Results 1 to 12 of 12

Thread: Australian keyboard voor quotes

  1. #1

    Lightbulb Australian keyboard voor quotes

    Collega komt zojuist met een simpele oplossing voor een lang-gezocht probleem.

    Wanneer je in VS, of in Delphi een quote wilt, enkel of dubbel, zonder de spatiebalk te gebruiken zet dan je keyboard op English/Australian.

    De keyboard layout blijft netjes kloppen.. en quotes kun je gewoon intypen.

    (Aant: dit is eigenlijk een Tiphoek-thread, maar in die rubriek kan ik geen nieuw onderwerp starten)
    Minstens ?®?®n hobby naast programmeerwerk is echt noodzakelijk

  2. #2
    Quote Originally Posted by LxGoodies View Post
    Wanneer je in VS, of in Delphi een quote wilt, enkel of dubbel, zonder de spatiebalk te gebruiken zet dan je keyboard op English/Australian.
    Ik denk dat je het hier hebt over de "dode toetsen".

    Deze dode toetsen werken alleen als je kiest voor de "International" versie van de toetsenbord-indeling.
    Dus als je "US - International" gekozen hebt kun je daar in de plaats "US" voor kiezen.

    Hoewel er een Nederlandse toetsenbordindeling bestaat, wordt in Nederland meestal het toetsenbord met de Amerikaanse lay-out gebruikt. Wanneer dit toetsenbord in Microsoft Windows is ingesteld is als "VS (Internationaal)", dan zijn de dode toetsen ingeschakeld. Wanneer het ingesteld is als een "Verenigde Staten 101"-toetsenbord (Ook wel "Verenigde Staten" in plaats van "Verenigde Staten (internationaal)"), dan zijn er geen dode toetsen.

  3. #3
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Ik heb een verschrikkelijke *%$%GDR#$!!!-hekel aan die dode toetsen.

    Het eerste dat ik uitzet na een schone Windows installatie zijn de Nederlandse
    en US (international) toetsenborden en zet er de standaard US neer.
    Ik snap niet dat mensen die dode toetsen sowieso handig vinden...
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  4. #4
    Jij hoeft zeker zelden diacritische tekens te tyen (áéíóúäëïöüÄËÏÖÜ etc)?
    Ik wel en op mijn werk kan ik zelf de indeling niet kiezen, die staat op VS (niet internationaal).
    Dus moet ik ofwel alle Alt+Uxxxx code uit mijn hoofd kennen (zoals vroeger Alt+xxx in WP, daarvoor had ik een lijstje op mijn toetsenbord geplakt), of ik moet steeds weer in dat kl#$%$te lint van MS word op zoek naar invoegen->...

    Mijn ICT boys hoeven nooit het woord patiënt of cliënt of röntgenfoto in te typen, dus die vinden het verder wel prima zo.
    Ik zal eens navagen of ze bij jou in de leer zijn geweest.

    Bart

  5. #5
    Quote Originally Posted by Bart B View Post
    Mijn ICT boys hoeven nooit het woord patiënt of cliënt of röntgenfoto in te typen, dus die vinden het verder wel prima zo.
    'k laat de autocorrect functie die diakritische tekens zetten

  6. #6
    Quote Originally Posted by Miep View Post
    'k laat de autocorrect functie die diakritische tekens zetten
    Ik ook, maar dan moet je eerst autocorrectie leren wat er moet staan, en dan moet ik dus tenminste 1 maal die diacritische tekens invoegen.
    De omweg is nu: ga naar google translate Engels->Nederlands, type "patient" , et voila: "patiënt", kopieer, plak zonder opmaak.

    Lichtelijk irritant vind ik dat mijn Linux dode toetsen anders behandelt dan Windows.
    In Windows geeft 2 x ' (single quote) '' (2 single quotes), in Linux (Fedora Core met KDE) geeft dat helemaal niets.
    Op mijn oude Suse 10 had ik een shell scriptje dat dode toesten aan/uit zette (werkt niet meer met de moderne XOrg).
    Zette ik dode toetsen uit tijdens het programmeren, scheelt weer wat toetsaanslagen.

    Bart
    Last edited by Bart B; 23-Apr-16 at 14:54. Reason: spelfoud

  7. #7
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Diakrieten gebruik je in het Nederlands maar weinig en diegenen die er wel zijn, zijn op één hand
    te tellen, zitten qua codes dichtbij elkaar en zijn door hun geringe aantal makkelijk te onthouden
    (ik gebruik de ALT+keypad methode en als ik een "Bijzondere" zoek start ik "Charmap" op).

    Het weegt in ieder geval bij mij, als programmeur, niet op tegen de irritatie die het (mij) opwekt.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  8. #8
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Het weegt in ieder geval bij mij, als programmeur, niet op tegen de irritatie die het (mij) opwekt.
    Bij mij als overwegend niet programmeur dan weer wel

    Bart

  9. #9
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Diakrieten gebruik je in het Nederlands maar weinig
    Maar wel in het Fries

  10. #10
    Quote Originally Posted by Miep View Post
    Maar wel in het Fries
    Ik neem aan dat er een toetsenbordindeling Fries bestaat

    Bart

  11. #11
    Ik gebruik überhaupt nooit diacrieten . Maar eerlijk gezegd heb ik de Alt-codes van de meeste tekens uit m'n hoofd geleerd. In veel gevallen gebruik ik nog de driecijferige code 'van vroeger', en in sommige gevallen is daar een viercijferige bijgekomen of voor in de plaats gekomen. Gaat meestal prima.

    Ik heb overigens een tijdje een aangepaste toetsenbordindeling gebruikt. Ik weet alleen niet of dat op de laatste Windows-versies nog werkt. In de praktijk gebruik ik zó weinig diacrieten en andere tekeñs, dat áls ik ze dan eens nodig heb, ik gewoon de alt-codes kan gebruiken. Ik ken er ± 50 uit m'n hoofd en meestal heb ik de juiste code in één keer gevonden.
    Hoe dan ook, probeer zeker eens US International w/o Dead Keys?
    Last edited by GolezTrol; 26-Apr-16 at 17:29.
    1+1=b

  12. #12
    Ik gebruik überhaupt nooit diacrieten
    das fijn voor jullie poolse klanten

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •