Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 30 of 30

Thread: weer upgrade mogelijkheid van alles versies

  1. #16
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Defineer voor mij het woord "Crosscompiling" dan eens.

    Voor zover ik weet, betekent het dat je met eenzelfde codebase wilt kunnen compileren
    voor een meervoud aan processoren en/of besturingssystemen.

    Of zit ik ernaast?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  2. #17
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Voor zover ik weet, betekent het dat je met eenzelfde codebase wilt kunnen compileren
    voor een meervoud aan processoren en/of besturingssystemen.
    Volgens Wikpedia is een Cross Compiler een compiler die de mogelijkheid heeft een executable te maken voor een ander platform dan waar de compiler op draait.

    A cross compiler is a compiler capable of creating executable code for a platform other than the one on which the compiler is running.
    Normaal gesproken zou het handig zijn als je dit vanuit één codebase kunt doen maar dit is dus niet de definitie van Cross-compiling. Als je op een Windows machine een programma maakt voor de Mac of Android e.d. dan ben je dus al bezig met Cross-compiling en het hoeft dus niet zo te zijn dat die code ook voor Windows zou werken.

    Een codebase voor Mac en Windows is misschien nog wel te doen maar Android en iPhone zijn natuurlijk hele andere programma's en zouden wat mij betreft ook andere frameworks als basis mogen hebben. Om nou dezelfde frameworks te gaan gebruiken lijkt mij alleen maar ten nadele van met name de Windows-framework (VCL). (zie hoe "populair" het hele .NET-framework geworden is.)

    Overigens weet ik niet hoe het tegenwoordig is met het compileren van een Mac-programma op een Windows-machine maar als je daar fysiek een Mac voor nodig hebt (zoals bij de eerste versie die dat kon) dan vind ik dat niet echt Cross-compiler. Maak dan een "Delphi for Mac"-versie zodat je het compleet op een Mac kunt draaien.

  3. #18
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    een compiler die de mogelijkheid heeft een executable te maken voor een ander platform dan waar de compiler op draait.
    Aha, that makes sense.

    Dan had ik blijkbaar een verkeerde voorstelling van zaken.
    Ik heb niks gezegd.

    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Maak dan een "Delphi for Mac"-versie zodat je het compleet op een Mac kunt draaien.
    Dat was ook mijn mening toen Embarcadero mij vroeg, na een test met XE3 of XE4 (weet
    niet precies meer welke), wat ik er van vond en of ik het wilde aanschaffen.
    We waren toen aan het onderzoeken of ontwikkelen voor iOS interessant zou zijn, maar
    toen bleek dat we uiteindelijk ook nog een Mac moesten aanschaffen om iets voor een
    iPhone te kunnen compileren werd ons dat iets te gortig voor "Maar" een onderzoek.

    Greetz,

    Peter.
    Last edited by VideoRipper; 09-Mar-14 at 02:57.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  4. #19
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    En let op je definities van platform, zelfs als je een 64-bit programma in Delphi maakt ben je aan het crosscompilen, want Delphi is 32-bit (van x86 - > x86_64), dus een andere architectuur. Ook al lijkt het allemaal binnen dezelfde Windows te draaien.
    Last edited by marcov; 09-Mar-14 at 15:04.

  5. #20
    Ik denk dat VideoRipper multi-platform bedoelt en niet zozeer cross-compiling, al komt dat bij Delphi wel op hetzelfde neer, aangezien de IDE alleen op Windows draait.

    [edit]

    Oh, die discussie stond al op Pagina 2.
    1+1=b

  6. #21
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ook multiplatform is niet automatisch single source. Je kan in FPC b.v. rechtstreeks Objective C benaderen, en hoewel de ObjC bridge wat lastiger is in Delphi (disclaimer: opgemaakt uit lezen only, nooit zelf mac gedaan met Delphi). Tis dus niet verplicht een framework te gebruiken (en FM zelf is notabene als een 3rd party alternatief framework begonnen)

    Wat Videoripper bedoelt is single source multiplatform (en lees single source dan als single framework)
    Last edited by marcov; 09-Mar-14 at 17:59.

  7. #22
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Wat Videoripper bedoelt is single source multiplatform
    Inderdaad, sorry voor de verwarring van de terminologie van mijn kant.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  8. #23
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Hebben ze een keus?
    Ze kijken wat er op de markt gaande is en dat gaan ze inplenmenteren. En die markt gaat verdomd snel. Dan is 2 keer per jaar een 'patch' uitgeven heel erg weinig.
    Ze gokken echt op het crosscompiling en dat kan eeen nadeel zijn. Echter wordt er al jaren niet meer gekeken naar de VCL. En hebben ze bij Embarcadero nooit eens iets afgemaakt.
    Ik ga 18 maart naar Breda voor de seminar. Daar wordt FireDAC erg gepromoot. Hoe zit het dan met Devexpress?
    @JKuiper, je trekt mijn reactie volledig uit verband. De tweede quote die je doet (Naar mijn mening loop je dan achter de feiten aan.) staat in een alinea over de marketing van Embarcadero en slaat daar ook op, en niet op de keuze van hun producten.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  9. #24
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by PiSymbol View Post
    Gezien de laatste ontwikkelingen focust Embardacero zich op ontwikkeling voor mobiel. Een product met potentie dat prachtig mooi kan worden maar niet af is. (En met enkele nadelen) XCode voor iOS en Eclipse voor Android voorzien nog steeds veel beter in de behoefte ondanks dat ik echt wel een Embarcadero IDE fan ben.
    Een concrete reactie dan: Ik zie de potentie voor mobiel bij Embarcadero niet. Het is een markt die niet bij Embarcadero hoort, ze zijn daar veel te log voor, en al veel te lang afhankelijk van een business model met regelmatige inkomsten, ipv snel oogsten, en topzwaar qua organisatie.

    Het is teveel willen, en te weinig kunnen. En dan vooral kunnen met een beetje timing. Een paar jaar later als de hype voorbij is, telt in dit soort markten niet. Be quick and preferably first.

  10. #25
    Graag kom ik terug op deze Post om misverstanden of teleurstellingen te voorkomen. Zojuist is bekend geworden dat je tot en met 30 juni a.s. vanaf de XE t/m XE4 versie kunt upgraden naar de Delphi/RAD Studio/C++Builder XE6 versie.
    Gebruikers van de XE5 versie kunnen upgraden naar de gelijkwaardige XE6 versie door middel van het nieuwe Recharge Programma.
    Vanaf 1 juli 2014 gaat de gewone upgrade regeling weer in en komt de XE versie niet meer in aanmerking voor een upgrade.

  11. #26
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Teleurstelling...... tja zo zou je het kunnen noemen.
    Ja ik ben teleurgesteld dat ik moet vaststellen dat binnen een week na de release datum de eerste hotfix er al is.
    Rechtstreeks naar Marco

    En als ik de titel lees, dan is mijn twijfel ook nog gegrond:
    A few missing files from the RAD Studio XE6 release, plus a couple of critical issues fixed. A larger update will follow, but these were important to fix in a timely matter.

    Sorry Margreet, dit is niet persoonlijk, of naar Barnsten, maar ik moet wederom vaststellen dat de druk om een versie op de markt te brengen groter is, dan de kwaliteit.

    Het is net of je een nieuwe auto gaat kopen en er geen spiegels op zitten.
    Misschien kan je de kritiek naar Embarcadero overbrengen, want op deze manier motiveer je niemand. Zelfs niet met een upgrade actie.
    Sorry.
    Ik ga de kat uit de boom kijken, en wacht de eerste 4 of 5 fixen wel af.......

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  12. #27
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik ga de kat uit de boom kijken, en wacht de eerste 4 of 5 fixen wel af.......
    +1 (maar dan een aantal releases)

  13. #28
    Quote Originally Posted by Margreet View Post
    Zojuist is bekend geworden dat je tot en met 30 juni a.s. vanaf de XE t/m XE4 versie kunt upgraden naar de Delphi/RAD Studio/C++Builder XE6 versie.
    Waar kan ik de officiële aankondiging daarvan vinden?

    Het enige (on-officiële) bewijs dat ik kan vinden is op:
    http://delphi-insider.blogspot.co.uk...e-from-xe.html

    Op de site van embarcadero.com (en barnsten.nl) kan ik niets vinden over deze actie.
    En aangezien hier iemand al getracht heeft de nieuwe XE6 versie te registreren (en is afgewezen) zal ik dus nog maar even wachten.

  14. #29
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik heb XE6 trial gedownload en vastgesteld dat enkele langdurende bugs opgelost zijn. Voor zover ik met snel testen kon zien is met name de TMonitor bug (hangen bij shutdown als je een syncobjects event/critical section/tthreadlist etc niet freed onder bepaalde omstandigheden) gefixed. Ook enkele generics bugs zijn in XE5 en 6 gefixed.

    De licentie van de persoon die after sales service doet zit nu nog op XE1, en dat knelt af en toe. Wellicht dat we die updaten, maar ik wacht nog even de ervaringen af.

    Weet iemand waar meer details te vinden zijn van de RTL fixes en performance enhancements die in de aankondiging genoemd worden?

  15. #30
    Ik gebruik Lazarus zowel op Windows als op Linux.

    Je moet er vanaf het begin er mee gaan rekening houden in je code en dan je code op beide platformen gaan compileren.
    Je kunt dan zien of alles naar behoren werkt. Dit werkt prima, maar je kunt dit niet zomaar doen, er is wat voorbereiding nodig.

    Ik zou me Delphi XE5 kunnen aanschaffen, maar ik ben bang dat ik een monster in huis haal, dus voorlopig wacht ik nog af.
    KISS: Keep it Simple & Stupid

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •