Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: Inetrview Atanas Popov over toekomst van delphi gratis te downloaden

  1. #1

    Inetrview Atanas Popov over toekomst van delphi gratis te downloaden

    Blaise heeft recent een interview gehad met Atanas Popov, de nieuwe directeur van Embarcadero. Het is gepubliceerd in de laatste issue. Omdat er recent zoveel over te doen was, o.a. de sluiting van spaanse kantoor is besloten om het blaise issue met daarin het interview voor iedereen gratis beschikbaar te maken.

    Je kunt het hier downloaden als PDF http://www.blaisepascal.eu/blaisepas...3_UK_Total.pdf

  2. #2
    Bedankt voor het delen. Leuk om te lezen!
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Maar wat vind je ervan?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    Het algemene gevoel dat ik krijg is dat Idera potentie ziet in de ontwikkeltools van Embarcadero maar stuurloos is. Ze zijn aan het onderzoeken wat er met FMX moet gebeuren. Embarcadero heeft volop ingezet om FMX van de grond te krijgen. Naar mijn mening een goed idee wat helaas te veel haken en ogen kent. Wanneer Idera met de overname het doel had om de ontwikkeltools op een hoger niveau te tillen dan hadden ze vooraf nagedacht over de progressie en mogelijkheden van dit framework. Uit het interview krijg ik het gevoel dat dit niet het geval is.

    Delphi en C++ Builder waren populair en dat willen ze terughalen. Visual Studio en Xamarin zijn gratis en daar lijkt Idera niet aan te willen beginnen. Hoe ze de populariteit willen verbeteren is mij niet duidelijk. De online promotie van Embarcadero heb ik altijd belabberd gevonden. Ik hoop dat ze wat meer aan online marketing gaan doen anders ben ik bang dat de handel in elkaar dondert.

    De focus ligt verder enorm op educatie wat een mooi model is. Echter is dit een model dat jaren kan duren voordat er geoogst kan worden. Dit betekent veel investeren en vertrouwen hebben op de toekomst. De huidige user base van hobbyisten, amateurs en professionals zijn hier niet mee geholpen.

    En dan is er nog Linux. Idera heeft haar focus liggen op de serverkant van Linux. De clientkant zal voorlopig niks mee gebeuren. Of dit een goede keuze is, kan ik niet inschatten. Microsoft heeft maanden geleden ook aangekondigd meer voor/met Linux te doen. Misschien ziet Idera potentie in de keuze van Microsoft en volgt zij Microsoft hierin.

    Tot slot wordt er ook gesproken over Open Source. Daar lijkt Idera voorlopig geen brood in te zien. Ik kan mij in hun standpunt vinden. Maar dat is een persoonlijke smaak.

    Ik denk dat Idera of nog aan het broeden is op de mogelijkheden voor de toekomst of nog niks wil delen. Zij geven aan zich te houden aan de roadmap. Of deze roadmap voor ons inzichtelijk is en wat daar op staat, heb ik nog niet nagezocht. Na het lezen van dit interview ben ik niet positiever geworden over de toekomst van de Embarcadero ontwikkeltools. Ik wacht rustig af en ben druk genoeg met een eigen applicatie strikt voor Windows.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  5. #5
    Het lijkt een beetje op een ontwijkend verhaal met veel open deuren, dooddoeners en rare opmerkingen.

    "I do know that a lot of database tools are written in Delphi. It lends itself very nicely for that, but IDERA tools are quite new and probably leverage other technologies." of

    "IDERA has a different way of development, but one that is proven to produce good results. We rely on our Development Partner Network. We put a layer of management and process that are unique and differentiating to ensure that we deliver very good product."

  6. #6
    @jkuiper: En, wat zijn jouw ideeën?
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    1. Aan de ene kant onzeker over FMX, aan de andere kant wel het continue subscriptie model (dat door de snel bewegende mobiele targets "noodzakelijk" is) blijven hanteren? En dan niet eens meer feature releases garanderen? Bah.

    2. Het onderwijs is verhaal kul. Zeer gecastreerde starter versies ook. Levert niet veel op, en eerste stapjes leveren weinig programmeurs op die blijven plakken. Waar moeten ze heen voor de volgende stap? En tegelijkertijd droogt de Delphi community steeds meer uit.

    Het lijkt mij een uitknijpen verhaal verpakt in wat wollige taal, een rookgordijn van positief klinkend gefluister. FMX kost veel moeite, en snel reageren, het is veel makkelijker mensen aan de subscription te houden zonder er al teveel voor terug moeten doen. Het is een teken aan de wand dat ze er over denken dat te Kylixen.

    Ik ben geen FMX liefhebber, maar ik betwijfel of de focus echt terugkomt op de rest, zeker als ze niet proberen nieuwe gebruikers te lokken met prijsverlagingen.
    Last edited by marcov; 10-Aug-16 at 10:33.

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik vind het artikel 'te lief'. Er had wat meer pit achter moeten zitten om door te vragen over bepaalde dingen. Dat hele gedoe in Spanje wordt eigenlijk in de doofpot gezet. Antwoorden worden ontweken en wat er is verteld kunnen we ook opzoeken op het internet.

    Kortom: het artikel maakt je niet veel wijzer.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    En als ze nog over FMX twijfelen, waarom zijn de mensen dan al ontslagen ?

  10. #10
    @marcov: Je doelt op het sluiten van het kantoor in Spanje? Werd daar gewerkt aan FMX? Is er niet elders een kantoor geopend met 'goedkoper' personeel?

    Jammer dat er geen positieve sfeer heerst omtrent de toekomst van de Embarcadero ontwikkeltools. Onbegrijpelijk dat zulke mooie tools zo worden behandeld.
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  11. #11
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Alan Bauer
    The Spain office had taken on most of the IDE, Delphi RTL, GetIT, Installer, some DB, Bluetooth components, IoT, QA, and other miscellaneous tasks. They were by-far the largest single group working on RAD Studio. They were all a wonderful, dedicated, excited group of folks. They were eager to learn and truly enjoyed their jobs. I am deeply saddened by this development.
    Delphi in het algemeen dus.

  12. #12
    Triest.

    Bron antwoord in de comments: https://plus.google.com/105481197125...ts/FnLvMteQ4dU
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  13. #13
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by PiSymbol View Post
    Onbegrijpelijk dat zulke mooie tools zo worden behandeld.
    Ben ik helemaal met je eens.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  14. #14
    Senior Member Thaddy's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Amsterdam
    Posts
    2,211
    Wat? Gratis?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	Selection_001.png 
Views:	104 
Size:	11.7 KB 
ID:	7353  
    Last edited by Thaddy; 20-Aug-16 at 16:37. Reason: turbo gratis
    Werken aan Ansi support voor Windows is verspilde tijd, behalve voor historici.

  15. #15
    Leuk wanneer je niks te doen hebt.. :P
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •