitvoerige handleiding... Alleen is die in het Engels.

    http://delphi.about.com/library/bluc/text/uc080701a.htm
    Delphi is net als Apple... Ieder half jaar een nieuwe versie...

  12. #12
    Senior Member
    Join Date
    May 2011
    Location
    Oisterwijk
    Posts
    468
    Quote Originally Posted by Antoine View Post
    Ik zou graag (om te beginnen in het nederlands) nog wat info daarover willen.

    Kunnen jullie me daarbij helpen?
    Nee, tenzij je een vraag stelt die ik kan beantwoorden.

  13. #13
    Senior Member
    Join Date
    May 2011
    Location
    Oisterwijk
    Posts
    468
    Quote Originally Posted by Hans Brenkman View Post
    Het is een nobel streven zelf componenten te willen bouwen, maar is volgens mij pas een serieuze optie als je (object georiënteerd) kunt programmeren.

    Dus helaas (of juist gelukkig ) niet weggelegd voor beginners .....
    Daarnaast vind ik object georienteerd programmeren prima voor beginners. Het is de volgende kleine stap na if-then, arrays, recursieve functies, en zelf records types maken.

    Een object (en dus OO programmeren) is heel simpel. Zodra je snapt dat je altijd zelf de huishouding moet doen:
    pascal Code:
    1. a.Create();
    2. try
    3.   a.DoeIets
    4. finally
    5.   a.Free;
    6. end;
    Een component is gewoon een object, welliswaar meteen met veel design patterns erin verwerkt. Het enige verwarrende is dat componenten zichzelf kunnen opruimen omdat ze zich bij hun owner registreren. Maar als je zelf componenten maakt is dat irrelevant.

    Kortgezegd, laat je niet tegenhouden en zodra je je eerste 10 objecten gemaakt hebt kan je je tanden in een component zetten die je in je eigen IDE tool palette installeert.

  14. #14
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    Een component maken is de eerste niet zo moeilijke stap.
    Om het component in de IDE te krijgen is heel wat moeilijker (tenzij het een eenvoudige uitbreiding op een bestaand component is).
    Je moet je component dus eerst runtime aan een hevige stress-test blootstellen.

  15. #15
    @EricLang,

    Zolang je component designtime niets bijzonders doen, of je daar niets aan aanpast, kun je prima doorontwikkelen. Je kunt een testproject compilen met een aangepaste versie van je component, zonder steeds het package opnieuw te compilen. Pas als je designtime gedrag aan gaat passen of published properties gaat hernoemen of verwijderen, wordt het belangrijk dat je ook de package compileert (en voor de definitieve versie, natuurlijk).

    Niettemin test ik ze ook meestal runtime. Vaak hebben mijn componentjes sowieso weinig specifiek designtime gedrag.
    1+1=b

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •