Results 1 to 13 of 13

Thread: Cola automaat programmeren in Visual Basic

  1. #1

    Cola automaat programmeren in Visual Basic

    Ik had een vraagje kan iemand dit toevallig in Visual Basic programmeren?
    Ik heb het al een keer met een voorraad geprogrammeerd maar nu ik er drie raak ik in de war want als je
    alles gewoon drie keer doet kom je als nog niet uit


    Een automaat kan 200 blikjes frisdrank bevatten, 3 soorten. Bijvoorbeeld cola, fanta en sprite. Ze kosten €0,95 per stuk. Via bijvoorbeeld een paneeltje of met drukknoppen op de automaat geeft de gebruiker aan hoeveel blikjes hij van welke soort wil hebben. Wil hij er 2 of meer in één keer hebben, dan krijgt hij 10% korting over het hele bedrag. Elke keer dat je één of meer blikjes uit de automaat haalt, meldt het apparaat hoeveel je er deze keer hebt gekocht, van welke soort en wat de totaalprijs daarvan is en hoeveel blikjes er nu nog in de automaat zitten.

    Dit gaat door totdat er niks meer in de automaat zit, of totdat je op een knop klikt, dan sluit het programma waarbij de voorraad onthouden wordt, zodat daar de volgende keer mee opgestart wordt. Als je meer blikjes wilt kopen dan dat er in de automaat zitten, krijg je de melding dat dit niet kan omdat er nog maar <AANTAL> blikjes aanwezig zijn. In dat geval wordt gevraagd of je het programma nog een keer wilt doorlopen. Is het antwoord ja, dan zal er weer met een volle automaat (200) gestart worden. Zorg voor duidelijke mededelingen van de automaat aan de gebruiker, ook over het gebruik en de werking ervan.

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Welkom op ons mooie NLDelphi forum @helena123

    Mij ontgaat echter de relatie tussen Visual Basic en Delphi (en cola automaten); wellicht kun je dit verduidelijken?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    de huiswerkopdrachten worden wel steeds leuker

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Vooral als je op een DELPHI site VB code vraagt.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Vooral als je op een DELPHI site VB code vraagt.
    Ach, er zijn hier ook mensen die antwoord hebben op Arduino vragen en VB is nou niet echt rocket science

    Maar, zoals jkuiper al aangaf: je zit op het verkeerde forum @helena123.

    • VB = Visual Basic
    • Delphi = Pascal (de "Visuele" versie ervan)


    Beiden zijn programmeertalen, maar buiten dat hebben ze maar weinig met elkaar gemeen.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  6. #6
    Ohw dus jullie kunnen mij niet helpen?

  7. #7

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by helena123 View Post
    Ohw dus jullie kunnen mij niet helpen?
    Dat kunnen we wel, maar niet in VB.

    Ik vond het wel een leuke opdracht en heb daar zelf een opdracht van gemaakt door deze in firemonkey te programmeren. Resultaat staat in de bijlage.
    Ik heb 95% gedaan, want vond het niet nodig om de gegevens op te slaan als de applicatie wordt afgesloten. Nu kijken of ik het ook werkend krijg op mijn oude samsung mob.
    Attached Files Attached Files
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by helena123 View Post
    Ohw dus jullie kunnen mij niet helpen?
    Je kunt met je Opel natuurlijk ook wel terecht bij de Mercedes-dealer, maar het is toch
    altijd beter om direct langs de Opel-garage te rijden als je er problemen mee hebt?

    Wat ik probeer te zeggen: er zijn op het internet een heleboel VB fora, waarom stel je
    je vraag dan op een Delphi forum?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  10. #10
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Ik vond het wel een leuke opdracht en heb daar zelf een opdracht van gemaakt door deze in firemonkey te programmeren.
    Ik vind het erg lief dat je dat voor Helena doet, maar wat moet zij met FireMonkey-sources?
    Naar alle waarschijnlijkheid gaat haar compiler die niet snappen.

    Zet dan ook de exe on-line, dan kan ze meteen zien wat voor mooie taal Delphi is.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  11. #11
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Niets. Maar een ander misschien wel en mij kan vertellen waarom ik de grid niet kan updaten als deze geen focus heeft
    Waar zal ik die exe moeten plaatsen. Kan wel een screenshot maken

    Overigens is de basis universeel en kan je een hoop uit die unit halen met wat veranderingen.
    Ik help graag een dame (als het een dame is) in nood als het mogelijk is. Wel mentaal, want mijn vrouw zou het fysieke niet waarderen. Zo ruimdenkend is ze niet.....
    Last edited by jkuiper; 14-Oct-15 at 12:47.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  12. #12
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Ik help graag een dame (als het een dame is) in nood als het mogelijk is.
    Als ik ooit mijn huiswerk wil laten maken door anderen, dan zal ik deze tip meenemen en mijzelf als dame presenteren op dit forum

    Bart

  13. #13
    Als ik ooit mijn huiswerk wil laten maken door anderen, dan zal ik deze tip meenemen en mijzelf als dame presenteren op dit forum
    Lijkt me wel pijnlijk hoor, tjop tjop voor een vraagje .......

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •