Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 15 of 37

Thread: Delphi Starter Edition 10.1 Berlin gratis

  1. #1

    Delphi Starter Edition 10.1 Berlin gratis

    Voor degene die graag de Delphi Starter Editie gratis wensen te gebruiken: https://www.embarcadero.com/products...ional-download

    Het overzicht met de vergelijking van de Delphi versies: https://www.embarcadero.com/products...oduct-editions
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik heb hem hier geinstalleerd. Altijd handig voor wanneer tijdens een thuiswerk beurt de werk laptop ff niet standby is (b.v. voeding op kantoor laten liggen) oid.

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Hmm, net als turbo delphi, geen tchart. Misschien (net als turbo delphi) wel runtime, dat heb ik nog niet gecontroleerd.

  4. #4
    En geen commandline compiler dus we kunnen Jedi ook wel vergeten (of we moeten handmatig aan de gang).

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Dat is ook als turbo delphi overigens.

  6. #6
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    De starter editie heeft inderdaad heel wat beperkingen, ooit heb ik de XE2 versie gekocht ( 199 euro).
    Voor mezelf heb ik daar genoeg aan gehad, hoewel soms een kleine overstap naar lazarus moest maken om voornamelijk wat met databses te doen.
    In iedergeval ik heb hem gedownload
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Voor mezelf gebruik ik als lakmoes test is dat een simple db applicatie met b.v. zeos mogelijk moet zijn (b.v. voor verenigingsgebruik), en bij voorkeur moet het lang gelden en/of te verkrijgen zijn. (dus ik moet over 3 jaar deze starter ook nog kunnen installeren, voor het onderhoud van de verenigingsapplicatie)

    Kan dat niet, dan kan je beter de tijd sparen en die direct in zinnigere alternatieven stoppen.

  8. #8
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Als ik nu al truukjes moet gaan uitvoeren om zeos aan de praat te krijgen, omdat design packages niet te installeren zijn, dan is het product toch niet volledig. De starters pakket moet makkelijk zijn voor de eerste gebruiker. Maar ik heb het nog niet geïnstalleerd en en kan niet in zijn geheel omschrijven.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  9. #9
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Als ik nu al truukjes moet gaan uitvoeren om zeos aan de praat te krijgen, omdat design packages niet te installeren zijn, dan is het product toch niet volledig.
    Hoe kom je erbij dat zeos design packages niet te installeren zouden zijn?
    Ik kon Zeos hier in ieder geval zonder problemen installeren.

    (Ik had het overigens over de Jedi-sources. De installatie-versie daarvan gebruikt de command-line compiler om alle componenten te compileren. En dat gaat dus niet werken. Maar alles wat je gewoon in Delphi IDE zelf laadt kun je gewoon compileren en installeren.)

  10. #10
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik zeg dus ook da ik het niet zeker weet. Maar ik heb het even geinstalleerd en kijk even hoe en wat.
    In ieder geval, voor een beginner is het net een beschuitje zonder beleg. Je kan er niets mee. Zet dan in ieder geval een uitgeklede Firedac op waarmee je SQLite data kan benaderen (als voorbeeld). Er wordt CDS meegeleverd. Is deze niet meer out of date. Heeft Firedac geen memtable, die dezelfde functie heeft?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  11. #11
    Firedac? Hoe zit dat dan eigenlijk met Delphi Professional ? Kun je daar met Firedac een echte server benaderen?

    Volgens mij had de Professional versie de beperking dat je alleen lokale databases kon benaderen.
    En de C/S Add-On Pack kost ook nog eens €1000 extra.
    (en dan vragen ze zich af waarom ik nog op XE zit)

    Nee, geef mij dan maar Zeos of een andere waarbij dat wel kan.

  12. #12
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Als rechtgeaarde Hollander ben ik altijd dol op koopjes, vooral als ze gratis zijn.

    Nou hoef ik persoonlijk geen Delphi Berlin starter, maar als ik uit de reacties hier begrijp dat Embarcadero
    daadwerkelijk moeite heeft gedaan om er crippleware van te maken, ipv bepaalde (betaalde) features weg
    te laten, dan vraag ik me af of ze die tijd niet beter hadden kunnen besteden.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  13. #13
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    En gelijk heb je. Zelfs Lazarus is gratis nog volwaardiger dan Starter.
    Overigens, hoes installeer ik ZEOS op de starter?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  14. #14
    Ik heb ZEOSDBO-7.2.1-rc.zip gebruikt.

    Open packages\DelphiXE10\ProjectGroup23.groupproj in Delphi.
    Compileer alle onderdelen daarin (misschien is er een compile all maar daar heb ik niet naar gezocht).
    Klik rechts op ZComponentDesign en kies Install.

  15. #15
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Dat verklaart. Ik had 7.2.0. Die heeft geen DX10 ondersteuning.

    Het ziet er goed uit in zoverre. Maar voor een echte beginner een ramp om het te doen. Wij zijn hiervoor ook niet geschikt, omdat wij de achterdeurtjes weten hoe zoiets te installeren.
    Dat je dan wel weer een DPK kan laden alsmede designpackages kan installeren vind ik wel weer een pluspunt. Volgens mij kon dat met Turbo niet.

    Het lijkt erop dat deze starter versie puur is gebouwd om third party componenten (waarvan vroeger heeeeeeel veeeel gratis van waren door hobbyisten) ook een kans te geven om 'uit je dak te gaan' met de nieuwste technieken binnen het Delphi circuit.

    Blijft vreemd dat het het parade plaatje niet aanwezig is.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

Page 1 of 3 1 2 3 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •