Results 1 to 6 of 6

Thread: Maak ik wel een goede keuze

  1. #1
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352

    Maak ik wel een goede keuze

    Er is mij gevraagd om een database programma te maken, nu ben ik daar niet z'n held in, maar goed ik wil de uitdaging wel aan gaan, ik zal dus regelmatig met vragen gaan komen.

    Het betreft hier een programma voor de registratie voor het inzamelen van wasmachines, koelkasten strijkijzers enz..
    Mijn keuze was gevallen op een firebird database, en daar komt dan ook mijn eerste vraag uit voort, als ik dus een database opzet die in de superserver is opgezet, kan de database dan later worden uitgeleverd als embedded versie?

    In de toekomst wil men ook data via internet beschikbaar hebben (beveiligde pagina / app), kan dat ook met firebird, of wordt MySQL dan niet een betere keuze?

    Alvast bedankt voor de geboden hulp.

    Anton
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    De mysql is alleen van belang als je shared hosting wil gebruiken. In alle gevallen waar de hoster zorgt voor de installatie van applicaties kan firebird wat lastiger zijn (en/of een duurder abonnement vereisen) als optie.

    Als je er zelf onder controle over hebt (eigen server, of gehuurde (vitual) server die je zelf inricht) is het irrelevant.

    Zeker omdat je met je embedded server vraag een reden hebt om voor firebird te gaan anders dan "lekker makkelijk in Delphi"

  3. #3
    Quote Originally Posted by AntonSteen View Post
    Mijn keuze was gevallen op een firebird database, en daar komt dan ook mijn eerste vraag uit voort, als ik dus een database opzet die in de superserver is opgezet, kan de database dan later worden uitgeleverd als embedded versie?
    Dat kan. Het is echter wel verstandig om met gbak een transportable backup te maken en die te restoren. (dat restoren kun je in je bijvoorbeeld programma zelf doen)
    Wat ook mogelijk (en makkelijker) is, is dat je een complete SQL-script maakt met je complete database-definities en die uitvoert bij een nieuwe installatie. (Zo doe ik het, compleet met inserts van default records)

    Quote Originally Posted by AntonSteen View Post
    In de toekomst wil men ook data via internet beschikbaar hebben (beveiligde pagina / app), kan dat ook met firebird, of wordt MySQL dan niet een betere keuze?
    Dat hangt er een beetje vanaf waar je database-engine dan staat. Als je bijvoorbeeld je web-pagina's en database bij een shared provider hebt staan en je hebt daar niet de mogelijkheid om een Firebird-database engine te installeren dan is MySQL misschien een betere keuze. Veel providers hebben n.l. standaard wel MySQL geïnstalleerd en staan het niet toe om zelf een andere database engine te installeren (zeker niet op een shared hosting). Als je de installatie van je web-gebeuren helemaal zelf in de hand hebt dan kun je dat natuurlijk wel met Firebird doen.

  4. #4
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Dat hangt er een beetje vanaf waar je database-engine dan staat. Als je bijvoorbeeld je web-pagina's en database bij een shared provider hebt staan en je hebt daar niet de mogelijkheid om een Firebird-database engine te installeren dan is MySQL misschien een betere keuze. Veel providers hebben n.l. standaard wel MySQL geïnstalleerd en staan het niet toe om zelf een andere database engine te installeren (zeker niet op een shared hosting).

    De server waar het geheel op komt te staan, is volledig in eigen beheer, en dus geen shared hosting.
    Het is dan ook de bedoeling dat het toevoegen van de gegevens op het kantoor gaat plaats vinden, mensen op de weg kunnen voornamelijk alleen maar raadplegen, en mogelijk een klant afmelden / afwezig plaatsen, meer niet.

    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Als je de installatie van je web-gebeuren helemaal zelf in de hand hebt dan kun je dat natuurlijk wel met Firebird doen.
    Ik wist niet dat firebird ook voor webpagina's gebruikt kon worden

    Quote Originally Posted by marcov View Post

    Zeker omdat je met je embedded server vraag een reden hebt om voor firebird te gaan anders dan "lekker makkelijk in Delphi"
    De rede dat ik hier om vroeg, was omdat de opdrachtgever vroeg of dit ook lokaal kon worden gedaan in het begin
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

  5. #5
    Quote Originally Posted by AntonSteen View Post
    Ik wist niet dat firebird ook voor webpagina's gebruikt kon worden
    Ja hoor. Ik gebruik het zelf op mijn eigen (linux-)server en interne web-pagina's met PHP (m.b.v. PDO / PDO_FIREBIRD).

    Als de server inderdaad in eigen beheer is, kun je gewoon Firebird blijven gebruiken.

    Voor je mensen buiten de deur moet je even kijken wat je wilt gaan gebruiken:

    • Je kunt een App maken die direct communiceert met Firebird (als je de juiste poort open zet op je router of VPN gebruikt). Ik heb echter een keer een klant gehad die de Firebird database in "the cloud" wilde hebben (administratie programma) en ik kan je zeggen dat Firebird-verkeer niet echt geschikt is om direct over internet te communiceren. Zelfs met een hoge upload en download is het erg traag omdat internet een hoge ping heeft. Je zult in dat geval erg zuinig moeten zijn met wat je precies communiceert naar de App.
    • Je kunt ook web-pagina's hosten op je eigen interne server en poort 80 (http) open zetten. De mensen kunnen dan via een browser die pagina's bekijken (of een speciale App die gewoon als browser fungeert). Je kunt in die pagina's met PHP (of asp e.d.) uit Firebird de gegevens ophalen en tonen. Voordeel hiervan is dat je niet apart voor Android of IOS hoeft te programmeren.

  6. #6
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Ja hoor. Ik gebruik het zelf op mijn eigen (linux-)server en interne web-pagina's met PHP (m.b.v. PDO / PDO_FIREBIRD).

    Als de server inderdaad in eigen beheer is, kun je gewoon Firebird blijven gebruiken.

    Voor je mensen buiten de deur moet je even kijken wat je wilt gaan gebruiken:

    • Je kunt een App maken die direct communiceert met Firebird (als je de juiste poort open zet op je router of VPN gebruikt). Ik heb echter een keer een klant gehad die de Firebird database in "the cloud" wilde hebben (administratie programma) en ik kan je zeggen dat Firebird-verkeer niet echt geschikt is om direct over internet te communiceren. Zelfs met een hoge upload en download is het erg traag omdat internet een hoge ping heeft. Je zult in dat geval erg zuinig moeten zijn met wat je precies communiceert naar de App.
    • Je kunt ook web-pagina's hosten op je eigen interne server en poort 80 (http) open zetten. De mensen kunnen dan via een browser die pagina's bekijken (of een speciale App die gewoon als browser fungeert). Je kunt in die pagina's met PHP (of asp e.d.) uit Firebird de gegevens ophalen en tonen. Voordeel hiervan is dat je niet apart voor Android of IOS hoeft te programmeren.
    Ha, onverwachts een extra leer momentje, dank jullie wel voor de info
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •